Samlokaliseringen mellom Alarm-prisen og by:Larm gjør helgen 13. til 16. februar til en av de viktigste for nye norske artister. Men hva med bransjen – er by:Larm først og fremst viktig for de små plateselskapenes fremtidige artist-staller, eller har også de største mye å hente? Ballade har snakket med toppsjefene for landets største plateselskaper – hvor viktig er by:Larm for dem?

By:larm-logo

Ballade stilte to spørsmål til landets mektigste platesjefer:

1: Gleder du deg til by:larm?

2: Har by:Larm like stor betydning i å bringe frem interessante artister for de store som for de små plateselskapene?

— og dette er hva de svarte:

Per Eirik Johansen, administrerende direktør, EMI Recorded Music AS:

1: Jada, det gjør jeg alltid!

2: Ja, absolutt. Jeg drar ikke til by:Larm med kontrakter og penn i lomma, for de fleste artistene vi vurderer har vi allerede pekt oss ut på egen hånd. Hvis jeg skal komme med et par innvendig, så må det være i forhold til at by:Larm i fjor i noen tilfeller ble brukt som en lanseringsplattform for allerede signerte artister. Det håper jeg at de legger av seg til neste år. Ellers ønsker jeg ikke å fremstå som arrogant, men jeg har vært i bransjen så lenge at paneldebattene stort sett fortoner seg som underholdning. Det kule med by:Larm er å kunne dra rundt fra klubb til klubb og sjekke ut grunnplanet i norsk musikkliv. Vi har stort sett oversikt over de sentrale byene og stedene, men kommer det noe fra utkantene, hender det jeg får et par positive overraskelser.

Petter Singsaas, administrerende direktør, Universal Music Norway:

1: Bylarm er det største og beste samlingsstedet for bransjen, og jeg ser alltid frem til å dra dit. Passer det i tidsskjemaet kommer jeg selvsagt neste år også.

2: Det har først og fremst vært en arena for de mindre og uetablerte, men sist gang hadde vi både Apollo og Margarets som showcase og konsert. Vi kommer til å gjøre tilsvarende ting i år også.

Rune Hageberg, daglig leder, Sony Music Norge:

1: Jeg gleder meg vel ikke på samme måte som ungene ser frem til julekvelden, men jeg ser helt klart frem til by:Larm fra et faglig ståsted.

2: Ja, tror ikke det er noen stor forskjell der. De store selskapene følger definitivt by:Larm med like stor interesse som de mindre selskapene.

Espen Frisk Olsen, salgsansvarlig og fungerende daglig leder, MNW:

1: Ja, selvfølgelig, det gjør jeg alltid!

2: Helt klart. Utenom by:Larm går det mest i individuelt speiderarbeid for å finne nye talenter. By:Larm er det eneste stedet hvor bransjen er samlet på denne måten, og har dermed en veldig viktig funkjon i å gi band en scene å vise seg frem på – foran en samlet musikkbransje.

Lena Midtveit, daglig leder, BMG Norway AS:

1: Ja – hvis jeg får dratt så gjør jeg det. Mulig jeg må jobbe med Idol den
fredagen og da blir det vanskelig for meg å få reist, men i så fall er BMG
godt representert uansett.

2) Selvfølgelig!

Daglig leder for by:Larm, Eivind Mogård Larsen er glad for det han ser på som en enorm tillitserklæring fra bransjen:

— Plateselskapene skal vite at jeg tar denne tilliten veldig alvorlig. Den dermed også krav til at vi leverer et høykvalitetsarrangement fra A til Å – og det skal vi virkelig gjøre vårt ytterste for å greie. Det er veldig oppmuntrende å høre at det er så mye entusiasme og nysgjerrighet fra de største selskapene rundt grasrota av norsk musikk – skal man få opp interessen for hva vi har å by på i Norge, er vi avhengige av våkne plateselskaper og en presse som følger med.

Mogård Larsen mener Trondheim kommer til å bli en utmerket spille- og møteplass:

— Jeg gleder meg som en unge til by:Larm, spesielt i lys av den eksplosive utviklingen Trondheims musikkliv har gått igjennom de siste årene. Det er hyggelig å få så klare signaler fra bransjen om at de ser behovet for å møtes, oppleve spennende musikk, skryte litt av hverandre, gi en klapp på skuldern til de som har klart å få ut musikken i året som har gått.

Warner Musics Fred Engh var ikke tilgjengelig for kommentar.

Publisert:

Del: