Bjellesauprisen ble innstiftet av FONO i 1994, og tildeles ved jevne mellomrom personer eller institusjoner som, ved å vise vei (være Bjellesau), har gjort en helt spesiell innsats for norsk musikk. Årets velfortjente vinner er ingen ringere enn Audun Tylden, som nylig høflig påpekte for den tidligere tanta i Akersgata at ingen av hans rundt 30 plateutgivelser i år var blitt anmeldt i Aftenposten: “Er det fordi artistene våre ikke har grønt hår og spett gjennom hodet?”, spurte årets Bjellesau med sedvanlig munnrapphet.

Audun Tylden, Jens Stoltenberg

Av Larry Bringsjord, styreleder, FONO – Foreningen Norske Plateselskaper

FONO har gleden av å informere om at Bjellesauprisen 2004 er tildelt platedirektør Audun Tylden.

Årets Bjellesau har vel egentlig større likhet med ei ku. Ikke at prisvinneren kan melkes, og han er for all del ingen drøvtygger, men sauen blir så puslete liten i sammenligning med denne – i alle ordets betydninger – ruvende skikkelsen.

Hans karriere i platebransjen er mangfoldig, kortversjon: På drøyt 30 år har han vært ansatt mange år i internasjonalt selskap, stiftet eget uavhengig selskap for så å bli oppkjøpt av internasjonalt – og deretter starte eget selskap nok en gang. I dag er han etter eget utsagn “Ikke gift med noen” og liker friheten det gir til å ta raske avgjørelser og fraværet av byråkratiske systemer. Rapporter, arkivering og all rutinemessig adferd er av det onde i vår manns øyne.

Men plassér ham ved et veldekket bord med hyggelige mennesker: da er han festens midtpunkt! Et oppkomme av gode historier, og en videreformidler av første klasse. En livsnyter som elsker mat og drikke, et sosialt vesen med kontakter i de underligste miljøer.

Og hvorfor skal HAN ha Bjellesau-prisen? Drikke og ljuge kan vel alle?

* Fordi: Han i disse drøyt 30 år har stått på barrikadene for norsk musikk, både i sitt daglige arbeid og ved mange år som styremedlem i FONO.
* Fordi: Han ved enhver anledning er talsmann for å slippe fram norske artister, og synes at det å synge på morsmålet er det eneste rette.
* Fordi: Han i kraft av sin personlighet er blitt et platebransjens ansikt utad som media lett tyr til fordi de vet at de får poengterte, begripelige og morsomme uttalelser.
Han er i de senere år blitt en slags dansebandkonge i manges øyne, men er ingen danseløve. Ved utrettelig å terpe på denne temmelig uglesette sjangerens berettigelse i musikklivet er vi nå kommet dit hen at – hold dere fast: Kanal 24 ringte i går, (30.oktober kl.18:30) og ville ha den nye Ole Ivars-plata!

Så hvis kriteriet for å kalles Bjellesau er utholdenhet har’n jaggu fortjent den!

Vi gratulerer med prisen, som overrekkes lørdag 16. oktober under FONOgramseminaret 2004, som finner sted på Toten Hotell.

Larry Bringsjord, Oslo, 12. oktober 2004

————————————————————————-

Om Bjellesauprisen:

Bjellesauprisen ble innstiftet av FONO i 1994 og tildeles ved jevne mellomrom personer eller institusjoner som, ved å vise vei (være Bjellesau), har gjort en helt spesiell innsats for norsk musikk. Tidligere prisvinnere er:

1994: NRK P1 v/Per Ole Hagen, og Kirkelig Kulturverksted v/Erik Hillestad

1995: Voices of Wonder v/Ketil Sveen og Dag Krogsvold

1996: Norske Gram v/Gunnar Hordvik

1997: Grappa Musikkforlag v/Helge Westbye, og Rockefeller Scene v/Hans A. Lier

1999: Åge Aleksanderen

2000: Per Eirik Johansen

2001: Rune Larsen

2002: Jan Eggum

2003: Valgerd Svarstad Haugland

Publisert:

Del: