Paal Nilssen-Love og Lasse Marhaug slipper i kveld løs tredje utgave av improfestivalen all Ears i Oslo Domkirke. Nytt av året er forundringspakker der programmet bare røper hvilken musiker som er ansvarlig “aktivitetsleder”. For å få vite hvem som forøvrig dukker opp, og ikke minst hva som vil skje, er det ikke annet å gjøre enn å komme. Øvrige konserter byr både på improprofiler som Jaap Blonk og Peter Brötzmann og hjemlige ansikter som Håkon Kornstad, Ivar Grydeland og Maja Ratkje. Men rosinen i pølsen er den nyskapende japanske harpisten Emi Maeda som spiller åpningskonsert med elektronikk på Blå senere på kvelden. – Hvis jeg må velge én konsert, må det bli Emi Maeda, sier Lasse Marhaug til Ballade.

Jaap Blonk 2002

Av Hild Borchgrevink

— Maeda har aldri spilt i Norge før, fortsetter han. Emi Maeda har utviklet et helt nytt og eget utrykk som på imponerende vis fusjonerer det klassiske instrumentet med moderne elektronisk musikk. I over ti år har hun komponert og improvisert med harpe som sitt hovedinstrument, men de siste årene har hun også supplert det med computer. Med tiden har hun også flyttet seg fra fødebyen Tokyo til Helsinki.

Åpningen i Domkirken innledes med den engelske trombonisten Paul Rutherford, som spiller solo før han overlater arenaen til et duosett med støykongen Lasse Marhaug og organist Nils Henrik Asheim i Oslo Domkirke. Deretter fortsetter det på Blå der All Ears har fått Aslak Sira Myhre til å forestå den offisielle åpningen, før det er klart for elektroharpedronning Emi Maeda. Etter en stund tar en duo bestående av trommeslager Ingar Zach og gitarist fra Stavangergitaristen Anders Hana over, før Emi Maeda kommer igjen i konstellasjon med vår egen bråkekvinne Maja Ratkje. Kvelden avsluttes med en ukjent konstellasjon satt sammen av Anders Hana med musikere fra programmet.

Innimellom settene på Blå har All Ears sluppet til komponist Øyvind Torvund, som har laget lydinstallasjonen “Highlights”. “Highlights” gir deg de mest legendariske konsertane på Blå i resirkulert versjon. Eller rettere sagt, forventningen før dem. “Highlights” er lyden av musikere som går på scenen og stemmer instrumenter, responsen fra publikum, og så etpar intense sekunder fra høydepunktet i konserten. – Formen ligner kanskje litt på en Sumo-kamp, der forberedelsene alltid tar mye lenger tid enn selve kampen. Installasjonen vil stå på i pausene gjennom hele festivalen All Ears. Stykket er en hyllest til Blå som konsertscene, og til alle musikerne og publikummerne som har vært med på å lage all lyden.

Fredagen på Blå starter av med en kvartett bestående av gitarist Ivar Grydeland, bassist fra Trondheim, Michael Duch, saksofonist Ketil Møster og trommeslager fra Stavanger, bosatt i Amsterdam, Morten Olsen. Deretter duo med Håkon Kornstad og Hild Sofie Tafjord, begge på sine respective “horn” og elektronikk. Nest sist blir en duo med den tyske veteranen Peter Brötzmann på saksofoner og trommerslager Paal Nilssen-Love før avsluttende konstellasjon satt sammen av Håkon Kornstad, også denne ukjent.

Lørdagens første arrangement er nokså spesielt, og er noe man ikke bør gå glipp av, det foregår på Chateau Neuf der trioen bestående av danser Lotta Melin fra Sverige, videokunstner Gisle Frøysland og Emi Maeda vil framføre et sett fri improvisasjon. Kvelden fortsetter på Blå der den tyske trompeteren Axel Dörner åpner med et solosett før en kvartett bestående av Håkon Kornstad, trommeslager fra Sverige, Raymond Strid, bassist Ingebrigt Håker Flaten og pianist Pat Thomas fra England. Peter Brötzmann opptrer igjen og da i duo med bassist Øyvind Storesund. Festivalens siste arrangement på Blå avsluttes med en ukjent konstellasjon satt sammen av komponist Øyvind Torvund. Torvund har i tillegg laget installasjonen “Highlights” som vil bli avspilt før og mellom settene på Blå, samtlige kvelder.

Søndagen begynnner på Munchmuséet på Tøyen, der nederlandske lyd-poeten Jaap Blonk fremfører et solo sett før vi får oppleve den tyske pianisten Alexander von Schlippenbach, en mann som har vært meget lenge i faget. Festivalen avsluttes på Chateau Neuf der Lotta Melin gjør en solosett før det ukronede ensemblet Norwegian Noise Orchestra blåser ut det som måtte være igjen. Orkesteret består av André Borgen, Andreas Meland,Bjørn Hatterud, Emi Maeda, Erich Berger, Gisle Frøysland, Harald Fetveit, Hild Sofie Tafjord, Lasse Marhaug, Maja Ratkje, Per Gisle Galåen, Sindre Andersen, Sten Ove Toft og Tommi Keranen.

Programmet og informasjon om artistene er tilgjengelig på www.all-ears.no, eller ved å grave deg ned i Ballades artikkellenker nedenfor. Og hvis du vil, kan du alt begynne å glede deg til neste år, når All Ears planlegges som en tilbakevending til unionen, med kun utøvere fra Norge og Sverige.

Publisert:

Del: