Cadillac er en av flere norske artister på den svenske Hultsfredsfestivalen, som startet i går, torsdag. Ballade snakket forut for opptredenen med sanger og gitarist Per Borten om forventninger tilknyttet deltagelsen på Sveriges største og viktigste musikkfestival for populærmusikk. – Det er ikke lett å nå langt i Sverige som norsk band, men dette er et bra utgangspunkt for å komme seg i gang, mener han.

Cadillac

Bandet, som for tiden er aktuelle med hit-EPen “Convertible Candy”, opptrådte på scenen Stora Dans scenen torsdag. En dag da norske farger ellers representeres av rockeveteranene Gluecifer på Teater-scenen. Når Ballade snakker med Borten over en telefonlinje til Trondheim, er det en studiofersk artist som vi møter. Borten og hans bandkamerater har vært en måned i Brygga studio sammen med Lars Lien og spilt inn den kommende skiva.

— Vi er veldig fornøyde med resultatet av innspillingene. Cadillac er et band som tar seg tid til å gjøre ting slik vi vil ha det. Samtidig kan du høre at vi har utviklet oss mye som band siden sist, forklarer Borten.

Det er et målrettet og ambisiøst band som nå har funnet veien til VG-lista, og som vil gjøre seg gjeldende på norske konsertscener til høsten. Først av alt følger sommeren, og med det festivalene. Cadillac er en av stadig flere heldige norske artister som får vist seg frem på de skandinaviske festivalscenene. Hvilke forventninger har de til opptredenen på Arvika?

— Det er mer snakk om forhåpninger enn egentlige forventninger vi har tilknyttet torsdagens konsert på Hultsfred. Det er ikke lett å nå langt i Sverige som norsk band. Men dette er et bra utgangspunkt for å komme seg i gang, forteller Cadillac-vokalist og -gitarist Per Borten til Ballade.

— Vi har allerede begynt å ordne med en del kontakter for booking i Europa for at vi skal få mer jobber. Bookingbyrået Skrikhult skal jobbe for oss i Sverige, slik Gearbox Agency kommer til å gjøre i Danmark.

Arbeidet er allerede i gang.

— Olof Wikstrøm på Skrikhult Productions – som forøvrig deler lokaler med arrangøren Rockparty som er ansvarlige for Hultsfredfestivalen – fikset spillejobben på Hultsfred for oss. I tillegg har vi skaffet oss kontakter i Tyskland og Holland som vi kommer til å jobbe med utover høsten. Bookingbyrået i Holland kommer til å ta for seg hele Europa. Men først skal vi ut på Norgesturne til høsten etter at vi slipper vårt nye album i begynnelsen av september.

Borten har tro på at den aktuelle EPen og det kommende albumet skal sørge for at Cadillac klarer å få et bedre fotfeste både på det norske og det utenlandske markedet.

— Det er en litt annen type musikk enn det som vi har gjort tidligere. Nå spiller vi en form for musikk som er enklere å selge , og som har litt mer særpreg. Musikken er annerledes, egenartet og samtidig mer lettfattelig. Nå handler det i mye større grad om musikk anno 2002 – og ikke 1968, slik det var før.

— Jeg føler at vi har tatt det ganske langt som den type bluesrock og improvisasjonsband som vi har vært hittil. Nå føler jeg at det var på tide med noe nytt. Om man vil klare seg i bransjen og utvikle seg som band er en nødt til å stå på og søke andre inspiasjonskilder. Det er svært få band forunt å komme i fra det å lage samme skiva en gang til med et lykket resultat. AC/DC er et unntak i så måte når de gjennom en årrekke har kunnet gi ut samme type skive med bra resultat.

Borten mener at høstens album skiller seg vesentlig fra fjorårets skive “Cure”, men også fra EPen som denne uken ligger på 14. plass på VG-lista, som han ser som et mellomsteg mellom de to ulike utgavene av Cadillac. Han vil imidlertid ikke røpe sine influenser.

– Nei, det får være hemmelig, men det er band som de som er mest befart med moderne rock vil høre igjen. Det blir artig å se hva folk skal ha det til å ligne på.

Hvilke forberedelser har dere og plateselskapet gjort i forkant?

— Vi gjør ikke annet enn å øve litt og prøve å spille bra. Hva plateselskapet har gjort og ikke har gjort har jeg liten oversikt over. Ettersom vi har vært i studio i lengre tid har jeg ikke hatt noen kontakt med omverden den siste tiden.

Hvor står dere i dag på det svenske markedet?

— Jeg har virkelig ikke snøring på hvor vi står på det svenske markedet i dag. Det er ikke sånt som jeg fokuserer på. Det har vært litt pågang, men jeg prøver å fokusere på våre ting og overlate den biten til de som kan slikt. Vår oppgave er å lage bra musikk og å spille bra. Jeg går utifra at andre også gjør sin jobb.

Hvor viktig er det for Cadillac å komme seg ut av Norge og inn på den skandinaviske scenen?

— Det betyr alt, kan jeg tenke meg. Men samtidig vil jeg si at vi ikke legger ikke opp, selv om vi ikke blir verdenskjent sånn umiddelbart. På sikt er ambisjonen vår å klare å leve av musikken. I dag jobber vi heltid med musikk, men du kan ikke si at vi lever av den. Vi tjener ikke nok penger på musikk til å betale regningene, men noe inntekter fra musikken blir det.

Hvilke kvaliteter har Cadillac som gjør at dere kan utkonkurrere, eventuelt supplere svenske artister?

— Jeg vet ikke hva det er som gjør at vi kan hevde oss i en slik sammenheng. Det er jo mange artister som spiller den typen musikk som vi gjør. Det er vel ganske mye energi i musikken vår. Det er mange band som har bra energi, men innsatsen er det ihvertfall ikke noe å si på når vi spiller. ellers er noe av vår force at vi kan spille på instrumentene våre ordentlig.

Publisert:

Del: