INTERVJU: – Det er ikke så vanskelig å finne bra band i dag, men det er utfordrende å programmere en god festival, sier Andy Inglis. Den nytilsatte musikksjefen på Quart mener det voldsomme fokuset på headlinere ikke er tjenelig, og at den galopperende prisutviklingen ikke kan fortsette. Inglis er opptatt av å bygge et gjennomgående godt program og å skape en helhetlig, kompakt festivalfølelse over flere dager. Kvalitet og bredde er viktige stikkord for den jordnære skotten.

Andy Inglis_1

Av Bjørn Hammershaug

På 90-tallet var Andy Inglis en populær DJ som arrangerte egne raveparties, og etter hvert drev plateselskap og jobbet som artistmanager hjemme i Skottland. I 2005 flyttet han ned til London og startet den suksessfulle rockeklubben The Luminaire, som ble kåret til ”London Live Venue of The Year” av Time Out Magazine bare etter noen måneders drift.

Alt lå egentlig til rette for at Inglis skulle svinge seg ytterligere opp i Londons kulturliv. Men slik skulle det ikke helt gå. Et spirende forhold til norsk musikk, først sådd på by:Larm og Øya i 2005, skulle vise seg å slå rot, og snart føre ham over til Kristiansand og stillingen som musikksjef på Quartfestivalen.

Han takket umiddelbart ja da han fikk dette tilbudet, en inntreden som ble positivt mottatt i de fleste kretser. Etter fjorårets skuffende arrangement, ser nå ting til å være mer på stell for Quart, som har offentliggjort artister som Röyksopp, Kings of Leon, Death Cab for Cutie, Dizzie Rascal, Justice, Asobi Seksu, Interpol, Saul Williams, Spank Rock, Anna Jarvinen, The Streets og Unkle på programmet.

Ingen redningsmann

Da vi slår på tråden står Inglis i sin London-leilighet og stryker skjorter, snart på vei mot Austin, Texas for verdens største musikkmart’n; South by Southwest. Det er et gedigent arrangement han lettere attermildt beskriver som ”a nightmare of an event”.

— Det finnes vel ikke noe verre miljø for å nyte musikk enn akkurat på den messen. Første gang jeg dro dit var det med tanke på å drive nettverksarbeid. Det var helt mislykket. I fjor dro jeg med en voldsom visjon om å se en hel haug med band, og mislyktes. Så i år skal jeg dra med en litt mer avslappet mine, besøke venner og se bare noen få, utvalgte band – ikke våkne hver morgen i konstant panikk over alt som til enhver tid gjøres.

Noe av den viktigste årsaken til at han tok denne jobben på Quart var at han både kjente til og hadde tro på festivalsjef Daniel Nordgård og Jørgen Skauge på booking

— I tillegg var festivalområdet vakkert, jeg likte allerede Norge godt og samtidig kunne jeg ta denne jobben uten å sette London-klubben på styr.

Siden han overtok stillingen i Kristiansand har han blitt kjent med både hvordan markedet fungerer, hvem som er hvem i bransjen og raskt blitt kjent med musikkindustrien. Inglis ser seg ikke selv som ”redningsmannen” til Quart, etter fjorårets begredeligheter.

— Jeg var veldig klar over situasjonen da jeg takket til ja til denne jobben, men jeg vil også fremheve at det alltid har vært et team til stede på Quart, og at for eksempel Jørgen Skauge har vært min gode guide gjennom den norske musikkindustrien. Uten et slik team ville det ikke nyttet, sier Inglis, og mener at mye av den kritikken som ble rettet mot navngitte personer i Quartsystemet i fjor ikke var ”fair”.

Kritisk til prisutviklingen

Inglis har etter hvert opplevd ulike sider ved bookingbransjen, både fra den britiske klubbhverdagen og den norske festivalsommeren.

— En merkbar forskjell er at det kreves langt mer penger for et band i Norge enn i England, festivalene betaler høyere honorar for band i Norge, og agentene ute i Europa vet det. Det er også snakk om en langt større global konkurranse enn bare for noen år siden. Bare mens Quartfestivalen pågår i år arrangeres det 13 sammenlignbare festivaler i Europa. På den annen side er mediedekningen på festivaler i Norge svært høy. De gis en dekning på linje med Premier League i England, knegger skotten.

Han har gjort seg bemerket som talsmann mot de eskalerende honorarene til superstjernen og det ensidige fokus på ”headlinere” på festivalene.

— Utviklingen bare det siste året kan sammenlignes med å gå i butikken og kjøpe en liter melk, og en dag få beskjed om at melken nå koster 2000 kroner – på grunn av ”markedet”. Da er det på tide å finne en billigere leverandør, sier Inglis.

Han mener prisutviklingen er dømt til ikke å kunne fortsette, og at det er dette Quart tar konsekvensen av nå i år. En mindre headliner-fokusert festival er da også noe som passer Andy Inglis godt.

— Jeg hater festivaler som eksempelvis booker et godt japansk band, flyr de over, og plasserer dem på en dårlig scene på et dårlig tidspunkt, festivaler der alt er tilpasset noen få hovednavn. Jeg vil ikke at Quart skal ha én konsert for ett mega-navn, mens resten av programmet mest blir support for dette ene bandet. Da blir Quart som en enkeltkonsert, ikke en festival.

Å bygge en festival

Andy Inglis er nemlig klar på hva slags festival han vil Quart skal være.

— Vi må endre fokus og gjøre Quartfestivalen til et fullt firedagers event med en helhetlig pakke. Med programmet i år vil folk forstå at dette ikke er kødd. Men det vil nok ta mer enn ett år på å få publikum til å endre oppfatning av Quartfestivalen.

Det betyr ikke at Andy Inglis forsøker å overkjøre sitt publikum. Tvert i mot, han er lydhør for publikums ønsker og må forsøke å balansere deres krav med økonomisk edruelighet og kvalitetssikker komposisjon.

— Vi må ta et økonomisk ansvar for å overleve som festival. De største utfordringene nå er å finne gode ”slots” – plasseringer – for de enkelte bandene. Det er ikke så vanskelig å finne bra band, men det er utfordrende å programmere festivalen skikkelig.

Inglis kan fortelle at Quart skal til sammen ha cirka 70 artister, og at de fleste små- og middels store navnene nå er på plass. To stornavn gjenstår til fredagen og lørdagen, og det blir innen metall og hip-hop, kan han fortelle.

— Vi lytter til publikums krav, som har mange sterke ønsker innen disse genrene. Hiphop var den første musikalske kjærligheten for meg, så det er en stilart jeg kjenner ganske godt. Metall er jeg mindre kjent med, men jeg har ikke problemer med å forstå at det vekker begeistring.

Kvalitet først

Inglis’ credo med The Luminaire var at det er same hva slags musikk det er, så lenge det er kvalitet. ”Whatever it is, as long as it’s quality”. Men hva betyr egentlig kvalitet for Andy Inglis?

— Jeg er særlig glad i band som bryter ut av grensene til sin egen genre. Hva slags genre er ikke så viktig. Det er for eksempel mulig å hate metal, men likevel si at Benea Reach er et bra band! Det er også ting på festivalen i år som ikke jeg personlig liker, men det er likevel ikke mulig å argumentere mot at de er bra innen sin genre. Sier jeg, som er John Denver-fan, for God’ sake, ler Inglis, og fortsetter:

— Det er slik vi vil Quart skal være, med ulike stiler og med de beste artister innen sin genre. Når det er sagt, jeg skulle ønske at vi hadde hatt enda mer rom for flere stilarter, selv kunne jeg gjerne tenkt meg både mer roots og mer folk-ting. Men, nå er det dessverre snart fullt.

”Ikke størst, men best” er musikksjefens slagord for Quart, og han kan fortelle at de er fornøyd med 7. 500 tilskuere pr. dag under årets arrangement.

Tyder responsen på at den jevne publikummer også er interessert i jevn ”kvalitet” foran de få og store stjerner?

— Jeg forstod at skepsisen var ganske stor i fjor, men i år synes jeg i hvert fall at tilbakemeldingene har vært veldig gode. Jeg føler at både media og publikum støtter Quart på en helt annen måte i år, og det er gledelig, sier Inglis.

Andy Inglis kan i tillegg legge til at de i år vil ta i bruk byen på aktivt vis, med flere band på byens klubber enn tidligere. Et helt nytt event skal i den forbindelse offentliggjøres neste uke. I tillegg skal Quart ”vende seg mot verden”, som Inglis sier det, og være vertskap for en andel internasjonale gjester og et program som blant omfatter showcaser med engelske plateselskap og utenlandske festivaler.

Mens vi har snakket sammen har Andy Inglis rukket å stryke ferdig sine skjorter, og er mer eller mindre klar for nok et bransjefesjå i Austin. Han kan saktens trenge litt pusterom under åpen Texas-himmel, for om i underkant av fire måneder venter den store ilddåpen i Kristiansand. Da åpner Quart portene for første gang under sin nye musikksjef.

Quart 2008 finner sted i perioden 2. – 5. juli.
For oppdatert info, debatt og nyheter anbefales festivalens hjemmeside.

Publisert:

Del: