Sangerinne Henriette Myhre gjester neste uke Det Norske Teater med en konsertforestilling med melodier fra den opprinnelige Berlinkabareten, i årene 1900 – 1933. Weimarperiodens Berlin kalles i dag for “det første virkelige moderne samfunn”, der nettopp kabaretformen ble et ståsted for ytringsfrihet ved hjelp av hardtslående humor, ironi og satire. – Også i vår tid evner kabareten å rette pekefingeren på de skjeve sidene ved vårt samfunn, sier Myhre selv.

Henriette Myhre

Weimarperiodens Berlin (1919 – 1933) kalles i dag for “det første virkelige moderne samfunn”, og innebar en kunstnerisk periode som var både nyskapende og unik. Fra å ha blitt sett på som en “usivilisert liten småby” (Henry Adams), utviklet Berlin seg i siste halvdel av det nittende århundre til å bli en metropol, en “Grossstadt” på linje med Paris og London. Det kommersielle mangfold, sammen med den særpregede berlinske atmosfære, den erkeberlinske form for selvironi og satire, skulle forme den metropolittiske ånd – og utgjøre en av grunnpilarene i den berlinske kabaret eller Kabarett, som det også ble kalt.

“Berlin Kabaret”, som spilles på Det Norske Teater fra 25. til 28. februar, bygges opp ved hjelp av et utdrag av sangene i den opprinnelige Berlinske kabaret. Hver og en av disse sangene tar for seg aktuelle emner fra samtiden. Tidstypiske emner var ofte diskusjoner rundt sex, politikk, sosiale forhold, homofili og rase, emner som også i vårt samfunn har en tendens til å fylle avisenes spalteplass og fange offentlighetens søkelys.

— Med utgangspunkt i det gamle vil blikket gjennom forestillingen bli rettet mot vårt eget samfunn og den verden vi lever i., sier Myhre. – Det fortellende budskap vil vise vei inn i likhetene da og nå, og stille spørsmålstegn ved om vi egentlig har kommet så mye lenger med våre ønsker og lengsler for den verden vi lever i.

— Navn som Max Reinhardt, Kurt Tucholsky, Marcellus Schiffer, Mischa Spoliansky, Rudolf Nelson og Friedrich Hollaender var alle med på å konstruere/mane frem en hardtslående ny form for underholdning, fotelker Myhre videre. – Med tekster basert på presise observasjoner av stemninger og situasjoner, og med et rikt språk som fikk leve sitt liv på stemningsfulle, karakteristiske melodier, satte de en standard for en ny musikk og teksttradisjon innenfor teateret.

Henriette Myhre har satt sammen forestillingen selv, og vil bli akkompagnert av pianist Per Christian Revholt. Sangene er fremført på norsk, oversatt av Per Qvale. Myhre er sangutdannet hos pedagogene Harald Bjarkøy, Kjersti Ekeberg, Anne Nyborg og Ian Adam (London). Ved siden av konserter og soloprosjekter har hun siden 1996 arbeidet ved flere teatre i Norge, bl.a. i oppsetninger som; “Âr jag fødd så vil jag leva”, Logen Teater Bergen, “Spelemann på taket”, Den Nationale Scene Bergen, “Annie Get Your Gun”, Riksteatret og “Musical Musikal” (sendt også på NRK TV), Det Norske Teatret Oslo. Hun har også vært prosjektleder for “Expose 2000, en multimediaforestilling”, ved BIT Teatergarasjen, Bergen, og har lest inn diverse lydbøker for både barn og voksne.

Per Christian Revholt har de siste femten år værty kapellmester/musikalsk leder ved Nationaltheatret. Han var også musikalsk leder ved Riksteatret siden 1980 -egge steder med virkeområde som dirigent, pianist, komponist og arrangør. Han har hatt engasjement ved de fleste teatrene i Norge, sist ved Det Norske Teater som dirigent og arrangør i forestillingen “Musical Musikal”, og som dirigent og arrangør ved Nationaltheatrets oppsetning av barneforestillingen “Hakkebakkeskogen”. Han har også arbeidet ved Royal Shakespare Company i London, der samarbeidet med instruktør John Barton førte til “Per Gynt” (Ibsen) og “Cain” (Byron), både i England og Norge. Oppsetningen av Per Gynt ble sterkt kritikerrost i London. Av aktuelle prosjekter må nevnes Henning Mankels monolog “Gammel mann som danser” med Per Christian Ellefsen, hvor P.C.R virker som komponist og musiker, “West Side Story” ved Riksteatret som musikalsk ansvarlig/arrangør, og Kabaret forestillingen “Berlin Kabaret” med Henriette Myhre, som arrangør, repetitør og musikalsk ansvarlig.

Det Norske Teater:

*
Onsdag, 25. februar 2004, PREMIERE – kl. 20:00
*
Torsdag, 26. februar 2004, kl. 20:00
*
Fredag, 27. februar 2004, kl. 20:00
* Lørdag, 28. februar 2004, kl. 18:00

Forestillingen er støttet av Fond for lyd og bilde og Fond for utøvende kunstnere, mens Wild Star World hjelper til med markedsføringen.

Publisert:

Del: