Rolf-Cato Raade mener han tar farvel med et NOSO i god forfatning, og har store ambisjoner på vegne av det nye kulturhuset i Bodø.

Rolf-Cato Raade, © Bjørn Erik Olsen, Avisa Nordland

Rolf-Cato Raade har sagt opp sin stilling som direktør i Nordnorsk Opera og Symfoniorkester (NOSO), og om seks måneder tiltrer han som kulturhussjef i Bodø.

— Jeg har et stort hjerte for NOSO og har på ingen måte søkt meg bort fra NOSO. Det er klart at jeg og min stab har lagt mye jobb og hardt arbeid for å få NOSO opp på det nivået det er nå. Det er med blandede følelser jeg ikke er med videre. Men kulturhus-toget gikk nå, og da ble det rett og slett for fristende, sier Raade.

— Naturlig, men litt misforstått debatt
Tidligere i år NOSO var gjenstand for kritikk på bakgrunn av sine prioriteringer, som blant annet handlet om den internasjonale delen av symfoniorkesterets satsning. Raade mener det var en positiv og bra debatt.

Les debattinnlegg: Slagside for symfonisk flaggskip i nord

— Det er helt naturlig med en debatt om hvordan penger brukes. Men debatten var på mange måter litt misforstått fordi mange tror at NOSO er synonymt med Nordnorsk symfoniorkester.

Raade håper debatten klargjorde at NOSO ikke bare har midler for et symfoniorkester.

— De fleste andre selskaper i verden har ett orkester med en konsert i uka i én sal. Vi har to konserter i uka i to forskjellige byer. Vi driver egentlig med dobbelt så mye per uke som de fleste andre orkesterselskap. Det tror jeg mange i debatten ikke hadde fått med seg.

— Kommet langt på to år
Raade mener veldig mye er gjort på kort tid for NOSO.

— NOSO var to år på søndag, så det er fortsatt et nytt selskap. I løpet av de to årene har vi et velfungerende Bodø Sinfonietta og Tromsø kammerorkester som er på et bra nivå og som aldri har hatt bedre kunstnerisk utvikling. Operaavdelingen har en kompetent operasjef , vi har hatt 30 konserter i landsdelen, debuterte internasjonalt i St. Petersburg, har kontrakt med Christian Lindberg som 1. dirigent og platekontrakt med BIS Records. NOSO har kommet lenger på to år enn mange orkester gjør i løpet av 100 år, mener Raade.

— Det er absolutt et positivt selskap med enorme muligheter man tar over.

— Viktig arena i Skandinavia
Om seks måneder tar han over et som kulturhussjef i Bodø. Da skal første spadetak være tatt i det nye kulturkvartalet i Byens sentrum. Raade får dermed anledning til å påvirke byggingen av et nytt kulturhus.

— Jeg har en visjon om at det skal bli levende, stilskapende, og en viktig arena i Skandinavia. Vi skal skille oss ut, og ikke være et grendehus. Vi skal presentere noe for alle, men også ha en tydelig profil på det vi produserer selv. Dette er den største satsningen på et kulturbygg i Nord-Norge, i hvert fall i Nordland, noensinne, og det er et enormt spennende prosjekt som skal ligge midt i hjertet av sentrum. Hele bybildet i kommer til å være totalt forandret om tre år. Det er ikke bare et bibliotek og et kulturhus som skal bygges. Det blir også en oppgradering av hele byrommet rundt den delen av byen. Bodø kommer til å framstå på en helt annen måte og kommer til å bli veldig forandret, sier Raade.

Kulturhuset skal stå ferdig i 2014.

Forsikringer om drift
Kulturminister Huitfeldt (Ap) bestemte i vår at midler fra Rikskonsertenes offentlige konsertvirksomhet skal omdisponeres til musiker- og arrangørstøtteordningene. Dette sier Raade at han ser som en stor mulighet.

— Det finnes penger til å bygge, men vil det være penger til å drive kulturhuset?

— Jeg har spurt styreleder og politikere og det er lagt opp til en opptrapping av midler til drift. Dette er et prosjekt som har pågått i mange år i kommunen, og jeg fått forsikringer om at det er lagt inn i opptrappingsplanen at det skal være midler til drift og egenproduksjoner. Det er med kulturhus som med festivaler, at enkelte forestillinger og produksjoner man ha for å tjene penger. De er kanskje ikke kunstneriske høydepunkter, men man tjener på leieinntekter, og de midlene skal man bruke på egenproduksjoner. Jeg vil ikke at dette skal bli et hus der man bare har artister som er på en eller annen turné. Man må lage en egen kunstnerisk profil og ha en viktig stemme og posisjon i norsk kulturliv. Jeg håper at Bodø Kulturhus skal bli så interessant at det blir lagt merke til nasjonalt og internasjonalt.

Publisert:

Del: