– Kommunen har snudd på flisa, heter det i en pressemelding fra Øyafestivalen, som er strålende fornøyde med at byråden endelig har sett konsekvensene av de siste måneders kulturslakt. – Det har blitt jobbet intenst fra vår side med å få overbevist Oslo Kommune om at vi som kulturarrangør faktisk er med på å bidra til å gjøre Oslo by- og ikke minst dens musikkliv, til en kulturby man skal være stolt av. Dette er en fet dag for Oslo by, uttaler daglig leder for Øyafestivalen, Stein Blomseth.

Pink Floyd - Animals, 1977 (Cover: Hipgnosis)

For to måneder siden bevilget Oslo Kommune 100.000 i støtte til Øyafestivalen. I tillegg krever Kommunen inn for leie av Middelalderparken 150.000.

— Satt på spissen kan man si at Oslo Kommune tjener 50.000 på at Øyafestivalen arrangeres i Oslo by (vi ser da bort fra en ekstrainntekt for handelsstanden, kommunale og statlige avgifter og skatter). Støtten på 100.000 føltes på mange måter som å starte i bånn av bakken igjen for Øyafestivalen, forteller Blomseth.

Men nå, etter nitidig arbeid fra Øya-ledelsen, har altså kommunen snudd på flisa:

— Det har blitt jobbet intenst fra vår side med å få overbevist Oslo Kommune om at vi som kulturarrangør faktisk er med på å bidra til å gjøre Oslo by- og ikke minst dens musikkliv, til en kulturby man skal være stolt av. Endelig har dette gitt resultater, og i går ble vi oppringt av nåværende Kulturbyråd fra FrP, som fortalte oss at de har sett over saken på nytt, og besluttet å bevilge Øyafestivalen kr. 640.000,- i støtte, forteller en begeistret Øya-sjef.

— Dette er en fet dag for Oslo by. Øyafestivalen ser med stor glede på at Oslo Kommune endelig har bestemt seg for virkelig å stille seg bak noen av de store kulturbegivenhetene her i byen.

Deler av den innvilgede støtten vil gå til å finansiere klubbdagen, som er Øyas non-profit dag, opplyser Blomseth:

— Klubbdagen gjøres i samarbeid med noen av de beste klubbene i Oslo, og har som mål å vise frem de mest spennende og up-and-coming banda, samt få synliggjort det unike utelivet og klubbmiljøet Oslo by faktisk innehar. Øyafestivalen har aldri lagt inn en økning i prisen på festivalpassene, selv om man med dette har gratis inngang på samtlige klubbdag-arrangement. Dette er en bonus til våre publikummere, samt vårt bidrag til Oslos levende konsert- og musikkmiljø. I rene utgifter koster klubbdagen Øya i underkant av 300.000, og etter avslaget fra Norsk Kulturråd på støtte til gjennomføring av klubbdagen, kommer de ekstra midlene fra Oslo Kommune godt med.

Klubbene hadde fulgt oppfordringen fra Sverre Fossen, som er leder av Faglig Utvalg for Turné-, Transport og Festivalstøtte i Kulturrådet, om å gå sammen og søke om midler til et samlende prosjekt ( se intervju i Ballade.no “Lettere å støtte prosjekter enn spillesteder”, datert 09.10.2003). Responsen fra Kulturrådet var i følge Blomseth øredøvende stillhet.

— Vi vil understreke at vi setter enorm pris på Kommunens tildeling, som skal gå til å gjøre både festivalen og klubbdagen enda bedre. Den skal gå til publikum, som virkelig skal få noe igjen for de pengene det faktisk koster å kjøpe et festivalpass, sier Blomseth, og legger til:

— Hjertelig takk, Oslo by!

Byrådens kuvending vekker også reaksjoner i musikklivet forøvrig. En rekke pålitelige kilder som ikke vil stå frem med navn i frykt for repesalier fra politisk hold, hevder at den nye avgjørelsen er nært knyttet til at flere tamsvin i den siste tiden har blitt observert i høy hastighet over rådhuset. Redaksjonen har ingen grunn til å tro at pavens konvertering til dianetikken har noe med saken å gjøre.

Publisert:

Del: