Etter en årrekke som en konsertserie bygget på artistenes premisser og publikums velvære, vender Akustisk Vinter tilbake til stedet alt startet for seks år siden. Over nyttår gjeninntar konseptet Soria Moria, og første konsert skal være tidlig i februar. For å gjøre den nostalgiske vrien komplett er første artist Lars Lillo-Stenberg, mannen som åpnet konsertserien i september 1999. – Bydelen har utviklet seg de siste årene, og arbeidsforholdene på Soria Moria har blitt mye bedre, sier Roar Steingrimsen, mannen bak Akustisk Vinter.

Jan Eggum, 2005

Av Carl Kristian Johansen

Akustisk Vinter feirer altså seks år som konsertserie denne høsten, og programmet fram mot jul består av Solveig Slettahjell, Jack Vreeswijk, Jo Nesbø, Jan Eggum og Stefan Sundström. Det er altså en etablert gjeng med visesangere som inntar Christian Kvart, og som også sendes til Kongsberg, Drøbak og Asker under samme fane.

–Jeg skulle gjerne sett at det var flere up&coming artister i Norge som ville strippe ned konseptet og gjøre akustiske versjoner av låtmaterialet sitt. Det kan virke som mange er redd for å komme i nærkontakt med publikum på den måten, de er nok litt redd for å falle gjennom. Men jeg tror det ville gjort dem godt, sier Roar Steingrimsen.

–Vi har hatt Bertine Zetlitz, men jeg skulle også gjerne sett artister som Morten Abel, Kurt Nilsen og Lene Marlin på scenen vår. Og DumDum Boys, selvsagt. Det hadde vært bra å kunne presentere dem for publikum i vårt konsept, sier han.

Ordnede forhold

Idèen til Akustisk Vinter kom en røff vinterdag, da Steingrimsen gjorde en spillejobb med John´s Quijote på Prøysenmusèet.

–Vi holdt på med å bære utstyr fram og tilbake og det snødde som bare det. Da dukket idèen om å lage et fast og ordnet konsept, med en produksjon på et lavt teknisk nivå, opp. Navnet ga seg selv, sier Steingrimsen.

Siden idèen ble unnfanget, og Lars Lillo-Stenberg og Unni Wilhelmsen gjorde første konsert, har Akustisk Vinter vokst i popularitet. Steingrimsen kan i dag skilte med konsertserier som ligner miniturnèer, og artistene gjør ofte spillejobber under Akustisk Vinter-banneret utenfor Oslo.

–Konseptet bygger på at konsertstedene kan servere god mat, ha en hyggelig betjening, og at de kan stille med fast teknisk utstyr. I tillegg er det viktig at konsertene starter presist, slik at publikum slipper å vente. På den måten kan vi gjøre konsertene på ukedager. Folk skal kunne drikke en flaske vin og komme seg hjem tidlig, uten forsinkelser. I tillegg har artistene gode og ordnede arbeidsforhold, og dermed vi har blitt et populært konsept også hos artistene, sier Steingrimsen.

Et bydelskonsept vender hjem

Akustisk Vinter startet på Soria Moria, og vender altså tilbake dit i 2006. I mellomtiden har Smuget og Christian Kvart huset konseptet.

— I utgangspunket tenkte vi dette som et bydelskonsept, der folk og artister kunne ha en hyggelig kveld uten å måtte dra til sentrum. Soria Moria hadde ikke alle fasilitetene i orden for seks år siden, så vi har flyttet litt rundt. Men Torshov og bydelene rundt har utviklet seg de siste årene, og Soria Moria har blitt mye bedre. Det gjør at vi flytter tilbake, sier Steingrimsen.

Akustisk Vinter vender altså hjem, og det feires med konsert med Lars Lillo-Stenberg tidlig februar 2006. Akustisk Vinter planlegger også å stifte en pris som skal deles ut årlig. Den vil gå til det Roar Steingrimsen kaller for artister innenfor singer/songwriter-segmentet, med vekt på den gode fortellerstemmen.

Publisert:

Del: