JAZZKANON: Ukens føljetong er med dette over. Forhåpentligvis har denne listen maktet å vise fram dybde, bredde og sammenhenger i norsk jazz på en måte som kan inspirere til ytterligere fordypning – både i albumene som er trukket fram her, og selvsagt i den store massen som ikke fikk plass på denne listen. Om hovedpersonen bak albumet som havnet på topp, skrev magasinet Down Beat: Ikke siden Django Reinhardt har det vært en mer original og framoverrettet jazzmusiker i Europa.

5: Some Other Spring – Karin Krog & Dexter GordonKarin Krog / Dexter Gordon: Some Other Spring 1970

Some Other Spring – Karin Krog & Dexter Gordon
Innspilling: 1970
Plateselskap: LP – Sonet SLP 1407/CD – Storyville STCD 4045/Meantime Records MR10

Karin Krog – vokal
Niels Henning Ørsted Pedersen – bass
Espen Rud – trommer
Dexter Gordon – tenorsaksofon, vokal
Kenny Drew – orgel, piano

Jan Ditlev Hansen – “Karin har gitt oss mye fint, men for meg er dette toppen. Ble årets vokaljazzplate i Japan”

Jan Granlie – “Mmmmmmmmmm”

Karin Krog (f. 1937) startet sin karriere på midten av 1950-tallet, og regnes for å være en av Norges fremste jazzsangere. Krog har vært innom flere stilarter og besetninger, og har en svært lang merittliste som inkluderer årets plate i Japan for dette albumet, samt Buddy-pris (1965), og Årets Spellemann (1974). Store deler av 1970-tallet hadde Krog faste band med norske musikere. Siden midten av 70-tallet har Krog også ofte arbeidet i duo-formater. Det meste kjente er kanskje med John Surman, der Krog har videreutviklet bruken av elektronisk vokalteknikker. De vant Spellemanpris for albumet Bluesand i 1999.

4: Masqualero – MasqualeroMasqualero 1983

Masqualero – Masqualero
Innspilling: 1983
Plateselskap: LP – Odin LP 08/CD – Odin CD 4008

Arild Andersen – bass
Jon Balke – keyboards
Tore Brunborg – sopransaksofon, tenorsaksofon
Jon Christensen – trommer
Nils Petter Molvær – trompet

Jan Granlie – “Tre generasjoner norsk toppjazz og Odins nest beste”

Tor Hammerø – ” Kvintetten med Andersen, Christensen, Balke, Molvær og Brunborg brøt ned generasjonsgrenser og skapte urtøff moderne musikk basert på tradisjoner.”

Masqualero var et generasjonsoverskridende band og ble startet i 1982. Dette er bandets debut, som de fikk Spellemannprisen i 1983, som de fikk i 1986 for Bande a Part, og for Re-Enter i 1991. I liket med Aero (1988) ble disse gitt ut på det tyske selskapet ECM. Jon Balke forlot skuta omtrent halvveis i bandets om lag 10 år lange karriere, og ble en kort periode erstattet av gitarist Frode Alnæs.

3: Fairytales – Radka Toneff Steve DobrogoszRadka Toneff / Steve Dobrogosz: Fairytales 1979

Fairytales – Radka Toneff Steve Dobrogosz
Innspilling: 1979 – 1982
Plateselskap: LP/CD – Odin 03

Radka Toneff – vokal
Steve Dobrogosz – piano

Jan Granlie – “Den mest intime, vakre og intense jazzinnspillingen i verden.”

Olav Gorseth – ”Dette må være noe av det vakreste som noensinne er gitt ut av vokal- og pianoplater. Det er ikke så mye mer å si om det.”

Tor Hammerø – ”Et tidløst testament fra en sanger og artist som forlot oss altfor tidlig, men som fortsatt preger “alle” som synger.”

Toneff slapp to album med blant andre bassist Arild Andersen og gitarist Jon Eberson. Begge er på denne listen, men det er nok duo-samarbeidet med den svensk-amerikanske pianisten Steve Dobrogosz Toneff huskes best for. Albumet er spilt inn live i Grieghallen i Bergen. Dette albumet viser fram Toneff som en av de mest uttrykksfulle av jazzsangerne i Norge. Med Fairytales oppnådde også Toneff en grad av suksess som var uvanlig for jazzfeltet.

2: Khmer – Nils Petter MolværNils Petter Molvær: Khmer 1997

Khmer – Nils Petter Molvær
Innspilling: 1996 – 1997
Plateselskap: ECM Records 1560

Nils Petter Molvær – trompet, bass, gitar, perkusjon
Rune Arnesen – trommer
Audun Erlien – bass
Ulf W. Holand – sampling
Roger Ludvigsen – gitar, perkusjon
Morten Mølster – gitar
Reidar Skår – elektronikk
Eivind Aarset – gitar

Jan Granlie – ”Der startet den norske bølgen”

Ragnar Auglænd – ”Også her gjelder budet – starten var en sensasjon – ikke like lett å finne veien videre – men står seg ennå”

Tor Hammerø – ”CD-en som åpnet opp dører for Molvær, der han skapte ny musikk i mange grenseland.”

Nils Petter Molvær (f. 1960) har vært medlem av en rekke band, skrevet bestillingsverk og filmmusikk, og mottatt flere priser – deriblant Buddy i 2003. Dette albumet vant Spellemann i åpen klasse i 1997, noe som gjentok seg med oppfølgeren Solid Ether i 2000. Khmer, Molværs første plate i eget navn, skaffet ham et solid internasjonalt publikum og han turnerte med Khmer-konseptet i Europa, USA og Canada. Khmer blir omtalt som nyskapende i måten den fusjonerer elektronisk musikk og jazz.

1: Afric Pepperbird – Jan Garbarek QuartetJan Garbarek: Afric Pepperbird 1970

Afric Pepperbird – Jan Garbarek Quartet
Innspilling: 1970
Plateselskap: ECM Records 1007

Jan Garbarek – bassaksofon, klarinett, fløyte, perkusjon, tenorsaksofon
Jon Christensen – trommer, perkusjon
Terje Rypdal – gitar, trompet
Arild Andersen – bass, perkusjon, tommelpiano

Karen Frivik – ”Åpnende og eksperimentell fase av jazz i Norge. Infernalsk skaperkraft kombinert med humor og fremtidstro.”

Jan Granlie – “Nyskapende, og fremdeles høres dette nytt ut når man setter seg ned med den. En start på noe stort!”

Ragnar Auglænd – ”Forrykende plate – det er som å åpne en Farrisflaske”

Arild R. Andersen – ”Garbarek viser interesse for det frie uttrykk og satte standard for en form som skulle blomstre i Norge 30 år seinere.”

Dette er det tredje albumet gitt ut i Jan Garbareks navn, etter Til Vigdis (1967) og Esoteric Circle (1969, med samme line-up som denne). Til Vigdis presenterte spor som Mr. PC (John Coltrane) og Freedom Jazz Dance (Eddie Harris, gjort kjent av Miles Davis) og understreker forbindelsen til moderne amerikansk jazz. Kvartetten spiller bare egne komposisjoner på Afric Pepperbird, og låtskriverkreditten deles mellom Garbarek, Andersen og Christensen. Men i omtalene av Afric Pepperbird, og i Tor Dybos bok – Jan Garbarek, Det åpne roms estetikk – trekkes Garbareks Coltrane/Albert Ayler/Ornette Coleman-lignende kvaliteter fram. Albumet var også det første norske på tyske ECM, og samtidig lydteknikere Jan Erik Kongshaugs første innspilling for samme selskap.

Les biografier og om innspillingene på sidene til Jazzbasen.no.

Takk til alle bidragsyterne, og til Finn Kramer-Johansen ved Norsk Jazzarkiv, og Aslak Oppebøen og Karoline Røed Tønnesen i Norsk musikkinformasjon MIC for bidragene i tilretteleggingsfasen.

Publisert:

Del: