I en serie artikler ser Ballade på det sviktende platesalget her hjemme. Dagens Næringsliv har i dag et helsides oppslag under overskriften “Platesalget stuper”. Tall fra Grammofonplategrossistenes Forening viser at salget i august har falt med 15 prosent i forhold til samme periode i fjor. For hele året indikerer resultatene så langt en nedgang på ti prosent.

Nils Heldal (foto: Øyvind Holen)

Ballade ser i dag spesielt på situasjonen for singlesalget her hjemme, som nærmest har vært i fritt fall det siste året. Men også salget av CDer viser negative trekk: Det er i august en nedgang på hele 14 prosent i forhold til samme periode i fjor. I 2000 kunne IFPI rapportere om en totalomsetning til butikk på 1.053 millioner kroner, og et marked som skulle ha økt 2% i volum, og 5% i omsetning i forhold til 1999. Det ser så langt ikke ut til at inneværende år vil kunne matche disse tallene.

Hittil i 2001 er musikksalget i Norge sunket med 9 prosent på CD-salget, 18, 6 prosent på “annet” og hele 38 prosent for singler. CD-salget har i august blitt svekket med 14 prosent i verdi i forhold til samme måned i fjor, mens singlesalget noterer seg for 53 prosent mindre omsetning i samme tidsrom. Tallene for juli var for singleformatets vedkommende også ekstremt negative, og gikk ned ned 38 prosent i antall solgte eksemplarer og 52 prosent i verdi.

Universal er så langt i år fremdeles det største enkeltselskapet, og har 22 % av markedet. Konstellasjonen EMI/Norske Gram/Virgin har i følge tallene fra GGF 26,1 %, mens Sony har 15,3, Warner har 11, 5 og BMG har 6,8. Gruppen “andre”, som bl.a. omfatter Edel, master Music/NAXOS, MNW, Bare Bra Musikk og Playground, har en markedsandel på 18,9 %. Dersom disse tallene holder seg ut året, vil det for de fem store IFPI-selskapene innebære noen endringer fra fjorårets markedsandeler, der Universal og EMI går mest markert tilbake, mens Sony så langt har økt med 3, 4 %.

Men det er altså markedsandeler – og selve omsetningstallene er altså sterkt synkende. Dette ser ut til å skape uro hos den norske platebrnasjen, der man i følge Dagens Næringsliv for tiden leter “med lys og lykte etter muligheter for å skjære kostnader”. Universal skal i følge økonomidirektør Eddie Nygren være i ferd med å analysere hele sin markedsføringspolitikk, der den omstridte TV-annonseringen er et sentralt element. DN skriver i dagens artikkel at norske plateselskap sies å ha de høyeste markedsføringskostnadene per solgte plate i Europa. Også hos EMI og Sony leter man nå etter måter å spare penger på, samtidig som man spør seg seg om denne nedturen er et uttrykk for en mer varig, negativ tendens.

— Break even for debutanter kan ikke ligge på 11 000 solgte plater, sier Nils Heldal i EMI til Dagens Næringsliv. – Innspillingskostnadene for norske debutanter må rett og slett ned.

Han peker ellers i intervjuet på at man ikke må spare seg i hjel, og at det er viktig med en aggressiv markedsføring, samtidig som man må bringe nye talenter på banen.

— Bruker jeg penger og taper stort for tredje gang, får jeg sparken. Men hvis jeg setter meg på rumpa, ikke våger å satse og bare selger plater fra katalogen, får jeg også sparken.

Plateåret 2001 startet ellers godt for norske produksjoner, med solide listetopper for folk som Herbjørg Kråkevik, DumDum Boys og Kings Of Convenience. På VG-listen for uke 36 finner vi følgende norske artister på Album Topp 40: DVD-aktuelle Vidar Busk gikk rett inn på 6. plass med sitt nye album “Venus, Texas”, og Jan Eggum lå på 7. plass med sine “Beste Sanger”.

Hovedtyngden av de norske platene på VG-listen er for øvrig til dels nedprisede utgivelser, der bl.a. Kings Of Convience (“Quiet Is The New Load”), A-ha (“Minor Earth, Major Sky”), Madrugada (“Nightly Disease”) Anja Garbarek (“Smiling & Wawing”) og Herborg Kråkevik (“Kråkeviks songbok”) igjen har entret Topp 40-listen etter forskjellige grader av fravær. Forrige ukes komet, St. Thomas, som gikk rett inn på en 7. plass med “I’m Coming Home”, har nå falt ned til en 31. plass, mens Luxus Leverpostei entrer listene på 32. plass med “Greatest Shits”. På VGs singleliste finner vi for tiden bare to norske produksjoner: Madrugada med sin nye EP, “A Deadend Mind”, som går rett inn på 6. plass, samt Sony-satsingen Vincens på 18. plass. I august lå salget av norske produksjoner en del høyere enn i fjor – med en markedsandel på 16 prosent kontra bare 10 prosent i 2000.

Hittil i år utgjør norske produksjoner 17 prosent av salget, noe som så langt er identisk med tallene for totalomsetningen for fjoråret.

Publisert:

Del: