Árinn 2005 er stedet hvor publikum vil møte ny musikk, dans og historier med dype røtter som lever midt iblant oss – godt skjult fra den tabloide mediehverdagen. Om en drøy uke – 30. august til 3. september – går første Árinn av stabelen i Setesdal og på Christiansholm Festning i Kristiansand. I følge arrangørene i Norsk Folkemusikk- og Danselag blir Árinn en sjelden anledning til å oppleve gamle kunstuttrykk fra dagens nordlige kulturkrets som lever midt i vår egen samtid. For første gang skal det også deles ut en Edvard-pris for beste nye folkemusikkverk.

Annbjørg Lien, stort bilde

— Árinn-festivalen presenterer artister som arbeider med kunstuttrykk utviklet gjennom mange generasjoner, men med det personlige preget og den sterke formidlingsgleden som kjennetegner dyktige artister, sier arrangørene en drøy uke før den nye festivalen skal realiseres.

Edvard-pris for nyskrevet folkemusikk

Under Árinn vil det for første gang i historien deles ut Edvard-pris for beste nye folkemusikkverk. En folkemusiker vil dermed bli den heldige vinner av 40 000 kroner og TONOs Edvard-pris.

EDVARD-prisen, oppkalt etter Edvard Grieg, er en pris TONO tildeler opphavsmenn og -kvinner for fremragende musikkverk.

De nominerte er Steinar Ofsdal, Kristin Mellem/Ingor Antte Ailo Gaup og Jorun Marie Kvernberg, og prisen vil deles ut under bestillingsverk-konserten.

Tradisjoner i århundrer

Grønlandsk trommesangdans og eksplosiv musikk og dans fra Alaska viser bredden i den nåtidige inuittiske kulturen, og de har sammen aldri tidligere vært presentert i Norge.

Gamle musikkformer fra den norske tradisjonen blir det også flere anledninger til å høre:

— I konserten Gåtesong får man høre gåteviser og stev som har vært i bruk fra middelalderen fram til vår tid. De inneholder ofte poetiske og underfundige naturskildringer med glimt av gamle levesett. Formen er i slekt med gammel diktning fra blant annet India og Hellas, og den nære tilknytningen til internasjonale kulturuttrykk er et typisk trekk for nåtidige, alderdommelige kulturuttrykk, heter det i presentasjonen Ballade har mottatt.

Med den nære forbindelsen mellom tradisjonsuttrykkene over alle landegrenser er det naturlig å inkludere utenomeuropeisk tradisjonsmusikk som eksisterer i Norge i dag. Árinn sier seg derfor svært glade for å presentere to av Norges fremste musikere med innvandrerbakgrunn; Solo Cissokho fra Senegal/Norge og Abdulrahman Surizehi fra Baluchistan/Norge.

Intervju for åpen scene
Den muntlige fortellingen er en viktig del av helheten i et tradisjonsuttrykk, og festivalen har fått nyhetsdirektør i NRK, Gro Holm, til å intervjue Agnes Buen Garnås og hardingfelespilleren Halvdan Furholt fra Kristiansand for åpen scene.

— Det vil bli en seanse der publikum får komme litt nærmere to profilerte folkemusikere med mange opplevelser og erfaringer fra et langt liv på folkemusikkscena. Agnes Buen Garnås er blant de aller første utøverne som bragte folkesangen opp på scena, og hun er blant annet kjent for samarbeidet med Jan Garbarek. Halvdan Furholt har møtt mange eldre felespillere fra Agder-områdene gjennom et langt spelemannsliv, og vil fortelle og spille slåtter fra Agder.

Mer hardingfelespel blir det når selve høvdingen av hardingfela i dag, Hauk Buen, holder to konserter i løpet av Árinn. Hardingfelevirtuosen Annbjørg Lien, bosatt i Kristiansand, kommer også til åpningskonserten.

Bestillingsverk

Med vissheten om at en levende tradisjon er syntesen av nåtid og fortid, har festivalen invitert fem fremragende, unge folkemusikere til å lage hvert sitt bestillingsverk til festivalen, som vil presenteres i en egen konsert fredag 2. september klokka 19.

— Anders Røine, Jorunn Marie Kvernberg, Unni Boksasp, Knut Skrindo og Øyonn Groven Myhren trakterer så forskjellige instrumenter som munnharpe, gitar, fele, hardingfele, vokal, bukkehorn, seljefløyte og lyre at vi kan love en variert, spennende og vakker konsert. Og for første gang i historien vil det altså overrekkes en Edvard-pris til beste nye folkemusikkverk i 2004 under bestillingsverkskonserten, forteller arrangørene.

Seminar og konferanse

Et viktig poeng ved Árinn er at det er både festival og konferanse – med andre ord er Árinn et viktig bransjetreff for fagfolk.

Arrangør Norsk Folkemusikk- og Danselag sier selv at de lenge har sett behovet for et møtested med konserter og debatt for folkemusikkmiljøet.

Et nordisk seminar og en internasjonal konferanse under festivalen vil i år kretse rundt temaene tradisjonsmusikk og opphavsrett. Med innledere fra blant annet Ghana, Tyskland, Irland og Finland vil disse spørsmålene bli satt i et internasjonalt perspektiv.

Grundig informasjon om den nye folkemusikkfestivalen finner du på www.árinn.no.

Publisert:

Del: