INNLEGG: – Festivalene er Arendals aller beste fremtids- og samfunnsinvestering. I tider med festivalunderskudd og tøffe kommunebudsjett er det er viktig å løfte en sannhet høyt opp på himmelen: Underskuddene for de tre store begivenhetene i Arendal, Hovefestivalen, Canal Street og Norwegian Grand Prix, gir ett klart svar: Festivalene må satse offensivt, innovativt og kreativt, og politikerne og næringsliv må stille seg bak som strategiske investorer og alliansepartnere. Det skriver PR-strateg Bjørn B Jacobsen i Republik Communication i Oslo.

Bjørn B. Jacobsen_bak (Foto: eget)

Av Bjørn B. Jacobsen

Perspektivet er dette: 2 Robbie Williams-konserter i 2006 genererte bruttoinntekter for Göteborg kommune tilsvarende 220 millioner svenske kroner. Ullevi er en konsertarena med kapasitet på i overkant av 55.000, på nivå med årets Hovefestival. Hvis målet er å være en attraktiv by å bo i, drive næring i eller å besøke, har Arendal i dag en gudbenådet sits andre norske bykommuner bare kan missunne dem.

Det er viktig at Arendal kommune, handelsstand, øvrig besøksindustri og næringsliv ikke ser deltakelsen på festivalenes budsjetter som en kostnad, men som en investering hvor man putter 5 kroner inn og får 10 tilbake, minst! Bruk av penger på store begivenheter av denne type heter verken “kostnad” eller “tilskudd”. Det heter investering, og har en høyere samfunnsmessig avkastning enn det meste annet. Finnes det bedre investeringsobjekt for en moderne bykommune som Arendal? Neppe.

Göteborg er et kardinaleksempel på en vellykket overgang fra industrisamfunn til opplevelses-økonomi, da de nådde et veiskille på slutten av 70-tallet. Verftsindustrien var borte og selv om bilindustrien hadde brukbar fart kunne ikke byen møte fremtiden på bare ett ben. Det var da politikerne og ledende næringslivsledere trakk opp offensive og innovative linjer av Göteborg som evenements- og turistbyen. En kunnskapsby der det vrimlet av dristige ideer ble født.

I dag jobber det 15.000 mennesker innenfor opplevelses- og besøksindustrien, like mange som på Volvo Cars i Göteborg. Vi snakker milliardverdier. Nå er det Arendal som har muligheten til å bygge fremtidseventyr.

Ingen andre norske byer har store begivenheter av det format Arendal har. Det betyr at ingen andre norske byer har større grunn, bedre motivasjon til å investere i store begivenheter enn nettopp Arendal. De brutto samfunnsverdiene de tre festivalene genererer for både næringsliv og kommunen er enorme. Hva ville Arendal vært uten de tre festivalene? Hvor mange hundre millioner kroner taper Arendals-regionen på sikt dersom de store begivenhetene forsvinner?
Det er perspektivet politikerne og næringslivslederne bør ha i hodet.

Økonomiske innskudd i festivalene er en glitrende investering i opplevelser, glede og velvære for lokalbefolkningen og de opp i mot 300.000 menneskene som festivalene trekker til byen. Det bygger kjennskap og kunnskap om Arendal, og posisjonerer byen som en innovativ og pulserende kommune – Norges nye begivenhetsmetropol.

Hvis politikerne og næringslivslederne i Arendal stiller seg noen minutter på utsiden av byen og kikker inn, vil de forstå hvilket gedigent utgangspunkt Arendal nå har for å bygge en langsiktig profil som hele byen, hele kommunen og næringslivet vil tjene stort på i årene fremover – i blanke kroner, i glede, entusiasme og i samfunnsverdier i en skala man vanskelig kan tallfeste i kroner.

Når det gjelder festivalproduktene er det hevet over tvil at disse kan utvikles og foredles. Hovefestivalen er annonsert å gå i pluss neste år. Canal Street mener jeg i sitt 13. år bør akselerere, ta steget opp og markedsføre seg som Norges nye store jazzfestival på linje med Molde og Kongsberg.

Canal Street har et soleklart utviklingspotensial. Jazzinteressen i Norge er betydelig. Markedet ligger åpent for at dette kan bli den nye store jazzfestivalen i Norge, med perspektivene dette åpner for både på publikums- og sponsorsiden.

Bjørn B Jacobsen er PR-strateg i Republik Communication i Oslo.

Publisert:

Del: