– Forsvarsledelsen undergraver Stortingets vedtak om profesjonelle militærkorps, hevder Catherine Leclerc og Steinar Granmo Nilsen i Forsvarets Stabsmusikk. – Stortinget har vedtatt at det skal være fem profesjonelle militærkorps i Norge. Nå skjærer forsvarsledelsen så dramatisk ned budsjettene at all konsertvirksomhet må innstilles fra 1. februar 2005. For hovedstadens del betyr dette at Forsvarets Stabsmusikkorps sannsynligvis kan invitere til årets siste konsert den allerede 27. januar. Musikerne raser, og beklager at Forsvaret og hovedstaden får ikke nyte godt av en populær og trofast kulturaktør i året som kommer.

Forsvarets Stabsmusikk (Foto:www.fsmk.no)

Av Arvid Skancke-Knutsen

— Forsvarets Stabsmusikkorps er et fremragende ensemble. Medlemmer av dette glimrende korpset fremførte “Gran Partita” av Mozart under Oslo Kammermusikkfestival i 2003 i Slottskapellet på Det Kongelige Slott. Dette svært krevende stykket fikk en storartet tolkning av Stabsmusikken, og de vakte forståelig nok stor begeistring. Oslo Kammermusikkfestival har reengasjert Forsvarets Stabsmusikkorps til årets festival med konsert på Akershus Festning, og vi gleder oss til dette gjenhøret!

Ordene ovenfor tilhører fiolinist og festivaldirektør Arve Tellefsen, som langt fra er den eneste som opp gjennom årene har skamrost Forsvarets Stabsmusikk. Nå ser det ut til at de mange oppfordringene om gode livsvilkår for forsvarsmusikken igjen har falt for døve ører hos Forsvarsledelsen.

— Det nye budsjettet strider klart med de folkevalgtes vedtak, sier Catherine Leclerc og Steinar Granmo Nilsen i Stabsmusikken. – Stortingets intensjon er neppe at korpsene ikke skal ha ressurser til drift. For hovedstadens del betyr dette at Forsvarets Stabsmusikkorps alt nå sannsynligvis kan invitere til årets siste konsert den 27. januar! Etter dette blir det lite lyd fra Stabsmusikken. Forsvaret og hovedstaden får ikke nyte godt av en trofast kulturaktør.

Forsvarets Stabsmusikkorps (FSMK) er Norges største profesjonelle blåseorkester med 39 fast ansatte musikere. FSMK er etablert i Oslo og er Forsvarets viktigste representasjonsorkester. Korpset deltar ved parader og seremonier som arrangeres av Kongehuset, Regjeringen og Forsvaret og har representasjonsoppgaver både i Norge og utlandet.

I tillegg har korpset en utstrakt konsertvirksomhet i Oslo-området, i både egen og andre institusjoners regi. Korpset holdt i oktober i fjor åpningskonserten for Ultimafestivalen og samarbeider også bl.a. med Den Norske Opera, Norges Musikkhøgskole, Stiftelsen Akershus Festning for Kunst og Kultur, Oslo Kammermusikk Festival, Skolesjefen i Oslo og Foreningen Ny Musikk.

Korpset holder et meget høyt kunstnerisk nivå og behersker de fleste genre, klassisk og samtidsmusikk, så vel som jazz og populærmusikk. FSMK har ingen fast tilsatt dirigent og engasjerer på prosjektbasis både norske og utenlandske anerkjente dirigenter. Korpsets innspillinger har mottatt gode kritikker både i Norge og utlandet.

Det har gjennom flere år gått høye bølger rundt de dårlige kårene for divisjonsmusikerne rundt om i landet. Flere militærkorps er nedlagt, og har gjenoppstått i mer eller mindre sivil drakt. I følge MFO har Forsvarsdepartementet for 2005 redusert bevilgningen til de fem militærkorpsene i Norge til 94,5 millioner kroner. Som en følge av dette har Forsvarssjefen beordret korpsene til å kutte 25 årsverk innen 1. januar 2006, for at de skal ha nok penger til å opprettholde konsertvirksomheten.

— Forsvarsministeren mangler respekt for vedtak gjort i Stortinget, skrev MFO-leder Arnfinn Bjerkestrand nylig her i Ballade.

— I juni 2004 sa Stortinget klart fra om at Forsvarets musikk skal opprettholdes – og ved behandlingen av Regjeringens kulturmelding sa også et flertall i Kulturkomiteen at de militære korpsene er viktige og må sikres forsvarlig drift. Nå gjør Forsvaret det stikk motsatte, og er dermed på kollisjonskurs med Stortinget, advarte Bjerkestrand.

Om konserten den 27. januar virkelig skulle bli årets siste for Stabsmusikkens vedkommende, er det selvsagt noe av en kultur- og militærpolitisk skandale. Samtidig har det også kommet frem i mediene at mye av de massive kuttene i Forsvarsbudsjettet, alt er spist opp av høye lederlønninger.

Om konserten i Universitetets Aula torsdag 27. januar virkelig skulle bli årets siste, går Stabsmusikken i hvert fall ut med svært høyt hevet hode. Programmet byr nemlig på følgende program, med Lars-Erik ter Jung som dirigent, og cellist Øystein Birkeland som kveldens solist.

* W.A. Mozart: Ouverture til Bortførelsen fra Seraillet, arrangert for “Harmonie ensemble”
* B. Martinu: Concertino for cello og blåsere, piano og perkusjon (1924), solist Øystein Birkeland
* Schönberg: Tema og variasjoner op 43 a
* Nordheim: Clamavi for solo cello
* R. Strauss: Fröhliche Werkstatt for 16 blåsere, opus posth. (1945)

Lars-Erik ter Jung har vært 1. konsertmester i Bergen Filharmoniske Orkester. Han har gjort seg bemerket gjennom flere CD innspillinger, bl.a. “JKL” (1999) og “Hexa”, med ter Jung sekstett (2000). Våren 2004 ga han ut CDen “Twitter Machine” med nyskrevet norsk musikk for fiolin og gitar. Han har bl.a. dirigert BIT20 Ensemble på konserter i London, Darmstadt og Alexandria, Egypt. I år dirigerer han bl.a. orkestre i Sverige, England og Romania. Lars-Erik ter Jung har dirigert Forsvarets Stabsmusikkorps ved flere anledninger, senest under Oslo Kammermusikkfestival i 2004.

Øystein Birkeland er i dag etablert som en av Norges fremste eksponenter for sitt instrument. Han har opptrådt med en rekke fremstående orkestre bl.a. Oslo Filharmoniske Orkester, Det Norske kammerorkester, Moskva Radios Symfoniorkester, Moskvasolistene, St. Petersburg Filharmonien og Academy of St. Martin in the Fields. Birkeland har som solist og kammermusiker gjennomført omfattende turneer i Europa, Asia og Amerika.

Publisert:

Del: