Mens Telenor og Djuice forkynner at de skal være først i Norge med å lansere musikk til nedlasting på mobiltelefoner, må de se seg slått på målstreken av Phonofile og Paragollo Mobile. 12. februar lanserer de en ny satsning på salg og distribusjon av rettighetsbeskyttet innhold til mobiltelefoner. Pilottjenesten – Musikkonline Mobil – lanseres under by:Larm 2004. De ligger dermed et hestehode foran konkurrentene, som skal ha sitt tilbud tilgjengelig i løpet av halvåret.

Erik Brataas, Phonofile, på Midem 2003

Brukere av musikkonline.no vil fra den 12. februar ha et nytt digitalt tilbud. Via Musikkonline Mobil kan man da laste ned rettighetsbeskyttet innhold fra forskjellige norske artister som for eksempel Vamp, Klovner i Kamp og Ole Ivars, direkte til mobiltelefonen – og dette er helt lovlig, presiserer Erik Brataas i Phonofile, som videre understreker at det nå er viktig for plateselskapene og artistene å selv involvere seg i markedsføring og salg av produkter til mobiltelefoner.

— På denne måten sikrer man en del av inntektsmulighetene og kontrollen over rettigheter. Samtidig får man kontroll med distribusjon i flere kanaler samt innflytelse over hvilke produkter, artister og låter som tilbys markedet. Til slutt kommer også en bedre utnyttelse av markedføringsmulighetene som ligger i simultant tilbud av musikk i flere kanaler, sier Brataas.

Det er ingen hemmelighet at det omsettes store mengder med innhold for mobiltelefoner – totalmarkedet for underholdningskonsepter beregnet på mobiltelefoner vil i Norge ligge på en verdi av ca. 750 millioner kroner i 2004 ifølge tall fra Post- og Teletilsynet.

— Det viktige i dette markedet er å ha løsninger som tilbyr innholdseiere en høy grad av kontroll med deres innhold, og da spesielt innenfor rettighetshåndtering og distribusjonskontroll, sier Fred Stave i Paragallo Mobile

Det er Paragallo Mobile i partnerskap med Teletopia som er ansvarlig for de tekniske løsningene som brukes på musikkonline.no. Paragallo Mobile har gjennom sin egenutviklede mobilplattform til hensikt å gi plateselskaper og artister direkte innflytelse både over hva som produseres av mobilt innhold og anledning til selv å markedsføre og få inntekter av slikt salg for eksempel gjennom egne websider og nettbutikker, melder de i et presseskriv.

De innholdstypene som er tilgjengelig nå i pilotperioden vil være lydklipp, bakgrunnsbilder, skjermsparere og polyfone ringetoner. Ellers melder phonofile at det etter hvert vil komme flere rettighetsbeskyttede innholdskonsepter basert på MMS og UMTS teknologi utover våren.

Ballade vil i tiden fremover holde et øye med den teknologiske utviklingen på dette området og vil senere presentere andre aktører på dette markedet, slik som Telenor og Djuice.

Publisert:

Del: