INTERVJU: Samarbeidet mellom gitarist Tore Brunvoll fra Tromsø og vokalist Jon Anders Halvorsen fra Lunde i Telemark resulterte i fjor i albumet Trillar for to, et av fjorårets mest omtalte album i norsk folkemusikk. Nå er duoen og deres band klare for sommerens festivalkjør. – Det er mye mer interaksjon med publikum nå som vi framfører de nye låtene med et nytt band, sier Tore Brunvoll i dette intervjuet.

Bruvoll/Halvorsen 2008

Av Tomas Lauvland Pettersen

Tore Brunvoll og Jon Anders Halvorsen inngikk sitt musikalske partnerskap for åtte år siden – et partnerskap som har resultert i to utgivelser; Nattsang fra 2004 og Trillar for to fra 2007.

Duoen har turnert hyppig både hjemme og ute, spesielt i Tyskland hvor de to har en liten, men lojal tilhengerskare. I løpet av fjoråret slo de inn på nye musikalske veier ved å orientere seg mot et livlig og upbeat uttrykk skapt av et større band, i kontrast til de mer dempede og mørke middelalderballadene fra sitt første album.

Stor overgang

Bruvoll/Halvorsens nye tilnærming til låtskrivingen har gitt resultater. Trillar for to har gitt en rekke positive kritikker, som inkluderer et terningkast 6 i noen aviser, så vel som et bra platesalg.

— Det har vært et spesielt år for oss.

— Vi har lagt ut på festivalrunden med full kraft og med et seksmanns stort band. En ganske stor overgang for to karer som har vært vant til å spille rolige duokonserter innenfor mer intime rammer. Det har vært en utfordring å venne seg til større scener, men det har også vært morsomt, sier Bruvoll.

Selv om tempoet i musikken til denne duoen har tatt seg opp har de ikke fullstendig forlatt de lyriske balladene fra det første albumet.

— Vi spiller fremdeles noen av låtene fra vårt første album, og de stille down-tempo balladene kompletterer det nye materialet på en fin måte. Det gir oss en mulighet til å benytte oss av et helt nytt dynamisk spekter – en bredere palett om du vil.

— Det har vært en lærerik opplevelse å gå gjennom denne forandringen, og jeg føler at vi har et helt nytt scenisk uttrykk nå. Vi pleide å spille sittende – nå er det ikke mulig for oss å sitte stille lenger – vi må bevege oss, sier Bruvoll.

Større publikum

I låtskriverprosessen i forkant av Trillar for to forteller Bruvoll om et klart ønske om å gjøre musikken mer lystig og up-beat.

— Vi ville lage et album som fikk folk til å smile. På en måte var det en naturlig reaksjon på vårt forrige album som var mer introvert – Trillar for to har en høyere allsangfaktor, sier Bruvoll.

— Vi kalte albumet et feelgood-album, og for oss er dette litt mer rock’n roll og mer livat enn forrige gang.

Bruvoll mener overgangen til større scener og dermed større publikum har vært en positiv opplevelse.

— Det er mye mer interaksjon med publikum nå som vi framfører de nye låtene med et nytt band. Vi jobber med publikum for å skape den feelgood-stemningen vi er ute etter, og det er veldig tilfredsstillende når vi kommer dit vi vil.

Det er nærmere 40 bidragsytere på Trillar for to, og det har vært en vanskelig oppgavefro Brunvoll/Halvorsen å gjenskape musikken i en konsertsituasjon.

— Naturlig nok har vi blitt tvunget til å re-arrangere noen av låtene, men alt i alt har vi greid å overføre den lystige stemningen som vi fanget i opptakssituasjonen til et sceneformat.

Folkbølgen

Bruvoll/Halvorsens framganger i forhold til platesalg og radiospilling har hatt innflytelse på livemarkedet for bandet.

— Før spilte vi hovedsakelig for et tradisjonelt folkemusikkpublikum, men nå har vi et større og mer sammensatt publikum. Vi har tatt et par steg oppover på stigen og opptrer for et mer gjennomsnittlig publikum, ikke bare hard core folkemusikkentusiaster, sier Bruvoll.

De siste årene har band som Valkyrien Allstars, Majorstuen og Adjagas brutt ut av den tradisjonelle folkemusikksirkelen og henvendt seg til et bredere publikum. En ny generasjon av musikere med utdannede og selvsikre folkemusikere har revitalisert genren og gradvis oppnådd større grad av popularitet.

Bruvoll/Halvorsen befinner seg midt i denne nye bølgen av ny norsk folkemusikk, noe gitaristen finner spennende.

— Vi synes det er spennende å være midt i en boom av interesse og eksponering. Det ser ut til å være en trend at tradisjonell musikk blir sett på som mer vital og attraktiv. Det er en helt ny generasjon av utøvere som har greid å nå ut til et større publikum, og det er spennende å være en del av denne bølgen.

— Det å balansere mellom ansvaret for å bevare vår kulturarv og trangen til å finne sine egne ideer og sitt eget uttrykk kan være veldig krevende, men det er også givende. Når alt kommer til alt tror jeg det er viktig å etterstrebe ærlighet og være klar på hva vi ønsker å formidle, hva vi vil uttrykke, sier Bruvoll.

Hektiske dager

Årets opptreden på Førdefestivalen er en retur tilbake til en festival duoen opptrådte på i 2003.

— Vi ser virkelig fram til å spille i Førde. Vi kommer til å spille en mix av gammelt og nytt materiale. Vi hadde det fantastisk sist vi var her med fulle saler og fantastiske tilbakemeldinger, og håper på mer av det samme i år, sier Bruvoll.

Han er en aktiv musikant på den norske folkemusikkscenen og spiller med flere ensembler ved siden av duoen. Årets Førdefestival kan fort bli en logistisk utfordring for gitaristen som skal spille i ikke mindre enn tre porsjekter denne uken.

— Dette blir hektisk for meg personlig. I tillegg til konserten med Jon Anders og resten av bandet kommer jeg også til å spille med String Sisters så vel som på Gabriel Fliflets klubbkonseptet Columbi Egg. Til noen av konsertene er det bare en halv time til sceneskift, så jeg er forberedt på en del kjapp ned- og opprigging av gitar set-up’en min.

— Marginene er små, men jeg skal greie meg. Dette kommer til å bli en bra uke, sier Bruvoll.

Intervjuet er hentet fra de engelske sidene til MIC Norsk musikkinformasjon.

Publisert:

Del: