NRK-medarbeider Halfdan Bleken skrev nylig at den klassiske musikkens hegemoni var brutt – og det antagelig for alltid. Her får han tilsvar fra Trond Okkelmo i Norsk teater- og orkesterforening, som mener at det finnes nok av moteksempler på gode besøkstall og høy publikumsinteresse. – Den klassiske musikken lever i beste velgående, og publikum vil komme også i fremtiden, såfremt ikke Bleken lykkes med sitt forsøk på å kutte både i bevilgninger og stillinger innenfor klassisk musikk og -undervisning, skriver Okkelmo blant annet.

TrondheimSolistene

Av Trond Okkelmo, spesialrådgiver i Norsk teater- og orkesterforening

På Ballade.no har NRK-kommentatoren Halfdan Bleken fått plass til en meningsytring han serverte på NRK/P2 her om dagen. Hans budskap er at klassisk musikk ikke slår an lenger hos publikum, og at det bare er han og Fremskrittspartiet som har skjønt, og at journalister er feige som ikke skriver om det.

Blekens metode er frapperende: Han har vært på en kammerkonsert i Gamle Logen der 12 mennesker var tilstede for å lytte til dyktige musikere. Dette eksemplifiserer liksom at publikum svikter musikksjangeren. Hva da, Bleken; når Oslo-Filharmonien konstaterer at en fullsatt Nationaltheater-foyer benker 100 publikummere når musikere fra orkestret holder sine kammerkonserter på lørdager. Og her er vi ved et poeng. Ingen bør forundre seg over at en tilfeldige konserter ikke nødvendigvis trekker folk.

Alle som kontinuerlig driver med markedsføring av klassisk musikk vet at konserter som ikke inngår i serier av konserter der arrangøren er velkjent og god tid i forveien har presentert et sesongprogram, får publikumsproblemer. Publikum er nå en gang normalt avhengig av regularitet og forhåndskjennskap. Som når Oslo Kirkemusikkfestival benker 1000 mennesker i Domkirken til Gardiners fremførelse av Bachs Johannes-pasjon til en billettpris på 470 kroner. Festivalen er i folks oppmerksomhet kommet for å bli, og travle mennesker planlegger i god tid. Konserten var omtrent utsolgt straks den ble lagt ut for salg.

Ellers bør Bleken se på mic.no’s side der Bergen Filharmoniske Orkester rapporterer om publikumsrekord i 2002. Tyder det på manglende interesse fra Bergens publikum?

Internasjonale trender er det tvilsomt å vise til, slik Bleken gjør. De er ikke mer internasjonale enn at de er ulike hvor i verden du befinner deg. Interessen for klassisk musikk i Japan er neppe dalende? I Oslo foregår det langt flere evenementer enn før, noe som gjør at publikum sprer seg, men det betyr slett ikke at færre totalt sett går på klassiske konserter.

Nei, Bleken, den klassiske musikkens hegemoni er ikke brutt, ganske enkelt fordi den aldri har vært den mest toneangivende musikkart i moderne tid. Svartmaling har vi hørt før. Den klassiske musikken lever i beste velgående, og publikum vil komme også i fremtiden, såfremt ikke Bleken lykkes med sitt forsøk på å kutte både i bevilgninger og stillinger innenfor klassisk musikk og -undervisning.

Hils for øvrig alle dine mange journalistkolleger i Musikkavdelingen i NRK, Bleken!

Publisert:

Del: