by:Larm feirer 10 års jubileum i 2007. I år vil de sette økt fokus på forholdet mellom media, musikk og teknologi. I tillegg til nærmere 200 konserter byr by:Larm i Trondheim nemlig på 50 seminarer om musikk, media og kultur. Her er en kortfattet oppsummering på noen av seminarene som er planlagt i februar.

by:Larm 2007_logo (utsnitt)

Arturo Vega, foredrag

Arturo Vega mente at rock er den mest effektive kunstformen til å nå unge folk på, og til å påvirke disse. Han ble medlem av The Ramones som roadie, scene og lyssjef og malte også scenebannere. I 1976 designet han Ramones-ikonet, ørnelogoen som dukket opp på deres andre album. Arturo Vega skal som kreativ sjef for det som er verdens mest innflytelsesrike gruppe for punkrock snakke om fenomenet The Ramones.

The end of control – and why that’s good news, panel, engelskspråklig
A panel about the effects of the new technology on the music industry, and how the customer/fan/user is now firmly in control if what becomes a success or not – and why that is good news for artists, writers, agents, managers, and the comsumer.

Med blant andre Ralph Simon (Zomba Records, Mobile Entertainment Forum, artistmanager
Peter Jenner og David Goldberg, Head of Music, Yahoo.

Before the music dies, filmvisning, kommentar og panel/debatt
Visning av amerikansk dokumentarfilm om forholdet mellom kvalitet og kommersialisering i musikkindustrien. Den amerikanske filmprodusenten Joel Rasmussen tar i mot spørsmål og kommentarer fra publikum etter visning, fulgt opp av et panel på norsk.

Døden over albumet, panel/debatt
Albumet er ikke bare et kulturelt fenomen. Musikkindustrien vil også gjerne tviholde på den 35 år gamle forretningsmodellen. Det til tross for at radiostasjoner aldri går dypere enn singelen, altså det promoeksemplaret det står ‘radio edit’ på. Ironisk nok.

Hvordan forholder forbrukeren seg til albumet og singelen? Albumet tok over for singelen på 60-tallet, men er singelen i ferd med å ta tilbake markedsandelene? Er albumet lenger viktig kulturelt? Er det bare industrien selv som både har en tradisjonell idè om albumet som god business og en romantisk forestilling om det fysiske formatet?

Norsk musikkeksport, panel
Tallenes tale er klare: Norge er en lilleputtstat i musikkeksport. Sammenlignet med nabolandet Sverige fikk for eksempel norske opphavsmenn 16 millioner kroner fra utlandet i 2001, mens svenskene håvet inn nærmere 300 millioner svenske kroner samme år. Det betyr at svenske komponister og tekstforfattere alene fikk inn mer på konto enn salg av alle former for norsk musikkeksport.

Festivalnorge – Langstrakt eller bare korttenkt?, panel
De dukker opp som sopp i regn, disse festivalene. Noen gir klingende mynt i kassa, mens andre ikke klarer å betale ut artisthonorarene. Hvorfor det? Og er det slik at den blomstrende festivalaktiviteten i det ganske land til tross ødelegger for klubb-Norge?

Øvelokaler – fra idé til prosjekt
Seminar presenteres av Norsk Musikkråd

Det er en stadig økende erkjennelse av at Norge trenger mange flere øvingslokaler for å tilfredsstille behovet. Dette seminaret setter fokus på økonomiske sider ved det å planlegge, bygge og drive øvingslokaler. Vi ser på hele kjeden fra idé og prosjektering, via bygging og utrustning, til drift og vedlikehold. Hvilke kostnader løses ut i de ulike fasene, hvem kan bidra, og hvordan er den totale samfunnsøkonomien?

Utredning om tilbud og behov for øvelokaler
Seminar/panel presenteres av Norsk Musikkråd

På by:Larm i 2006 ble Norsk musikkråd ufordret til å utrede tilbudet og behovet for tilrettelagte øvingslokaler for rytmisk musikk. De har tatt utfordringen og gir oss resultatene i dette seminaret. Presentasjonen etterfølges av et panel som diskuterer resultatene og hva som kan og bør gjøres.

Østbyen i Trondheim – en spennende bydel
Foredrag presenteres av Norsk Musikkråd

Vi besøker øvelokalesenteret Loftet i Trikkestallen, Koncept hiphopsenter, et ungdomsdrevet prosjekt rundt temaet hiphop og beslektet “svart” musikk og kultur og Buranhus musikksenter. På Buranhus blir det et kort foredrag om vedlikehold av lokaler og utstyr.

Begrepsforvirring og kulturelle barrierer
Seminar presenteres av Norsk Kulturråd

Forskjellig språk- og begrepsbruk forstås ulikt i ulike sammenhenger og miljøer. Språk er kultur, identitet og makt. Språk fremmer kommunikasjon, men kan også være med på å skape distanse. Mange innenfor populærmusikkbransjen oppfatter Kulturrådet som aktør for ”finkulturen”. Kulturrådet inviterer til dialog om forståelsen av og innholdet i begreper som kvalitet, ”høyt nivå”, og andre uttrykk som brukes i vurderinger av musikk.

Presentasjon av Tarp – livescenen
Presenteres av Norsk Kulturråd

Turne- og arrangørstøtten for rock og populærmusikk har som formål å bidra til utvikling og kvalitet i utøver- og arrangørfeltet. Kulturrådet vil invitere til debatt om på hvilken måte midlene kan kanaliseres for å bedre produksjonsbetingelser for utøvere, og for å bedre muligheter for arrangører.

Platebransjen, innkjøpsordingen for fonogram, og produksjonsstøtte til innspilling
Presenteres av Norsk Kulturråd

Innkjøpsordningen for fonogram skal bidra til spredning av plater med utøvere og opphavsmenn i Norge gjennom bibliotekene, og bidra til å øke mangfoldet i plateproduksjonen. Det inviteres til en debatt om hvilken virkning innkjøpsordningen har for plateselskapene og mulighetene for utøvere til å utgi musikk i Norge.

by:larm spør: Hva er Kulturrådets strategiske prioriteringer?
Presenteres av Norsk Kulturråd

Offentllig støtte er ofte et vesentlig element i norske artisters satsning mot nye markeder, både i det nasjonale og internasjonale markedet. På hvilken måte kan Kulturrådet jobbe på lag med bransjen for å utvikle resultater? Er artister og management flinke nok til å tenke langsiktig og målrettet?

Skandinavisk spillestedsseminar
Seminar/workshop/debatt

Norgesnettet, Spillesteder.dk og Arrangörsförbundet inviterer til et eget spillestedsseminar. Målgruppen for konferansen er særlig spillesteder innenfor rytmisk musikk i de nordiske landene, men også andre aktører innenfor musikkfeltet i Norden vil kunne finne dette interessant og relevant.

P3 en alternativ suksess eller en kommersiell fiasko?
Er P3 en av Skandinavias viktigste kulturformidlere? Hvordan det egentlig er å jobbe med et medium som ble oppfunnet på 1890-tallet i 2007?

Død over journalisten!
Er brukergenerert innhold eller web 2.0 den vanlige manns hevn på informasjonsmonopolet? Myspace, Youtube, Urørt, Underskog lager morgendagens stjerner, journalistene er blitt internetts nyttige idioter uten kontroll over kildene, sannheten eller hypen.

Disse to er et samarbeid mellom by:Larm og SKUL.

SKUL – Skandinavisk Kulturliga – er et samarbeid mellom kulturjournalister i Trondheim og Oslo. SKUL er et prosjekt som søker å samle journalister i hele Skandinavia for å bli inspirert, engasjert og orientert om trender og metoder innenfor kulturjournalistikken. De første seminarene får sin premiere under by:Larm 2007.

Mysterious ways (engelskspråklig)
Etter å ha vært opptatt med å saksøke fans for ulovlig nedlasting har plateindustrien tatt en brutal u-sving. EMI publishing og Universal Music var først ute med å tilby innhold til New York baserte Spiral frog. Spiral Frog er et gratis alternativ til iTunes. All musikken du vil ha, helt gratis. Du må bare tåle litt reklame mens du laster ned. Hei, stopp en halv; driver EMI og Universal med fri utdeling av musikk? Ja. Er verden som vi kjenner den i ferd med å gå fullstendig av hengslene, eller er det skjulte agendaer ute og går?

Show me the money (engelskspråklig)
Den australskfødte supermillionæren Rupert Murdoch eier ikke bare New York Post, The Times og støtter krigen i Irak. Han eier også verdens største kulturelle nettsamfunn, Youtube. Mr. Murdoch vil nok ikke beære by:Larm med et besøk, men band med en “Myspace-karriere” og band uten debaterer fenomenet. “Myspace” er enda en av disse tingene som snur opp ned på alt man trodde man visste om musikkbransjen. Men kaster det noe av seg? Hvor mye kan tjenes gjennom “Myspace”, om noe?

Television Wars (engelskspråklig)
Om MP3 endret alt ved musikkbransjen, så vil mediasentere gjøre det samme for TV. Erik Solheim, prisbelønnet tekno-blogger, tidligere “Accenture consultant” og nåværende prosjektleder i NRKs utviklingsavdeling, gir oss en smakebit på hvordan folket vil konsumere innholdsprodukter i en nær framtid.

Cut The Crap (Norskspråklig)
Også blir det mye nytt innhold da. Hørt den før? Konsulenter med vafler i kjeften som snakker abstrakt om alt det nye som skal skje. Dagfinn Bach som i mange år har jobbet tett opp mot digital musikk, og ikke minst mot hvordan artister skal få musikken ut og pengene inn er konkret. Dagfinn Bach presenterer tre splitter nye tjenester for alle første gang på by:Larm:

Query by Humming (QbH)
Syng en melody inn i mobiltelefonen, og de får tilbakemelding hvilken tittel det kan være

“Dancing Queen”
Dette er et produkt som analysere en lydfil i realtime, og som sender impulser til en dansende animasjon, slik at den beveger seg etter musikkens forskjellige elementer.

by:Larm 2007 arrangeres 8-10. februar i Trondheim. Full info finnes på bylarm.no.

Publisert:

Del: