INTERVJU: Tirsdag denne uken lanserte Bokklubben og Bokkilden sin egen musikkbutikk på Internett. I løpet av året vil butikken kunne tilby én million låter til sine kunder. Forretningsansvarlig Erlend Sørskaar sier at dette bare er begynnelsen på hva de vil kunne tilby på digitale plattformer i framtiden. – Nå har vi bare så vidt begynt. Dette skal utvikles videre, sier han til Ballade.

Trombone

Av Carl Kristian Johansen

Fram til år 2000 var Den Norske Bokklubben en bokbedrift av den gamle skolen. På begynnelsen av dette tiåret startet bedriften å selge bøker på Internett, og nå, syv-åtte år senere, går over 50 % av omsetningen på nett.

På tirsdag denne uken åpnet den medlemsbaserte Bokklubben og den åpne butikken Bokkilden, begge felles eie mellom bokforlagene Aschehoug og Gyldendal, sin egen butikk for salg av musikk på Internett.

— Vi har en stor kundemasse som vi vet er interessert i kulturprodukter, og vi ønsker å gjøre det enkelt for dem slik at de kan finne enda mer på ett sted. Vi har solgt nedlastbare lydbøker en stund og dette er en naturlig videreføring av det.

— Vi har gjort noen undersøkelser på mot kundene våre som viser at mange av dem laster ned musikk allerede. Andre ønsker å gjøre det, men føler seg usikre på hvor og hvordan de skal gjøre det. Når vi kan tilby musikk er på en veldig trygg og enkel måte, og kundene kan handle i de samme omgivelsene som de handler bøker i, sier Erlend Sørskaar, forretningsansvarlig for musikk i Bokklubben og Bokkilden.

I denne nettbutikken kan man foreløpig finne musikk fra selskapene Phonophile, EMI, Playground Music og Bonnier Amigo Music Group.

Bokklubben og Bokkilden legger vekt på at de utelukkende selger DRM-fri musikk. Jarle Savio i EMI har tidligere sagt til Ballade at det digitale salget av musikk har økt kraftig etter at DRM, altså kopisperren, ble fjernet fra deres produkter. I 2007 lå omsetningen på 12 % i Norge, noe som på det tidspunktet var 6 % mer enn EMI på verdensbasis.

EMI er foreløpig det eneste av de multinasjonale selskapene som har en avtale om salg gjennom nettbutikken til Bokklubben/Bokkilden. Sørskaar sier at han gjerne vil ha katalogen til de andre mulitnasjonale i sin butikk, som SonyBMG og Warner, men at det foreløpig er uklart om det lar seg gjøre.

Men Bokklubben/Bokkildens nettbutikk lider foreløpig ingen nød av den grunn. Ved oppstart har butikken 600.000 låter i sin butikk tilgjengelig for salg, og Sørskaar regner med å ha en million låter i løpet av året.

Satser på innhold

I Bokklubben er medlemmene vant til å bli anbefalt bøker.

— Det ønsker vi å ta videre i musikkbutikken. Det er en jungel i platehøsten akkurat som det er med bøker. Da setter kundene pris på veiledning og at man trekker fram godbitene. Vi ønsker å være tydelig på hva vi vil anbefale.

Søreskaar sier at det ikke finnes en politikk på hva man skal satse på i forhold til bestemte genre eller områder, men at man i samarbeid med selskapene og en egen aktualitetsvurdering etter hvert vil finne fram til hva man skal trekke fram fra katalogen.

– Vi har store kundegrupper i dag som er medlemmer av forskjellige bokklubber. Vi tenker litt av det samme på musikk. Er man for eksempel interessert i klassisk musikk kan man få tilbud om klassiske med jevne mellomrom. Det samme gjelder andre genre, sier Sørskaar.

Som et annet eksempel på innholdstenkningen trekker Sørskaar fram Jan Eggum, der det nå kjøres et salg på hele backkatalogen hans.

— Vi har en liten sak på sidene våre hvor Eggum selv trekker fram egne favoritter fra sin egen diskografi, de 20 låtene som har betydd mest for ham. Med andre ord, vi har et innhold der andre nettbutikker bare har en flat katalog. Vi ønsker å fronte ulike ting, sier Sørskaar.

Videre utvikling

Bokklubben har flere hundre tusen kunder fordelt på 14 forskjellige temaklubber og abonnementsserier.

Eierne Aschehoug og Gyldendal vil slippe Store Norske Leksikon ut til fri bruk på Internett i januar 2009. I den basen vil Jon Vidar Bergans Store rock- og popleksikon også ligge.

Sørskaar ser for seg at den kan brukes aktivt som innhold i en videre utvikling av musikkbutikken.

— Vi kan bruke Norsk pop og rock leksikon på artistnivå, selv om vi ikke er der helt enda. Men vi tenker i de baner at vi selv har mye innhold som vi ønsker å bruke i flere kanaler.

— Nå har vi bare så vidt begynt. Dette skal utvikles videre, sier Sørskaar.

Publisert:

Del: