Zeromancer-manager Harald Wiik sier i formidddag til Ballade at han bevisst spissformulerte seg for å bli hørt, da han sendte sitt nå så beryktede tilsvar til Avis1. I likhet med VGs Stein Østbø etterlyser han en fagpresse her hjemme, samtidig som han tross alt også gir tabloidene ros for å vie mye plass til musikk.

Zeromancer

— Om jeg hadde kommet med en helt saklig tilbakemelding, tviler jeg på at jeg en gang hadde fått svar tilbake fra journalisten. Jeg påpekte en rekke feil og mangler i omtalen, men det er jo den avsluttende kraftsalven som alle har grepet fatt i. Det er et stort praktisk problem for oss at genren som Zeromancer representerer, nærmest blir sett på som politisk ukorrekt her hjemme. Norge må være det eneste landet i verden hvor pressen fremdeles omtaler Depeche Mode som et ”undergrunnsband”.

Harld Wiik mener at mangelen på kanaler for musikkritikk fort gjør situasjonen vanskelig for band som faller utenom den offisielle smaken til Akersgata og NRK.

— I Norge forholder både bransjen og folk flest seg til tre medier: VG, Dagbladet og Petre. Om du ikke slår gjennom der, blir det utrolig vanskelig å nå ut, fordi Norge mangler et levende undergrunnsmiljø. Selv plateselskapene slutter å jobbe for deg etter en sånn mottagelse. Dermed blir man i praksis dolket i ryggen av de som i hvert fall burde stått på for artistene.

Samtidig vil Harald Wiik også gi litt ros til den så ofte utskjelte tabloidpressen.

— Det er lett å glemme at det egentlig er ekstremt positivt at dagspressen i Norge skriver så mye om musikk som de gjør. Norske aviser inneholder mye mer musikkstoff enn i mange andre land, og det bør man være glade for. Men på grunn av fraværet av en uavhengig musikkpresse, får journalistene i tabloidene fort altfor stor makt.

I Tyskland blir et band som Zeromancer langt bedre mottatt. Bandet har ikke bare ligget høyt oppe på de alternative listene, men kom seg også inn på den offisielle Topp 100-oversikten over de mest solgte albumene. I løpet av tre og en halv uke har ”Eurotrash” solgt like mye som forgjengeren ”Clone Your Lover” gjorde på halvannet år.

— I anmeldelser i musikkpressen på kontinentet får vi hele tiden 9 og 10 poeng av ti mulige, mens vi altså opplever totalslakt i de norske tabloidavisene. Man kan vel diskutere om det er menigheten eller musikkspesialister som skriver i disse europeiske musikkbladene, men faktum er uansett at et band som Zeromancer – og genren e representerer – ikke når frem til mainstream-journalistene her hjemme.

I dagens VG tar Stein Østbø på lederplass avstand til e-posten som Wiik sendte til Avis 1, og skriver bl.a. at Wiik røper ”et kvinnesyn, en forakt og en inkompetanse som får meg til å lure på om norsk platebransje kanskje har de kritikerne som de faktisk fortjener for tiden.”

I den samme lederen trekker Østbø også frem debatten som de siste ukene har gått her i Ballade, der ”mer eller mindre vettuge mennesker fra alle sider av bordet i norsk platebransje har diskutert kvaliteter (eller snarere mangelen på slike) blant norske musikk-kritikere, selvfølgelig med en etter hvert kjedsommelig gjentagelse av oss tabloidjournalisters overfladiskhet og kunnskapsløshet.”

Østbø tangerer for øvrig mye av tankegangen til Wiik når han videre skriver at ”tabloidene har aldri vært og kommer aldri til å bli en fagpresse for norsk musikk. Men i trykte medier er vi for tiden det eneste alternativet, noe som frustrerer alle aktører i musikkmarkedet, inkludert alle musikknettstedene som kjemper forgjeves om oppmerksomhet i Internett-strømmen”. Og han avslutter sin leder med å rulle ut den røde løperen for den annonserte nye musikkavisen Volum, som etter planen skal lanseres under by:Larm i Kristiansand i mars.

”Derfor er det all grunn til å ønske Volum velkommen over nyttår – en helt ny, ren musikkavis. For øvrig med kvinnelig redaktør. Jeg føler meg dessuten ganske sikker på at hun hverken er blind, døv eller mangler språkfølelse…”

Det siste sikter til Wiiks alleredeherostratiske sluttmelding til Avis1-medarbeider Cecilie Asker. Men også ellers i bransjen og media ser det ut til at alle ønsker en ny, norsk musikkavis velkommen. I løpet av en kort uke har Volum fått helsider både i Dagsavisen og VG, intervjuer i Petres Kaliber og P2s Midt I Musikken, samt fokus i NRKs Nyhetsblikk og TV2s Absolutt Underholdning – nesten et halvt år før første utgave skal være ute på gaten.

Det sier antagelig en hel del om hvor stort behovet for en levende musikkpresse virkelig er her hjemme.

Publisert:

Del: