Rett fra en suksessrik Sverige-turne med Gluecifer smeller Alarm-prisvinnerene Amulet til med utendørsrock for Oslo-borgere. De får selskap av salgssuksessen The Margarets finstemte popharmonier og Paperboys’ party-hip hop. Den tradisjonelle 17.mai-feringen på Kuba mellom Kiellands plass og Grunerløkka i Oslo gir oss i år hardcore, rap, reggae og hip hop av beste merke, der Askil Holm, Supervixen, Papaya Music og Kohinoor er blant artistene.

Paperboys

Ved siden av båtkonkurranser, barne-, folke- og russetog, skytekonkurranser og sekkeløp på de lokale skolene har utendørsgrilling og konserter utendørs blitt en tradisjon for Oslo-borgerne som kun mye nedbør har kunnet stoppe. Hvert år samles en del av dem i grøntområdene som skiller Grünerløkka og St. Hans. Haugen.

I år er det et variert og mangfoldig program arrangørene har kommet opp med. Det er 20. gangen 17. mai for alle arrangeres i Oslo, og for tiende gang arrangeres det på Kuba av Oslo og Akershus SOS Rasisme.

Papaya Music vil bringe merengue, salsa og cumbia til Kubaparken. Bandet består av åtte musikere som har tatt klart standpunkt i kampen mot rasisme her i landet; ikke minst i Victor-saken der de sa: “Vi vil at dette aldri skal skje igjen. Med noen!”. Håpet er at de skal lykkes med å forvandle Oslo øst til en kokende latin-amerikansk heksegryte fylt opp med dans og sang.

The Margarets har slitt en del med publikumsoppmøtet på studentstedene i etterkant av debut-albumet “What Kept You?”. Platesalget kan ingen klage på . Bandet ble en av de store salgssuksessene ved inngangen til dette året. Musikken var inspirert av den britiske indiepopen fra 1980-tallet som blant andre Orange Juice og The Smiths var eksponenter for, men hadde samtidig grunnfestet i den kosmiske amerikanske popmusikken til The Band og harmonipopen til The Beach Boys.

Her har du lovordene som Tor Milde flasket opp med da skiva ble anmeldt i Mann.
   
“Du snakker om å skape forventninger til sitt eget debutalbum. Ikke bare tok det The Margarets – fem slektninger fra en øy i havgapet utenfor mørekysten – ti år før de ga ut sin første plate, men plata var Rubber Rubbish. OG Alain Delon! Som sagt: Du snakker om å legge lista høyt. Og jeg er glad for å kunne si at de skuffer ikke. Ikke i nærheten. Her er selvfølgelig begge sidene på tidenes beste norske single, samt ti andre gullegg som burde legges på fløyelspute og bevares i et hvelv som malen på norsk popmusikk. Ingen over, ingen ved siden… Sekstitallet er tilbake i form av The Margarets. Og nostalgi blir ikke flottere enn dette”

Trønderen Askil Holms karriere skjøt fart etter en sæørdeles vellykket opptreden på bransjetreffet by:larm i Kristiansand som både fikk plateselskapsrepresentanter og media til å kretse rundt ham. Holm hadde en sceneutstråling som i norsk sammenheng må betegnes som sjelden og bød på utadvendt popmusikk. De klareste referensene var nok Bergensscenen på tidlig 1990-tall med artister som Pogo Pops og Chocolate Overdose med flere. Med et band bestående av medlemmer fra band som Cadillac, Tugboat og James band klipper og limer han fra rockeklisjeene til de mer moderne uttrykksformene på dagens rockescene verden over. Hans inspirasjonskilder er i følge ham selv artister som Jeff Buckley, Elliot Smith, Nick Drake, The Soundtrack of Our Lives, Beck, Moby og Eels.

En annen By:larmer var jentebandet Supervixen; også fra Trondheim, skjønt medlemmene egentlig er fra Klæbu, Namsos, Stord og Hitra. Supervixen som har tatt navnet sitt fra en av Russ Meyers klassiskere fra 1979 består av Synnøve Engevik (trommer), Veronica Skikstein (bass), Jannike Kaasbøll (gitar) og Stina Moltu (vokal). Russ Meyer omtaler sin Supervixen som “voluptuous, pure, good, totally giving, self-sacrificing”. I filmen er Supervixen den gode, mens Superangel er ond og vakker.

Jentene spiller kvelden før sammen med Silver og svenske Division of Laura Lee på John Dee. Tidligere har de også gjort seg sterkt bemerket i Trondheims utgaven av Zoom, men nådde ikke helt opp i den avsluttende runden i Oslo. Deres opptreden på By.Larm ga NRK-medarbeiderne Morten Skogly og Nina Nordbø rockefot.

“Bandet kan godt sies å ha noe av den samme feelingen over seg som en Russ Meyer-film, selv om de må bli enda drøyere og tightere før de kan måle seg med kultfilmmakerens rå og eksplisitte filmer om damer som slår hardt, sparker høyt og kjører fort. Men det er bra for så bra liveband å ha noe å strekke seg etter. Supervixen har potensiale i seg til å være med å pushe norsk rock tilbake til gamle høyder.”

Paperboys vant norske hip hop-hjerter og kritikernes gunst med debutalbumet “No Cure for Life” tidligere i år. Skiva ble ukas album på Petre og bragte duoen på forsiden av Dagbladet. Duoen, som samler vennegjengen og opptrer på Quart senere i sommer, stod for et bredere mer kommersielt gangbart hip hop-pallett. Nøkkelen til de gode kritikkene og bra publikumsoppmøte på Blå nylig har vært å bringe inn elementer av r`n`b og soul til å skape et mer laidback hiphopsound, samt god språklig flyt.

Mari Kohinoor Nordberg, bedre kjent under artistnavnet Kohinoor, blander soul, funk og hiphop og er tippet som en fremtidig stjerne i norsk musikkliv. Med sitt syv mann sterke band vil hun opptre på Kuba. Hun opptrådte på by:larm tidligere i år, og skal i følge presseskrivet ha kommet til Norge direkte fra Mor Theresas barnehjem. Mambo Reggae står for årets dose med jamaicansk musikktradisjon.

Aftenposten Aften kunne tidligere denne fortelle at det populære kulturarrangementet på Kuba står i fare for å opphøre. Årsaken er at den tidligere finansieren Oslo Kommune, bydel Grünerløkka Sofienberg ikke lengre vil gi arrangøren SOS Rasisme økonomisk støtte, fordi det ikke regnes som et lokalt arrangement. Klagenemden i Oslo kommune behandlet tirsdag saken, og fattet vedtak om at bydelsutvalget skulle pålegges å behandle søknaden på ny.

Publisert:

Del: