Unge komponister og samtidsmusikkutøvere har det med å trekke til Oslo. Dette ønsker Bergens nye konsert initiativ, Avgarde, å gjøre noe med. I morgen har Avgarde åpningskonsert, med et bredt spekter av komponister og musikere fra Bergensområdet. -Avgarde skal være et sted hvor komponistene og utøvere i alle generasjoner skal kunne presentere sin musikk, samtidig som det også åpnes for impulser utenifra, sier musiker Einar Røttingen. Som en av initiativtakerne bak Avgarde ønsker han å gjøre det lett å stikke nesen innom for folk flest : – Mest av alt ønsker vi oss en uformelt klubbpreg, et sted med lav terskel, hvor man skal kunne ta seg en øl, dumpe innom, eller for den saks skyld gå, uten å være lenket til stolen slik man ofte er på konserter, sier Røttingen.

Tine Rude, Evy Sørensen og Einar Røttingen 2006

Av Geir Rege, journalist og musikkviter

Selv om avant-gardismen har mistet mye av sin sprengkraft i dagens pluralistiske kunst- og musikkliv, er det fortsatt mulig å bli av-gardist. I det minste i Bergen. Avgarde er nemlig navnet på en ny konsertserie med samtidsmusikk som starter opp på USF Verftet i Bergen denne høsten.

–I Bergen har det vært et enormt savn etter et sted hvor man ikke bare kan lytte til ny musikk men også være, et samlingspunkt hvor musikere, komponister og publikum kan møtes, sier musiker Einar Røttingen, en av initiativtakerne bak Avgarde.

–Vi ønsker på ingen måte å konkurrere med allerede eksisterende samtidsmusikkinstitusjoner i Bergen så som Ny Musikk og Borealisfestivalen, snarere kommer vi til å samarbeide med dem. Problemet er et vi har manglet en scene for ny kunstmusikk i Bergen, et sted med kontinuitet slik at man vet hvor denne musikken holder til.

Marathon-invitasjon
I første omgang dreier det seg om fire konserter med hovedvekt på komponister og utøvere fra regionen. På åpningskonserten 16. september skal det bergenske komponistmiljøet få vise seg frem i sin fulle bredde. Avgarde sendte nemlig ut en åpen invitasjon til alle skriveføre om delta i en ”Miniature Marathon” med verk på maks 5-6 minutter.

–Responsen har vært enorm, sier Røttingen.

–På konserten bidrar alt fra komposisjonsstudenter ved Griegakademiet til etablerte komponister som Kjetil Hvoslef. I tillegg skal den unge pianisten Else Storesund Olsen fremføre Morton Feldmans ”For Bunita Marcus”.

–Det blir en helaften som i høyeste grad avspeiler det Avgarde ønsker å stå for, supplerer produsent Tine Rude.

–Avgarde skal være et sted hvor komponistene og utøvere i alle generasjoner skal kunne presentere sin musikk, samtidig som det også åpnes for impulser utenifra, som med Feldman-verket i dette tilfelle. Senere i høst kommer vi også til å involvere barn som utøvere. Mest av alt ønsker vi oss en uformelt klubbpreg, et sted med lav terskel, hvor man skal kunne ta seg en øl, dumpe innom, eller for den saks skyld gå, uten å være lenket til stolen slik man ofte er på konserter.

Det bergenske kollektivet
Verken Tine Rude eller co-produsent Evy Sørensen har sin bakgrunn innenfor samtidsmusikkfeltet. Ifølge Røttingen er det en stor fordel å få inn personer utenifra som kan se musikken og rammene rundt den med friske øyne.

–Så godt som alt som skjer på den bergenske musikkscenen, inklusive store festivaler som Nattjazz og Bergenfest, er tuftet på dugnad, sier Evy Sørensen som kommer fra jazz- og rockebransjen.

–Det som kjennetegner musikkmiljøet i Bergen er de nære båndene mellom alle aktører – musikere, produsenter og arrangører. Mange har flere roller samtidig.

–Går man et stykke tilbake i historien, belærer Røttingen, ser vi at det er en lange tradisjoner for å drive med crossover-virksomhet i Bergen. Musikerne kunne gjerne spille i teateret en kveld, akkompagnere filmer en annen, for så å samle seg en gang i måneden for å spille i Harmoniens orkester. Også i dag finnes eksempelvis få ”rene” komponister i Bergen. De fleste har roller både som komponister, utøvere, og pedagoger. Her finnes det et nettverk av ressurser som vi ønsker å bygge opp under.

Flukten til hovedstaden
Slik jeg har forstått det er ett av målene med Avgarde å demme opp for hovedstadsdominansen innfor samtidsmusikken?

–Ja, dette er absolutt et problem, sier Røttingen

–I Oslo finnes pengene, institusjonene, de viktige enkeltpersonene. Vi ser at unge komponister og samtidsmusikkutøvere ofte trekker til hovedstaden for å finne et større miljø, større ressurser. Av den grunn er også Griegakademiet sterkt involvert i Avgarde-prosjektet. Vi ønsker å skape et miljø hvor unge og eldre, skapende og utøvende kunstnere skal kunne knytte forbindelser, potensielt jobbe sammen. Slik kan vi kanskje bidra til å få flere til å bli i byen. I Bergen med sine sterke musikktradisjoner har vi en unik mulighet for å få dette til.

Selv om Avgarde innledningsvis har fått en varm og entusiastisk respons fra miljøet, er Røttingen, Sørensen og Rude spente på fortsettelsen. Det finnes grenser for hvor lenge prosjektet kan drives på dugnad, større ressurser må til.

–Fremfor alt er vi helt avhengige av vedvarende innspill fra miljøet slik at energien holdes oppe, slik at Avgarde kan bli det samlingspunktet vi håper det skal bli, avslutter Rude.

Geir Rege arbeider for tiden som frilans journalist i Bergens Tidende, der han skriver om jazz, klassisk og samtidsmusikk. Rege har ellers praktisk musikerutdannelse fra Griegakademiet i Bergen, samt universitetsfagene filosofi og allmenn litteraturvitenskap. I 2003 avsluttet han hovedfag musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo med en oppgave om Anton Weberns musikk. Mer informasjon om Avgarde finner du på denne nettadressen.

Publisert:

Del: