Hundreårsmarkeringen i 2005 har valgt Alarm som samarbeidspartner for å gi rock og pop en sentral plass i jubileumsprogrammet. Samarbeidet innledes allerede i år, der Hundreårsmarkeringen gir Alarmjuryens pris på 100 000 kroner. Samtidig åpner Hundreårsmarkeringen for å gi årets juryprisvinner en sentral plass under neste års program. Årets vinner vil dessuten motta et bredt utvalg av marketing- og markedsføringselementer – til en markedsverdi av ca. 600 000 kroner.

Ephemera (photo: Hugo Lütcherath & Aslak Høyersten)

Av Arvid Skancke-Knutsen

— Hundreårsmarkeringen av unionsopplæsningen mellom Sverige og Norge legger stor vekt på å vise det moderne Norge. Gjennom sitt samarbeid har Hundreårsmarkeringen gjort Alarmprisen til et sentralt programelement for pop og rock i 2005, sier en fornøyd Svein Bjørge i Alarmprisen.

Assisterende direktør for Hundreårsmarkeringen-Norge 2005 AS, Tom Rasmussen, kommenterer samarbeidet slik:

– Alarm har i løpet av de siste årene vist seg å være et springbrett for noen av de største nye talentene innen rock og pop i Norge. Siden Hundreårsmarkeringen også skal speile populærkulturen, har det vært viktig for oss å finne en partner som kjenner dagens pop og rock. Denne partneren er Alarm, og vi starter samarbeidet nå. Vi er spente på hvem som vinner Alarmjuryens pris, og ser gjerne at artisten blir en del av neste års jubileumsprogram.

Alarmprisen har i løpet av fire år fått betydelig tyngde, og har som mål å inspirere og belønne kvalitet i norsk musikk – med særlig vekt på pop og rock. Samtidig ønsker Alarm å gi både økonomisk støtte og kunnskapshjelp til den eller de som får Alarmjuryens egen pris. Selve pengepremien er i år satt til 100 000 kroner.

— Vi er stolte over at Hundreårsmarkeringen ønsker oss som samarbeidspartner. Det er et tegn på at vi har lykkes i arbeidet med å bli en god og troverdig arena for rock og pop. Sammen ønsker vi å gi populærkultur en sentral og innholdsmessig god plass under Hundreårsmarkeringen neste år, sier styreleder i Alarm, Bjarne Zachariassen.

Alarmjuryens pris gikk i 2003 til Ephemera. Juryen er bredt musikkfaglig sammensatt, og ledes for 2004 av nestleder i Stortingets kulturkomite, Trond Giske. Hundreårsmarkeringen sitter ikke i juryen, og har derfor ingen innvirkning på hvem som mottar prisen, heter det i meldingen Ballade har mottatt.

Samtidig har Alarm innledet et samarbeid med Westerdals School of Communications, som er en sammenlutting av fire skoler med til sammen fem linjer. Westerdals vil i anledning Alarmprisen velge ut et team på ti presoner, som vil bestå av to tekstforfattere, to AD’er, to grafiske designere, to eksponeringsdesignere og to filmskapere – som til sammen skal tilby juryprisvinneren et bredt utvalg av marketing- og markedsføringselementer til en anslått markedsverdi av ca. 600 000,- kroner.

— Utfordringen og læringen for i dette prosjektet er å samarbeide med en artist, og sammen med denne artisten finne fram til hvordan artisten kan tydeligjøre sitt uttrykk, og gjennom dette nå fram til et større publikum. Vi ønsker å bli en samtalepartner for bandet og hjelpe til med profilering og visualisering. For oss spiller det ingen rolle hvem vinneren er så lenge artisten har sterk integritet og en klar forståelse av sitt eget utrykk, som artisten vil videreutvikle, sier prosjektleder Bård Torgersen fra Westerdal.

Denne markedsføringspakken innbefater strategier for markedsføring, utviklling av bandet som merkevare, utvikling av grafiske elementer som logo, plakater, cover og web-animasjoner, samt planlegging av events, liveopptak og musikkvideo.

Vinneren står fritt til å takke nei til tilbudet, eller velge ut deler av denne pakken. Om vinneren takker nei, gir Alarm tilbudet videre til en annen av Alarmvinnerne.

Alarmprisen arrangeres lørdag 14. februar i Teatergarasjen i Bergen. NRK TV sender tilsammen 3,5 timer fra årets Alarmprisutdeling, og showet går direkte på NRK Petre og U-punkt. Selve konserten er i ferd med å bli utsolgt, men det skal fremdeles være mulig å skaffe billetter via Billettservice eller Alarms egen hjemmeside – eller direkte fra platebutikken Apollon i Bergen.

Publisert:

Del: