“Kiosklektyre og 17.mai- fløyter fra helvete på Tøyenbadet”, lovet forhåndsomtalen, da forestillingen “Blindt Begjær” med musikk av Lars Petter Hagen hadde premiere for fullsatt sal på Tøyenbadet i Oslo i går. Den hørbare danseforestillingen spilles frem til 2. juni, og blir betegnet som vårens mest eksklusive – og antagelig også våteste – opplevelse.

Blindt Begjær-plakat

Tøyenbadets egne klamme atmosfære i kombinasjon med bisarre karakterer, perverterte blåseinstrumenter og den underliggende sykehusromantikken fra 50-talls legeromaner har resultert i forestillingen “Blindt Begjær”. Arrangøerne har lovet et absurd og komisk univers, med “brunstige overleger og strenge sykesøstre med fetisjer du ikke visste fantes”.

— Utgangspunktet for forestillingen har vært å jobbe med lyd som konsekvens av bevegelse, forteller Lars Petter Hagen. – Dette er gjort gjennom å utvikle helt nye instrumenter som spilles på av danserne ­ delvis festet å kroppen, delvis plassert i rommet som scenografiske elementer.

Konsekvensen blir at alle forestillingens parametre styres av koreograf, komponist, kostymedesigner og industridesigner i en 100% likeverdig prosess, der alle har direkte innflytelse på alt “i en forestilling der alle vil ha alle”. Trekantdramaet utspilles mellom Dr. Ralph Tony, Dr. Pixie og Søster Patty, som spilles, dansens og musiseres av henholdsvis Michael Eddie Edwinson, Gisle Hass og Sissel M. Bjørkli.

“Blindt Begjær” hadde premiere i går, mandag 27. mai, på Tøyenbadet i Oslo, og ble i følge produsent Martin Døving en “dundersuksess”.

— Ja, det vil jeg si. Det er ganske utrolig at en såpass komplisert affære, og attpåtil en urpremiere med ferske elementer på alle bauger og kanter, kan kjøre løpet allerede første kvelden. Det var fullt hus, og vi har også solgt godt med billetter resten av uken, selv om det er noen billetter igjen. Antagelig er vel “Blindt Begjær” vårens mest eksklusive forestilling, med bare 50 fullprisbiletter som legges ut hver kveld.

Hvordan syntes du selv musikken til Lars Petter Hagen fungerte i forestillingen?

— Den er en tematisk installasjon med lydelementer som fløyter og leketøy, der lydkildene dels befinner seg rundt om i lokalet, og dels er sydd inn i draktene til skuespillerne. Samtidig har Lars Petter også skrevet en slags forsiktig komposisjon, som spiller veldig bra med på forestillingens tema. Dette er et stykke med mye humor, der både musikken og skuespillerne blottlegger ting som tilskuerne neppe forventer.

“Blindt Begjær” spilles videre 27. til 31. mai, samt 2. juni, klokken 20. Lørdag første juni blir det formidagsforestiling klokken 15. Koreografi er ved Henriette Pedersen, mens Maria Bohlin står bak kostymene, og Øyvar Svendsen er såkalt industridesigner. Billetter kan bestilles via mobiltelefon 95 99 57 66. Fullpris er kroner 150 per bilett, men en del rabatterte billetter selges for hundrelappen. Stykket er støttet av Norsk kulturfond, Fond for Lyd og Bilde og Oslo Kommune.

Publisert:

Del: