“Ein feiring av eksperimentell lyd, navigasjon og samtidsmusikk” er undertittelen på årets Borealis, som foregår i Bergen fra 10. til 16. mars . I dette intervjuet forteller kunstnerisk ansvarlig Nicholas H. Møllerhaug litt om innholdet og bredden i programmet som nylig er sluppet. Festivalkomponist er Georg Friedrich Haas, som blir framført av Bergen Filharmoniske Orkester, Ivana Pristasova fra Klangforum, BIT20 Ensemblet og Forsvarets Divisjonsmusikk.

BIT 20 Ensemble

Av Carl Kristian Johansen

Borealis er en syntese av festivalene Autunnale og Music Factory, som henholdsvis ble opprettet i 1993 (i kjølvannet av Nordlysfestivalen) og 1986. Music Factory kunne i sin tid skilte med festivalkomponister som Salvatore Sciarrino, Klaus Huber, Brian Ferneyhough, Michael Finnisey, Helmut Lachenmann, Gavin Bryars og Julio Estrada. Som årets festivalkomponist under Borealis føyer Georg Friderich Haas fra Østerrike seg inn denne rekken.

Under festivalen komponerer Haas på en opera om maleren Lars Hertervig som skal ha premiere på Parisoperaen i 2007. Operaen komponereres til Jon Fosses operaliberetto ”Lars fra Hattarvågen” – basert på romanen ”Melankolia”.

–Norgesturen til Haas blir en liten reise i fotsporene til Lars Hertevig. Han skal besøke noen av landskapene Hertervig har malt, og han skal tilbringe en dag i Hertervig-samlingen i Stavanger. Borealis blir en slags Hertervig-arbeidsstue for Haas, sier Møllerhaug.

Outsidere
Haas kan representere ett ytterpunkt under årets Borealis. Ett annet blir festivalmusikerne i argentinske Reynols, som blir beskrevet slik i festivalprogrammet:

“Utviklingshemmede forstås i dag gjennom en kategorisering som har røtter i en defekt-tenkning. Den utviklingshemmede er en som ikke kan, en som må rehabiliteres (repareres) så mye det lar seg gjøre. Vi finner samtidig en lang tradisjon som opphøyer det som er annerledes til noe besjelet og særlig begavet. Galskap og genialitet blir sett på som beslektet.”

Reynols består av Roberto Conlazo, Anla Courtis og Miguel Tommasin, sistnevnte med Downs syndrom.

–Miguel har flyskrekk så han kommer dessverre ikke til Borealis. Men Roberto og Anla kommer til Bergen og de skal jobbe med et barnekor og fire veldig gode ”special people”-band. Dette er Amatørene, Hot Shots, Jubelgjengen og Årstadkoret. Sist de var i Norge spilte de sammen, men ikke offentlig i konsertsammenheng. Dette er et fantastisk prosjekt, sier Møllerhaug.

–Psykisk utviklingshemmede blir ofte satt utenfor i Argentina. I Norge blir de i mange tilfeller overinstitusjonalisert, med mindre de kommer fra en velstående familie. De blir sett på som annenrangs borgere. I Reynols er det Miguel som lager låtene. En person som i utgangspunktet blir kalt evnevik er altså satt som frontfigur. Reynols, og det de skal gjøre på Borealis sammen med barnekorene, er fylt med humansisme, sier Møllerhaug.

Haas og Reynols presenteres i samme program, hva har de til felles?

–Haas jobber med noter og er mer innadvendt. Reynols er et mer sosialt prosjekt, men begge jobber med åpenhet, de forsker i lyd og har et eksperimenterende vesen. Ser man Haas i forhold til Reynols kan man si at Haas også jobber med en outsider gjennom Hertervig-prosjektet. I liberettoen til Fosse blir Hertervig mobbet av koret som også synger “Hertervig kan ikkje male, Galne-Lars, fra Hattarvågen han kan ikkje male”.

Første delen av Fosses Hertervig-liberetto er trykket i festivalprogrammet. Borealis setter altså opp musikk fra Østerrike og Argentina som et viktig fokus under årets festival.

Østerrike/Ungarn
Kanskje ikke outsidere i så stor grad som Hertervig og Reynols, men allikvel plantet godt under populærmusikkens skjøre buk finnes også Golden Serenades. Det er John Hegre og Jørgen Træen som står bak det prosjektet, og de tar med seg et stykke Argentina i lydform til Borealis.

–Golden Serenades skal framføre et Argentina-verk. Instrumentene deres er bygget i en nedlagt leketøysfabrikk i Argentina. Her har de rett og slett gått fram med loddebolt og opptaksutstyr, sier Møllerhaug.

Østerrike er videre representert blant annet gjennom artister fra sirkelen rundt plateselskapet Mego. Det betyr elektronisk musikk knyttet til visuelle uttrykk. Bulbul, Fennesz og Pita er representert på Borealis, og i tillegg kommer trioen Radian fra den Chicago-baserte labelen Thrill Jockey.

–Gjennom disse kan vi vise fram noe av det beste fra Østerrike de siste årene. Fremdeles relativt ukjente, men kvalitativt gode, mener Møllerhaug, før han oppsummerer: Det er fascinerende å kunne jobbe med akademisk partiturmusikk kontra den frigjorte eksperimentelle musikken, avslutter Møllerhaug.

Borealis sterkt varierte program kan leses i sin helhet her. Denne tredje Borealis-festivalen foregår i perioden 10. – 16. mars, med scener på blant annet Landmark, Logen og Grieghallen.

Publisert:

Del: