Carlings’ markedssjef Knut Vidar Nilsen tror ikke Quart Festivalens angrep på sin tidligere sponsor Levi’s vil få konsekvenser for deres øvrige samarbeid med det kommersielle markedet og sponsorene. Nilsen synes allegorien til gammelnazismen i tergneserien var søkt, men samtidig oppfordrer han gjerne Haugeland og Quart til å lage en stripe om ham selv. – Folk som måtte føle seg støtt av dette, har rett og slett misforstått rockens vesen, mener han.

Knut Vidar Nilsen, Carlings

— Jeg synes Ronny Haugeland er flink til å tegne. Han har en god strek som er morsomt formulert, sier Knut Vidar Nilsen, som i mange år har jobbet med koblingen mellom sponsorvirksomhet og rockmusikk . – Men om jeg var Quart ville jeg nok vært usikker om jeg ville profilere meg på denne måten, og om stripen tjener Quart.

Quart Festivalen har selv en rekke sponsorer som preger festivalens programtilbud og vesen.

— De sitter på en måte i glasshus. Om noe styrer Quart er det sponsorene, selv om sponsorene ikke booker band eller legger noen føringer i den retning. Det er imidlertid slik at Quart har blitt veldig mye av en sponsorfestival. Jeg hører stadig historier om aktører som tar seg til rette med og uten festivalens velsignelse. Knefalllet for sponsorer er minst like stort i Quarts tilfelle som i Øyafestivalens tilfelle.

Han synes samtidig det bør være takhøyde for humor og satire i norsk musikkliv.

– Det er ikke problematisk for meg om noen ville laget en sånn parodi eller satire hvor jeg var involvert. Faktisk vil jeg oppfordre Quart og Ronny Haugland til å lage en slik stripe med meg og Carlings. Det blir sikkert morsomt.

Han er imidlertid ikke like imponert over alle aspektene ved stripa.

– Selv om stripa var morsomt formulert, ville jeg personlig ikke valgt nazivinklingen. Jeg synes ikke det finnes noen sak som berettiger den linkingen. Det blir litt som å leke tøff for å være tøff, uten å være det. Man kunne fint fremstilt Quart med metaforer som var like drøye, men jeg ser ikke det store poenget i å gjøre det

Hvordan ville dere i Carlings ha reagert på en slik fremstilling?

— Jeg tror ikke en slik sak ville oppbragt meg i noe særlig grad. Jeg tror jeg ville synes det var en morsom tegning.

Han tror ikke saken får noe etterspill for Quartfestivalen eller Haugeland, verken rettslig eller praktisk.

— Dette får neppe konsekvenser for Quartfestivalens arbeid med å skaffe seg sponsorer fremover – i hvert fall ikke fra andre sponsorer enn Levi’s. For oss er Quart Festivalen uansett uaktuell, med de rammene som er tilstede i dag. Men folk som måtte føle seg støtt av dette og blir skremt fra å sponse Quart Festivalen på grunn av denne stripa, har rett og slett misforstått rockens vesen.

Publisert:

Del: