Den norske tegneren Andreas Tellefsen, som for tiden holder til i Berlin, er nå aktuell med utstillingen ”Mekonium” på Galleri GAD i Oslo. Utstillingen åpnet torsdag, til musikk av bl.a. Emil Nikolaisen fra Serena Maneesh. – Et gjennomgående tema i Tellefsens tegninger synes å være brytningen mellom idealet og virkeligheten, som ofte gir seg utslag i erotisk-nevrotiske drømmebilder, skriver Ballades Arvid Skancke-Knutsen.

Andreas Tellefsen: White Poppies

Av Arvid Skancke-Knutsen

Andreas Tellefsen er født i 1976, og regnes som en av de mest lovende, unge tegnerne i landet. Han jobber med tusj og pensel i usedvanlig stilrent svart/hvitt, ofte på store papirflater, og gjerne på grensen til det tegneserieaktige. Den lett gjenkjennelige stilen hans, som kombinerer det dekorative med det demoniske, det grasiøse med det groteske, har da også blitt omtalt som ”barockabilly”.

Det ville heller ikke være spesielt galt å si at Tellefsen fremstår som noe av en krysning mellom den dekadente art noveau-tegneren Aubrey Beardsley og den amerikanske tegneseriekunstneren Charles Burns. Som Oscar Wilde-omgangsfellen Beardsley (1872- 1898) er ikke Tellefsen opptatt av å – som R.A. Walker har beskrevet det – “create an illusion of reality, but, like the Eastern artist, to make a beautiful design or pattern within a given space”. Og som Charles Burns, som definitivt også deler Beardsleys fascinasjon for det truende og urovekkende, lar Tellefsen seg rikelig inspirere av 50-tallets estetikk fra både science fiction-grøssere og rockmiljøet.

Flere av tegningene er delt opp i plansje- eller tegneserieaktige paneler, der sirlige og stiliserte blomsterdekorasjoner danner overganger i tablåer som går fra det idylliske til det makabre, fra det sarkastiske til det sofistikerte. Tellefsens egne trekk går igjen i flere av tegningene: I ett av dem har han portrettert seg selv med amputerte hender. Et gjennomgående tema synes å være brytningen mellom idealet og virkeligheten, som ofte gir seg utslag i erotisk-nevrotiske drømmebilder.

Men om Tellefsens nesten paradoksalt perfeksjonistiske tegninger handler om avstanden mellom romantikk og realitet, der naturelementene like mye skiller som sammenføyer skikkelsene i bildene, er det også et betydelig element av humor og surrealistisk protest i dem. Ikke minst i utvelgelsen og sammensettingen av de gjengitte objektene. Så har da også utstillingen fått tittelen ”Mekonium”, som er faguttrykket for barnets første avføring.

I sin pressemelding til utstillingen omtaler Galleri GAD Tellefsens arbeider som ”en moderne kuriosasamling”, og fortsetter: ”Ordet kuriøs kommer av latinske cura, som betyr ”omsorg, bekymring, hjerteanliggende”, det samme ordet som kurator er utledet av. På en måte var kuriosa-samleren sin tids kurator, som satte sammen utstillinger hos seg selv, og disse utstillingene skulle gi en samlet mening til betrakteren.”

Under åpningen i Galleri GAD, som for øvrig er en morsom og romslig containerkonstruksjon rett nedenfor Munchmuseet på Tøyen, hadde man ellers en vel så sterk følelse av å være til stede på en konsertaktig happening som på en ”vanlig” vernissage. Og det skyldtes ikke bare kveldens opptreden av bl.a. Emil Nikolaisen og Eivind Schou fra Serena Maneesh, som spilte et ruglete, dronete og psykedelisk livesett fra hvert sitt hjørne av det blodfargede gulvet, men også sammensettingen av de oppmøtte, som var kuriøs nok i seg selv.

Andreas Tellefsen bor og arbeider i Berlin, og er utdannet ved Kunstskolen i Rogaland og Statens kunstakademi. Han er innkjøpt av Norsk kulturråd, og har av Dagens Næringsliv blitt omtalt som ”Norges beste tegner”.

* Utstillingen varer frem til søndag 25. mars. GADs åpningstider er tirsdag til fredag, 11-16, og lørdag og søndag 12 til 16, eller etter avtale. Galleriet befinner seg for tiden i krysset av Monrads gate/Tøyengata, og kan også besøkes på nettet, på www.gadart.no.

Publisert:

Del: