Etter 12 år med studiodrift, sel Bugge Wesseltoft utstyret sitt for å nytta tida på andre ting. Mellom anna utviklinga av nettbutikken Gubemusic.

Bugge Wesseltoft portrett 2007

Av Ida Habbestad


— Det er ingen dramatikk i at jeg flytter utstyret mitt, jeg var bare lei av å drive fullskala studio etter å ha holdt på i mange år. Jeg beholder selvsagt flygelet – og så vil jeg prøve noe annet, seier Bugge Wesseltoft.

Han har opna, men ikkje offisielt lansert, nettsida Gubemusic, der han i augneblikket legg inn repertoar, samt ein base over artistar og kundar.

— Jeg har startet i det små, og testet siden på venner og kjente. Det har vært viktig å få tilbakemeldinger fra folk om hvordan de mener en slik butikk bør se ut, seier han.

Intuitivt utval
Gubemusic er meint å vera ein spesialbutikk – som den gamle, vesle platebutikken, der ein kunnskapsrik person hadde tid oppfølgjing av kunden, og til å komma med anbefalingar.

— Jeg synes det mangler slike i musikkverdenen i dag, seier artisten, som tidlegare har god røynsle med sal frå heimesida si, då av eigne ting, samt produktar frå jazzland

— Det blir jo færre og færre platebutikker, og mer vanskelig å få tak i ting. Jeg tror ikke på at folk finner fram på iTunes, det er bare de største artistene som drar unna salget der. Samtidig finnes det masse spennende musikk og musikkinteresserte folk som leter etter bra musikk.

Spesialområda på Gubemusic vil krinsa kring sjangrar som jazz, eksperimentell musikk og verdsmusikk. Det er ingen systematikk i utvalet. Wesseltoft tek heilt enkelt føre seg av musikk han likar – og som han finn interessant.

I tillegg arbeider han med å få lagt inn eit widget system der alle som loggar seg inn på sida kan oppretta si eiga side med eigne anbefalingar,

Du seier du vil selgja det du likar – men kan ein distribuera kva som helst på nett?

— Dessverre kan man ikke det, foreløpig. Man må ha avtaler, og det betyr mye papirarbeid. En av problemstillingene i tilknytning til salg over nettet, er de terrioriale distribusjonsgrensene. Drev man en platebutikk i gamle dager, var det bare å bestille platen man ville selge fra distributør. Men de som fremdeles selger produktene fysisk er opptatt av å livnære seg av dette fremdeles. De er ikke interessert i konkurranse med andre, og setter grenser, seier han.

Wesseltoft trur imidlertid dette vil endra seg,

— CD-ens tid er forbi; framtidens salg av musikk og liknende medier vil bli distribuert på nett. Dersom man vil drive fortsatt salg av musikk, må man også lage mindre kompliserte løsninger. En stor fordel for en spesialbutikk som selger relativt smal musikk, er jo at man over nettet kan henvende seg til hele verden. Da er det meningsløst at det skal foreligge territoriale grenser, seier Wesseltoft.

Kvalitetsformat
Kundene som kjøper musikk får både komprimerte og ukomprimerte filer.

Det har i tillegg vore snakka om masterkvalitet?

— Ja, jeg er svært opptatt av å tilby bra musikk med bra lydkvalitet. Når folk bruker flere 100 000 på høytalere, må man også kunne tilby noe som låter fantastisk bra – musikken må få den oppmerksomheten den fortjener. Så jeg ønsker å gi ut musikk med enda bedre lydkvalitet enn CD-formatet. Det er bare et spørsmål om penger, seier Wesseltoft.

Publisert:

Del: