Sopranen Solveig Kringlebotn får entusiastisk mottakelse i amerikansk presse for sin tolkning av tittelrollen i Dmitri Sjostakovitsj’ “Lady Macbeth” ved operaen i San Francisco. “Heroisk”, “stor overbevisning” og “en sjeldent sterk og vakker fremførelse” er ord de amerikanske avisene bruker når Kringlebotns innsats beskrives.

Solveig Kringlebotn

Av Bente Kalsnes

I San Francisco er “Lady Macbeth fra Mtsensk” i Johannes Schaafs regi. Operaen var bannlyst i Russland i 30 år. Handlingen følger den unge bruden Katerina (Lady Macbeth) og hennes ulykkelige kjærlighetshistorie. Fanget i et kjærlighetsløst ekteskap og i forholdet til sin manipulerende elsker Sergej, dreper Katerina først sin svigerfar, så sin mann. Hun innrømmer udådene, og sammen med Sergej blir hun forvist til Sibir hvor hun etterhvert forstår at også Sergej har utnyttet henne nådeløst.

San Francisco Gate skriver om forestillingen at “til oppsetningen av dette melodramaet om mord og sterke følelser i det russiske bakland har kompaniet hentet inn et stort og nærmest plettfritt lag av sangere og gitt prestasjonene deres en tydelig kunstnerisk retning.”

Om Solveig Kringlebotn skriver kritikeren Joshua Kosman: “Ensemblet, ledet av den norske sopranen Solveig Kringlebotn i tittelrollen, syntes å ha forløst verket – en karakteristisk blanding typisk for Sjostakovitsj av ødeleggende satire og gripende lyrikk – med ubehagelig presisjon.”

Kosman var i utgangspunktet litt overrasket over valget av Kringlebotn som Lady Macbeth, men ble overbevist etter å ha hørt henne: ”Hun løste oppgaven med stor overbevisning. Hennes bløte stemme passet best til rollens mer lyriske mellompartier – første akt bød på gripende formidling av rollens følelsesmessige sider – men hun vokste etter hvert også til et mer dramatisk uttrykk.

En annen kritiker i avisen Mercury News refererer til “the milk-cream-voiced Solveig Kringelborn”.

Solveig Kringlebotn har i dag en stor internasjonal karriere. Hun har gjestet Proms-konsertene i Royal Albert Hall fem ganger, hun har vært på turne med velrenommerte orkestre som Berliner-filharmonikerne, hun har sunget på kjente festivaler som Hollywood Bowl, Edinburgh, og Glyndebourne. Videre har hun sunget på verdens fremste operahus, bl.a. i London, Paris, Roma, Berlin, Wien, München og under de prestisjefylte Salzburg-festspillene.

Det siste året har hun sunget tre hovedroller på Metropolitan i New York, hvor bl.a. New York Times etter hennes rolledebut som Eva i Wagners “Mestersangerne” skrev at “Hearing her is like having a bird warm in one´s hand”. I tillegg ble forestillingene “Eugen Onegin” og “Flaggermusen” med Kringlebotn i ledende roller kringkastet på radio over hele Amerika og Europa, mens magasinet Opera News portretterte henne over seks sider.

Sommeren 2002 var hun bl.a. solist under verdens kanskje mest prestisjefylte festspill, i Salzburg.

Solveig Kringlebotn har sunget på en rekke CD-plater, hvorav den nyeste er en innspilling av Ludvig Irgens-Jensens “Japanischer Frühling”.

Publisert:

Del: