Musikk og musikkillustrasjoner vinner aksept i stadig nye fora. Alf Børjesson ble i helgen kåret til årets fotograf av Norges Fotografforbund for sitt maleriske Røyksopp-fotografi. Den anerkjente fotografen fikk også flere andre priser i helgens kåring – blant annet for sin illustrasjon av Dimmu Borgir “Puritanical Euphoric Misantropia” (Nuclear Blast/Voices Music Entertainment).

Dimmu Borgir-cover

Alf Børjesson ble kåret til Årets Fotograf på Norges Fotografforbunds årlige prisutdeling. I skarp konkurranse fra andre medlemmer i Norges Fotografforbund, Norges Reklamefotografer og Institusjonsfotografenes forening tok Børjesson også prisen for årets beste bilde med sitt bilde av Røyksopp. “Røyksopp” ble også gullvinner i åpen klasse. Alt i alt 800 fotografer deltok i konkurransen.

Ikke bare henter den populære elektronika-duoen Røyksopp priser og anerkjennelse internasjonalt og nasjonalt. Deres samarbeidspartnere gjør det også bra. Den siste tiden har videomakerene deres blitt gitt oppmerksomhet i norske og utenlandske medier. Nå har tiden kommet til fotograf og coverillustratør. Noe som understreker poenget med å tenke helhet og å ha gode illustrasjoner og platecovere for den som vil lykkes på fremtidens musikkmarked?

Musikkvinklingen understrekes ved at Alf Børjesson i tillegg fikk sølv for bildet “Dimmu Borgir” som ble brukt som cover til bandets storselgende siste album. Paul Bernhards nærbilde av den spellemannsprisvinnende bluesmusikeren Bjørn Berge fra Haugesund, ble beæret med årets portrett. Børjesson fikk i tillegg bronse for bildene “Rein” og “Sommercabaret- Ruth & Vigdis.”

Årets fotograf har gjort seg bemerket som reklamefotograf med hva bransjen ser som en eksperimentell og kunstnerisk stil. Han driver eget studio i Oslo, og har vært i bransjen siden tidlig 1980-tall. Bildene hans benyttes av artister som Splean og Katthult,danseren Ellen Johannesen, performancegruppa Genitalia, matprodusenter, arkitekter og moteskapere. Også tidligere har han vunnet priser. Genitalia bildene gav han prisen for beste kalender i AD-kategorien. 1996 fikk han prisen for årets bilde blant reklamefotografene. Han har også hatt en rekke utstillinger på Kunstnernes Hus, Henie Onstad Senteret og Black Box.

Børjesson er lite opptatt av verktøy og redskaper, men har den siste tiden gjort heftig bruk av digital bearbeiding. Han mener den nye tids tekniske hjelpemidler er i ferd med å utviske skille mellom grafiker og fotograf og har siden 1997 selv også stått for bearbeidingen av sine fotografier.

Vi nevner også at Norske Reklamefotografer nylig delte ut Grand Prix-prisen i konkurransen Utsnitt 2001, der Erik Fuglseth vant med bildene til profil og trykksaker til ULTIMA 2001.

Publisert:

Del: