Operapub_Åpen scene4

Ambisjon på hjemmebane: OFO kommenterer

INNLEGG: Komponist Dagfinn Koch ser ut til å ha ”befunnet seg i en helt annen virkelighet enn resten av organiasjonen”, skriver Marit Gaasland om Kochs deltakelse i orkesterets programråd.

Kalender

Orgelkonsert på Påskeaften: Kåre Nordstoga

30/03/2024 Kl. Kl,12.oo

Viken

Members Choice

06/04/2024 Kl. 20:00

Agder

Det krever en kommentar fra Oslo-Filharmonien, når Dagfinn Koch [link id=65709 title=»presenterer seg»] som en ’insider’ i vårt programarbeid. Koch representerte Norsk Komponistforening i programrådet i en periode frem til våren 2001.
De erfaringene han påberoper seg, ligger dermed et stykke tilbake i tid. Viktigere er det, at han ser ut til å ha befunnet seg i en helt annen virkelighet enn resten av denne organisasjonen.
Påstandene om agenters hegemoni og orkestres husmannsrolle, er det unødvendig å kommentere.
Alle kan lese programmer, annonser – og nettsider, som Koch også selv foreslår.
Når det gjelder selve grunntemaet, norsk kontra utenlandsk, så har norske dirigenter og solister en langt høyere representasjon i Oslo-Filharmoniens programmer i dag, enn da Koch deltok i programrådet. Om det kan han og andre lese mer i mitt innlegg i Ballade 18.12.2009: Om norske orkestre og dirigenter …
Dette er Oslo-Filharmoniens første og eneste kommentar i saken.
Marit Gaasland er informasjonssjef i Oslo-Filharmonien.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.