Våren har tradisjonelt vært sesongen for musikkpriser, med Alarm, ByLarm og Spellemann tett på hverandre. Nå rykker Alarmprisen opp røttene, og flytter seg til høstsesongen. Styremedlem i Alarm, Paal Ritter Schjerven, mener flyttingen vil få positive ringvirkninger populærmusikk-feltet: – Vi vil gjerne gi norsk musikk oppmerksomhet i den tiden det selges flest plater i landet, og få mulighet til å løfte opp ferske utgivelser mens de er ferske i stedet for å hedre ”det som var”. På denne måten får vi også en annen syklus enn Spellemann-prisen, sier Schjerven, som også er produsent for Alarm-showet.

Paal Ritter Schjerven

Av Knut Steen

Alarmprisen begynte i 2000, med den første utdelingen i 2001 på Oslo-scenen Rockefeller. I 2003 og 2004 ble Alarm arrangert i tospann med bransjefestivalen by:Larm – til de to arrangementene valgte å avslutte samlokaliseringen til prisutdelingen i 2005. Siden den gang har Alarm holdt utdelingene til hovedstaden.

— Sunt med avstand
Alarm-styremedlem Paal Ritter Schjerven tror nå det kan være sunt å legge litt kalender-avstand til Spellemann-prisen og by:Larm. Tanken er ikke å få med så mange av kalenderårets utgivelser som mulig – men heller å dele ut prisen mens flere av utgivelsene er ferske.

— For de mange som er opptatte av musikk, er ikke kalenderåret så viktig. Det vil alltid være utgivelser vi ikke får med fordi de gis ut mellom nominasjon/avstemning og prisutdeling, men det er ikke noe unikt for Alarm.

Det er viktig for oss å få fokus på norsk musikk, og kan vi være med på det i en tid hvor det selges mye plater er det positivt! Når det i tillegg finnes to store musikkpriser, kan det være sunt å flytte på en av dem. Når vi legger Alarm til høsten, får vi en fin mulighet til å gi oppmerksomhet til norsk musikk som er på vei ut i det prisen pågår. Håpet er at vi får med mange av de aller ferskeste utgivelsene, kanskje vi til og med deler ut en slags ”ferskvarepris” til ett av de bandene vi får på scenen? funderer Schjerven.

Mer variert syklus
Han tror også at Alarms nye tidspunkt kan bidra til større forskjeller mellom Alarm og Spellemann:

— På denne måten vi vår syklus være annerledes enn Spellemann sin, det tror jeg kan være sunt for begges nominasjonslister. De siste årene har Spellemann tilnærmet seg Alarm i både tidspunkt og profil – et var spesielt påfallende i forfjor, mener Schjerven.

De første vinnerne
Når Spellemann-prisen 2006 kommer på banen, er Alarmprisene for omtrent samme periode allerede delt ut. Er dette en fordel for Alarm?

— Vi håper at tidsavstanden vil bidra til en større forskjell i nominasjons- og prislistene. Vi gjør våre vurderinger og Spellemann gjør sine. Jeg tror vel at Spellemann-juryene har sine vurderinger klare nok til at de ikke lar værhanen svinge rundt på bakgrunn av det som har skjedd i Alarm. Jeg tror ikke vi bidrar til å polarisere norsk musikkbransje, men man vet selvfølgelig aldri hva som kommer til å skje før begge arrangementene er overstått, sier Schjerven.

Ukjente scenestunt
I en pressemelding fra Alarmprisen, skrytes det av at man skal skilte med ”overraskelser i form og innhold”. Men hva noen av disse overraskelsene skal bestå av, vil ikke produsent Schjerven ut med riktig enda.

— Jeg liker ikke å binde meg til noe, de siste årene har vi tatt dette på magefølelsen, det kommer vi til å gjøre i år også. Vi skal tilpasse showet til den formen vi har; hos oss står folk med en halvliter i hånda i stedet for å sitte på en stol. Derfor satser vi på en del fysiske utskeielser på scenen, så det blir litt mer moro enn tradisjonelle prisutdelinger, som tidvis kan være dørgende kjedelige.

Juks og fanteri
Etter som folk har blitt mer vante med å stemme på nett, er det også flere som vet hvordan man jukser: Hvordan vil Alarmprisen sikre seg mot at folk stemmer på samme artist flere ganger?

— Vi jobbet hardt med det i forfjor, da fikk vi melding om at noen mente det var fare for juks. Med en sikker kontroll på nettsiden, har vi nok sikret oss så godt vi kan – de er nok folk som kan løpe rundt fra maskin til maskin på jobben, men det er ikke mulig å sitte på ett sted og pumpe inn flere stemmer på samme artist. Skal man stemme, må man logge seg inn, så får man stemme en gang i hver kategori. Jeg tror bandene selv også er engstelige for å medvirke til å undergrave prisen, så vi er ikke så veldig redde for juks.

Hva med lokaliseringen – kommer Alarm fortsatt til å holde seg i Oslo?

— Vi har hatt stor suksess med å holde oss i Oslo. Dette har også med penger å gjøre selvsagt, vi er en frivillig organisasjon der de aller fleste er i Oslo. Skulle Alarm betalt for å frakte oss dugnadsarbeidere til andre byer for å legge ting til rette, hadde det kostet alt for mye. Men hvilken scene vi skal bruke til Alarm-showet er ikke bestemt ennå, avslutter Paal Ritter Schjerven.

Publisert:

Del: