Når Stavanger blir europeisk kulturhovedstad i 2008, skal 500 000 av budsjettpengene gå til et samarbeidsprosjekt mellom korps og elektronika. Nå snakkes det om et samarbeid mellom Stavanger Brass Band og miljøet rundt Numusic-festivalen. – Korps blir først og fremst assosiert med breddeaktivitet – dette prosjektet gir oss en gyllen mulighet til å ta korpsmusikken inn i fremtiden, sier musikksjef i Norges Musikkorpsforbund, Harald Eikaas. Numusic-festivalsjef Martyn Reed er positiv til et eventuelt samarbeid.

Stavanger Brass Band

Av Knut Steen

Når Stavanger skal profileres som europeisk kulturhovedstad, legges det naturlig nok vekt på å mobilisere lokale krefter.

I den forbindelse har Norsk Musikkorps Forbund og Stavanger2008 nylig inngått en intensjonsavtale om at korpsene skal være ambassadører for den europeiske kulturhovedstaden. Korpsene vil prege kulturbyen både på konsertscenene og i bybildet.

Et uvanlig møte
— Ideen bak prosjektet er å koble brassband som akustisk fenomen med electronika som kunstnerisk uttrykk. Elektronikamiljøet i Stavanger er internasjonalt anerkjent. Det samme er Stavanger Brass Band, som nettopp har hatt stor suksess på Maijazz med et nytt stykke av Bugge Wesseltoft. Norges Musikkorps Forbund ønsket derfor å gjøre et nyskapende prosjekt hvor de to uttrykkene blir forent, sier musikksjef i NMF, Harald Eikaas.

Elektronikaprosjektet er en del av NMFs satsning New Compositions- Between acoustics and electronika, hvor Stavanger2008 nå har bevilget en halv million kroner.

Ikke bare breddekultur
Ideen om å blande korps og elektronika, kom fra korpsforbundets rekker, forteller Eikaas:

— Korps blir gjerne forbundet med breddeaktivitet. Samtidig føler vi behov for å vise spisset korpsuttrykk, som fremmer høy musikalsk kvalitet. Med dette prosjektet vil vi preøve å se inn i fremtiden, ta opp de uttrykkene som rører seg akkurat nå. Vi vil også reflektere over hva som er korpsmusikk, hva som ikke er det og hvordan korpsmusikken kan utvikle seg, sier Eikaas.

Utvider horisonten
Han mener korpsmiljøene har blitt flinkere til å ta kontakt med andre musikkformer:

— Korps er gjerne forbundet med mye tradisjonelt repertoar, men de siste årene har jeg registrert flere stemmer som vil utforske nye uttrykk.

Et av eksemplene er Stavanger Brass Band og NMFs tilnærming til samtidsmusikken. Førstnevnte har nylig spilt inn en portrettplate med verk av samtidskomponisten Torstein Aagaard Nilsen, mens sistnevnte har engasjert komponister som Knut Waage, Rune Rebne, Helge Sunde og Jostein Stalheim. Oppdragene har gått på å lage små samtidsmusikk-verk for skolekorps.

Eikaas håper at det kommende korps/elektronika-prosjektet kan ta korpsånden ett skritt videre.

— Ambisjonen er at folk skal tenke at det skjedde noe nytt i 2008, at det ble skapt noe unikt. Selve produskjonen kan gå mot samtidsmusikken eller de mer populæremusikalske sjangrene, den biten har vi ikke avgjort enda. Håpet er ikke å skape noe som er utpreget smalt eller bredt, men noe av høy musikalsk kvalitet. Takket være støtten fra Stavanger2008, får vi en god start på en kunstnerisk satsing som forhåpentligvis vil bli lagt merke til både nasjonalt og internasjonalt, sier Eikaas.

Numusic positive
Hva elektronika-biten angår, skjeler NMF til Numusic-festivalen, som Eikaas betegner som ”et interessant miljø med gode kontakter mot utlandet”.

— Men jeg ser at de også har fått en tildeling fra Stavanger 2008, så det kan godt hende at de er opptatte med egne produksjoner, sier Eikaas.

Leder for NuMusicfestivalen, Martyn Reed, kan fortelle Ballade at han er svært positiv til et slikt samarbeid:

— De fleste har vel mottatt støttebrevene sine fra Stavanger 2008 akkurat nå, så det foregår mye gjenoppliving av ulike planer rundt om i byen. Norsk Musikkorps Forbund har ikke kontaktet meg nå i det siste, men jeg håper å høre fra dem når ballen begynner å rulle. Vi er selvfølgelig interesserte i å samarbeide med alle former for musikk, blanding og sammensmelting av sjangere er helt klart vårt gebet.

Eple på euphonium?
Reed husker til og med at noe liknende har vært gjort før:

— I Storbritannia lagde The Williams Fairey Brass Band en strålende plate som het Acid Brass. Dette var acid house klassikere spilt på messingblåsere, en ganske morsom affære. Det hadde vært moro å høre noen marsjere rundt og spille Röyksopp på brass-instrumentering, ”Eple” er jo nesten laget for det formatet, humrer Reed.

Publisert:

Del: