Fra og med september i år vil Blå presentere et utdrag av operaforestillinger eller fullstendige kammeroperaer en gang i måneden. Serien blir imidlertid markert med en tjuvstart 8. mai, da sopranen Elisabeth Misvær skal fremføre “La Voix Humaine” av Francis Poulenc på Blå, med regi av Siw Merethe Mikalsen. – Vi hadde en magefølelse som sa at det var et behov for en slik scene, og responsen har vært over all forventning, forteller styreleder og initiativtaker Sigurd Reinton på Blå. – Fremover skal vi arbeide med å bygge et nettverk og få med ressurspersoner som allerede er aktive på operafeltet i Oslo.

La Voix Humaine med Denise Duval, fra forumopera.com

Av Hild Borchgrevink

— Noe slikt som dette har vi ønsket oss i 40 år, sa leder for Norsk Komponistforening Synne Skouen da hun ble kontaktet av Reinton.
— Det finnes veldig få muligheter i byen for produksjoner som har behov for en mindre scene, sier styrelederen på Blå. – Vi håper at denne serien skal bli satsning fra et samlet operamiljø. Det trengs en scene mellom Underwater Pub og Den Norske Opera og dette tomrommet ønsker Blå å fylle.

Hvordan tror du opera vil fungere i Blås lokaler? Har det vært opera på Blå tidligere?

— Det har det, sier Sigurd Reinton. – Noen forestillinger har vært innom som del av en større turné, for eksempel Opera i tiden. Men det har ikke vært noen koordinert satsning. Jeg tror at en dyktig scenograf vil tilpasse seg de sceniske begrensningene som rommet har. Jeg er spent på hvilke muligheter rommet har.

Tror du det vil fungere akustisk?

— Vi har jo ikke så mye erfaring å bygge på i den sammenheng. Men jeg har fått så mye positiv respons fra operamiljøet på dette forslaget at det virker som folk er innstilt på å tilpasse seg til det vi har også når det gjelder akustikken, sier Sigurd Reinton.

8. mai blir det altså markering av operaprosjektet i forbindelse med framføringen av ”La Voix Humaine”, skrevet i 1958 av komponisten Francis Poulenc. Teksten er opprinnelig en teatermonolog skrevet av Jean Cocteau og urframført på Comédie Française i 1932 av skuespillerinnen Berthe Bovy. Francis Poulenc (1899 – 1963) var med i en gruppe unge komponister som på 1920-tallet kalte seg Les Six. De seks ville formulere et alternativ til tysk romantikk og fransk impresjonisme, som de opplevde som for bløtkantet og søtladent. Inspirert av komponister som blant andre Igor Stravinsky og Eric Satie beveget Arthur Honegger, Darius Milhaud, Francis Poulenc, Georges Auric, Louis Durey og Germaine Tailleferre seg i et tverrkunstnerisk miljø av forfattere, musikere og kunstnere, med blant annet nær kontakt med poeten, dramatikeren og tegneren Jean Cocteau, som skrev tekster brukt som librettoer både av Milhaud, Stravinsky og Poulenc.

“La Voix Humaine” er en telefonsamtale mellom en kvinne og hennes forhenværende elsker, som har forlatt henne. Hun har forsøkt å ta sitt liv i fortvilelse og snakker med elskeren i telefonen i tre kvarter, utvilsomt for siste gang (han skal gifte seg dagen etter med en annen kvinne). Teksten er stramt strukturert av Cocteau i følelsesmessige skift, men den er utfordrende å skrive musikk til fordi den er så rapsodisk og fragmentarisk. Poulencs ”La Voix…” hadde premiere på Opéra Comique i 1958 med komponistens yndlingssanger Denise Duval.

Denne versjonen av “La Voix Humaine” med Elisabeth Misvær som kvinnen og Bjørn Andor Drage på piano har tidligere spilt til seksere på terningen, blant annet på Sting i Stavanger. Regi og scenografi er ved Siw Merethe Mikalsen, som også hadde regien på Maja S.K. Ratkjes omdiskuterte opera i fjor høst. I tillegg har Siw Amina Bech ansvar for video.

Hvilke forestillinger er planlagt utover høsten?

— Foreløpig er vi i en konsolideringsfase, sier Sigurd Reinton. – Vi har ikke bestemt hvilke eller hvilken type forestillinger som vil bli satt opp på Blå ennå. Vi vil først forankre dette i miljøet og få med oss mennesker som allerede holder på med opera og har kompetansen, for dette er ikke det vi kan mest om. Men det er helt tydelig at det er et skrikende behov for en scene som tar seg av opera i mindre format, sier Sigurd Reinton. – Jeg får flere eposter om dagen nå med navn på folk jeg bør kontakte.

Reinton har blant annet vært i kontakt med NRK, som i øyeblikket vurderer muligheten for å sende operaforestillingene direkte. – Dette håper vi selvfølgelig på, sier Sigurd Reinton. – I tilfelle vil jo dette kunne komme hele landet til gode.

Publisert:

Del: