By:Larm fjerner kvoten for lokale band til neste runde i Trondheim etter glissent oppmøte på konsertene i Kristiansand i fjor. Det skal også være en headliner på hver konsert. – Nå må alle band konkurrere på lik linje, sier by:Larm-general Erlend Mogård-Larsen, som avviser at den nye ordningen vil være urettferdig: – Dette kan også bety at det blir flere band fra trøndelag på plakaten enn forventet. Samtidig går Even Fallan, som er involvert i det trønderske turnékonseptet “TUR on tour” hardt ut mot by:Larms jurysystem, som han mener diskriminerer distriktene.

Erlend Mogård Larsen

I en artikkel på nettstedet til Trondheim Underground Radio erklærer Fallan seg skeptisk til en jury han mener plukker kandidater på grunnlag av de 15 første sekundene på en demotape:

— Jeg registrerer også at juryen nå er redusert til seks personer, hvorav by:Larm-administrasjonen (selvsagt bosatt i Oslo) utgjør tre personer. Den kanskje viktigste kilden til kunnskap om band er å se dem live. Det er derfor det er viktig å ha folk bosatt utenfor Oslo i juryen. Band som allerede har opplevd en hype vil ha en fordel i demokonkurransen, siden folk er mer oppmerksomme på de ved gjennomhøringen. Hypede band spiller generelt en del i Oslo (siden sentraliseringen har ført til at alle store plateselskaper, riksdekkende media mv. holder til der). Da trenger en folk i juryen som har hørt alle de lokale bandene live, samt kanskje folk som bor i andre deler av landet. Og disse folkene bør være i flertall.

Fallan kritiserer også plasseringen av konsertene: – De som vet hvor kaldt det kan være en februarnatt i Trondheim, vet at folk ikke springer byen rundt om de kan unngå det. Og det er langt mellom Samfundet, Midtbyen og Østbyen. Å sette opp noen gratis busser tviler jeg på er nok til å redusere den terskelen det er å gå ut i kulda, når en kan velge å høre ett nytt band inne i varmen i stedet. By:Larm vil nå foregå over hele byen alle tre dagene, i stedet for å konsentrere en dag i Østbyen, en i Midtbyen og en på Samfundet. Et annet problem som en nå får er at Samfundet vil bli tilholdssted for hele “bransjen”. Når de der kan finne flere scener på ett spillested, slipper de å gå ut. Band som spiller på Blæst, 3B eller andre steder kan dermed være sikre på at ingen med makt og innflytelse vil høre på dem, mener Fallan.

Hva headliner-tanken angår, sier Mogård Larsen til adresseavisen at han ønsker å sikre publikum på konsertene:- Vi snakker uansett ikke om headlinere som Raga Rockers og Zeromancer, men heller om band som for eksempel Gåte, som har et publikum i undergrunnen, men som ikke har slått gjennom i brede lag ennå. Disse bandene vil uansett ikke utgjøre mer enn drøyt 10 prosent av programmet, forklarer han.

I forhold til lokal-kvoteringen som forsvinner, føler Mogård Larsen seg sikker på at lokale band allikevel kommer til å vise seg gode nok: – Jeg er helt sikker på at det finnes mange band i Trøndelag som kommer med på bakgrunn av høy kvalitet, mener han. Grunnen til at vi har fjernet kvoteringsordningen, er at særlig i Kristiansand, men også da Bylarm ble arrangert i Stavanger, Bergen og Tromsø var mange av de lokale bandene rett og slett ikke klare for oppgaven. Da bør de for sitt eget beste heller ikke spille. Det viktigste for både delegater, band og publikum må være at konsertene har best mulig kvalitet, mener Mogård Larsen, som også lover å prioritere det lokale bandet dersom to kandidater skulle stå helt likt.

Mandagens pressekonferanse for by:Larm i Oslo, som Ballade kommer til å følge opp, vil trolig berøre også denne debatten.

Publisert:

Del: