Hva skjer hvis et rytmisk jazz-orkester og en skarpsindig satiriker slår sine hoder sammen? Vil en heksegryte av boblende energi og fri språklig utfoldelse være resultatet? Det er i hvert fall noe av det jazzbandet Batagraf ved Jon Balke og musiker/humorist Espen Beranek Holm (bildet) søker når de nå skal forsøke seg på spennende koplinger som jazz/spoken word/poesi og språklig dadaisme. – Jeg kan trygt si at det er en god porsjon både humor og satire i disse tekstene, det er vel nesten uungåelig, sier en munter Holm til Ballade i dag.

Jon Balke

Av Bjørn Hammershaug

Førstkommende torsdag (2/3 på Cosmopolite, Oslo) og påfølgende lørdag (4/3 på Hall Toll, Stavanger) spiller denne kombinasjonen sammen for første gang. Jon Balkes Batagraf + Beranek er et samarbeidsprosjekt som lover en videreføring av tradisjoner innen jazz /”spoken word” (som går tilbake til Lenny Bruces politiske kommentarer), til cool jazz på 50-tallet, via rap og ”jazz & poetry” à la Linton Kwesi Johnson og språk-dadaister som Jaap Blonk og Meredith Monk.

Det er med andre ord duket for en ganske unorsk setting der moderne jazz settes i en dagsaktuell kontekst i norsk språkdrakt. Hva er det egentlig lov å forvente av dette samarbeidet, Espen Beranek Holm?

Lyden av media

— Ja, det er et godt spørsmål, humrer en blid Holm til Ballade. – Vi har søkt å finne hverandre i et landskap som er ukjent for meg, ja, kanskje ukjent for oss begge. Min oppgave i dette prosjektet er å jobbe med lyden av media ved å bruke stemmen, gjennom stemmeparodier og tekstbrokker som strekker seg ut mot det musikalske uttrykket til Batagraf.

Beranek Holm forteller at tekstmaterialet er skrevet ned og innøvd på forhånd, og består av en blanding nytt og gammelt stoff. Den røde tråden i tekstene dreier seg rundt temaet etermedier. Dette kan ses på som en burlesk videreføring av tendensene som finnes på Batagrafs utgivelse ”Statements”, hvor nyheter og media ble behandlet som absurd og musikalsk lyd.

Dette lekne aspektet er en viktig del også i denne settingen, og selv om temaet behandles seriøst, så er det ikke nødvendigvis en dypt alvorlig seanse publikum har i vente:

— Jeg kan trygt si at det er en god porsjon både humor og satire i disse tekstene, det er vel nesten uungåelig, sier en munter Holm.

Ser frem til å møte et lyttende publikum

Dette er første gang Holm jobber så konkret med jazzen som uttrykk. Hans vei har gått fra ”rock, pop og til underholdning” som han selv sier det. Han er likevel godt kjent med ulike former for jazz, er selv fostret opp med tradjazz, swingjazz og storband fra en utøvende far, men er også vel bevandret i mer moderne jazzformer. Beranek Holm kjenner også godt til politiske poeter som Linton Kwesi Johnson, og frykter ikke at publikum nå skal forvente en slags musikalsk utgave av det elleville satireprogrammet “Hallo i Uken”:

— Nei, Batagraf har et så tydelig navn i seg selv, så det tror jeg ikke skal være noen fare. Men jeg er spent på hva publikum oppfatter, og hvordan de oppfatter oss. Jeg ser særlig frem til et møte et lyttende publikum, sier Holm.

To konserter er så langt planlagt, men Holm åpner for en videreføring av dette prosjektet fremover:

— Vi har ingen konkrete planer utover de to konsertene som allerede er planlagt, men vi stiller oss ganske åpne til hva som skjer videre fremover. Når vi har hørt og rørt litt på hverandre så har det definitivt vært ”noe”, en meget god kjemi som virker lovende å bygge videre på.

— For min del tror jeg i hvert fall dette har vært ”et riktigt godt stuk”, avslutter Espen Beranek Holm.

Batagraf:
Sprang ut fra et perkusjons-forum igangsatt av Jon Balke i 2002. Basert på et knippe ideer fra Balkes hånd har gruppen spunnet et rikt repertoar av eksplosiv virituos rytmisk lyd hvor man kan ane innflytelser fraVest-Afrikansk, Cubansk og Latin-Amerikansk tradisjon. Gruppen utga ”Statements” på ECM records i 2005.

Espen Beranek Holm:
Siden sin debut med ”Dra te’hælvete” i 1981 har Holm gjennom en lang liste av prosjekter og samarbeid vært en kreativ hjørnestein innen både musikk og revy. Han er kjent fra band som The Tunicates, Dei Nye Kapellanane og egne soloalbum. I tillegg til revysamarbeid med Rune Andersen og Are Kalvø har han også etablert seg som fast medarbeider i det populære radioprogrammet ”Hallo i Uken”.

Det nye prosjektet består av: Jon Balke – keyboards, Helge Norbakken – perkusjon, Kenneth Ekornes – perkusjon, Harald Skullerud – perkusjon, Ingar Zach – perkusjon, Espen Beranek Holm – vokal.

Publisert:

Del: