Lørdag deles de første Folkelarm-prisene – også kjent som Norwegian Folk Music Award – ut under en stor fest på Fabrikken i Oslo. Hele 43 plater ble påmeldt, et antall som overrasket selv arrangementskomiteen. – Vi vil ha fokus på variasjonen i folkemusikken og vise spennet fra det tradisjonelle til det nyskapende. Nettopp derfor ønsker vi framover å knytte sterkere bånd til både innvandrermusikere og metalband som Lumsk, sier prosjektleder Frode Rolandsgard. Den ferske prisen har allerede møtt kritikk fra gammeldans-hold.

Nils Økland

Av Øyvind Holen

Fredag til søndag er det klart for det første Folkelarm, Landslaget for spelemenns nye storsatsing på tradisjonsmusikk i Norge. Det blir konserter, kappleik, seminar og fest i to dager til ende på Fabrikken i Oslo, og minifestivalen kulminerer med utdelinga av den nye Folkelarm-prisen lørdag kveld. Eller Norwegian Folk Music Award som det heter på internasjonalsk.

— Selve plateprisen ble stiftet som en reaksjon på at vi følte oss dårlig behandlet i forbindelse med spellemannprisutdelingene i 2002 og 2003. Det ene året vant Odd Nordstoga og Øyonn Groven Myhren folkemusikkprisen, men utdelinga ble redigert vekk fra TV-sendinga, noe som var ekstra ironisk da Odd Nordstoga ble en av Norges største popstjerner året etter. Poenget var at vi fikk ideen om vår egen pris og egen prisutdeling, delvis inspirert av den danske Tønderfestivalen som deler ut sin egen pris til dansk tradisjonsmusikk. I dag er derimot forholdet til Spellemannprisen bedre igjen, og jeg vil ikke beskrive det som noen konkurranse. Folkelarm-prisene er snarere et supplement, sier prosjektleder Frode Rolandsgard.

Fem priskategorier

På Folkelarm skal 32 artistar ha hver sin halvtimes showcase-konsert på en av Fabrikkens to scener. Formålet er å presentere gruppene for innkjøpere av folkemusikk, men samtidig håper arrangørene at dette også blir en konsertserie til glede for et bredt publikum. Høydepunktet blir utdelingen av prisene, som i prisens første år deles ut i fem kategorier: Åpen klasse/eksperimentell, samspill-tradisjonell, dokumentasjon, solo og nykommer. Kandidatene er plater utgitt mellom 1. september 2004 og 1. september 2005, men selve kategoriene trenger litt forklaring.

— Kategorien dokumentasjon tar opp i seg hvor viktig element tradisjon og historie er i folkemusikken. En nominert plateutgivelse kan for eksempel ha som mål å vise hvordan man spilte hardingfele i hallingdal i gamle dager, eller det kan være en plate med 50-60 år gamle arkivopptak. Hovedmålet er at plata skal gi et godt bilde av en folkemusikalsk tradisjon, og blant årets nominerte er det faktisk tre nyinnspillinger.

Solo og nykommer forklarer seg selv, mens samspill-tradisjon er en samlesekk for både tradisjonell folkemusikk og gammeldans. Ikke uventet har det allerede ført til murring fra gammeldans-hold.

— Vi har allerede fått kritikk fra gammeldansmiljøet, som synes de trenger en egen pris. Men i år har vi altså valgt å slå gammeldans sammen med vanlig folkemusikk, vi synes. Den største kategorien i år er utvilsomt åpen klasse/eksperimentell, og om noen klasse bør deles i to er det denne.

Åpen klasse størst

Åpen klasse/eksperimentell favner bredt. Her kunne vi ha funnet Odd Nordstoga og Gåte, dersom de hadde gitt ut plater i løpet av det siste året. Her kunne vi også ha funnet metalbandet Lumsk, om de hadde meldt seg på.

— Vi har til sammen fått 43 påmeldte plater, og det er flere enn vi hadde trodd på forhånd. Vi vil ha fokus på variasjonen i folkemusikken og vise spennet fra det tradisjonelle til det nyskapende. Nettopp derfor ønsker vi framover å knytte sterkere bånd til både innvandrermusikere og metalband som Lumsk.

De nominerte i åpen klasse spenner fra folkemusikkgruppa Majorstuen via Nils Økland og Gjertruds Sigøynerorkester til trioen Barry/Mahdi/Saion. Amir Saion og Hassan Mahdi er opprinnelig fra Irak, mens Adama Barry er fra Burkina Faso. På plata Naheddi synger de på arabisk, fulani og fransk, og trioen havner inn under den problematiske sjangeren ”innvandrermusikk” som Folkelarm opererer med. Vi lar prosjektleder Rolandsgard forklare seg. Er det slik at Noora, MadCon og Sofian kan bli nominert til en Folkelarm fordi de har innvandrerbakgrunn?

— Det eneste kravet er at utøverne skal være bosatt i Norge og ha innvandrerbakgrunn. Begrepet er tatt i grup av mangel på noe bedre, blant annet har vi opplevd motstand mot å bruke begrepet world music. Det handler fortsatt om tradisjonsmusikk, men dessverre var det bare vært tre-fire påmeldte album i år – selv om vi prøvde å nå ut gjennom Samspill. Det er nok ikke så mange plater som gis ut med tradisjonsmusikk som gis ut, og dessuten har vi valgt å se på samisk musikk, og musikk med tilknytning tatere og sigøynere som en del av den norske musikkbakgrunnen. ”Tradisjonell innvandrermusikk,” er nok den beste definisjonen på hva vi er ute etter.

Prøveprosjekt

Siden verken Odd Nordstoga eller Gåte er aktuelle i år, er de nominerte platene stort sett gitt ut på bittesmå og artistenes egne plateselskap. De største aktørene i bransjen er Tylden, Heilo og Grappa, men Rolandsgard håper framtiden vil bli variert.

— Dette er et prøveprosjekt, og etter helgas prisutdelingen tar vi sikte på å evaluere årets priser og åpne opp for endringer i kategori-inndelingene. Tanken vår er å være inkluderende og åpne opp for en vid tolkning av folkemusikken. I Danmark er det lignende arrangementet nesten som en festival å regne, og er vi flinke og bygger oss opp kan også Folkelarm bli et stort arrangement. Klarer vi å fylle Fabrikken med rundt 700 mennesker på lørdag er i jeg godt fornøyd.

Nettopp derfor vil Folkelarm dytte fram helgas største stjerner, søskenparet Gunnhild og Sveinung Sundli, i håp om å vekke interessen hos riksmediene. NRK P2 har allerede meldt sin ankomst, men Folkelarm har ikke inngått noe samarbeid med verken TV- eller radiokanaler.

— Vi må kjøre på med de stjernene vi har, og i tillegg til Gunnhild og Sveinung Sundli har vi stor tiltro til Andreas Ljones Band. Det er et folkrock-band som skal spille i helga, og vi tror de kan bli det neste store fra folkemusikkmiljøet etter Odd Nordstoga og Gåte.

De nominerte:

ÅPEN KLASSE/ EKSPERIMENTELL:
Majorstuen: Jorun Jogga (Majorstuen fiddles company)
Nils Økland: Bris (Rune Grammofon)
Barry/Mahdi/Saion: Naheddi (Etnisk musikklubb)
Geitungen: Bra kast (Heilo)
Gjertruds sigøynerorkester: På vandring (Lærdal Musikkproduksjon)

SAMSPELL-TRADISJONELL
Nordafjells: General (ta:lik)
Einar Olav og Gjermund Larsen: Søttenpassingen (ta:lik)
Sven, Åshild og Ingfrid Nyhus: Tre Nyhus (Heilo)
Heidal spelemannslag: Løyle å låte (Eige selskap)
Lillebror Vasaasen: Utspring (Tylden)

DOKUMENTASJON
Odd Bakkerud: Hardingfele (ta:lik)
Jon Anders Halvorsen/Ingvill Buen Garnås: Gåtesong (Etnisk musikklubb)
Bodil Haug m/Ole og Knut Aastad Bråten: Snart lyset sig mon svinge (Etnisk musikklubb)
Sami Grand Prix: Sami Grand Prix (Rieban)

SOLO
Arne M. Sølvberg: Kveik (Eige selskap)
Jon Anders Halvorsen/Ingvill Buen Garnås: Gåtesong (Etnisk musikklubb)
Bodil Haug m/Ole og Knut Aastad Bråten: Snart lyset sig mon svinge (Etnisk musikklubb)

NYKOMMER
Einar Olav og Gjermund Larsen: Søttenpassingen (ta:lik)
Nordafjells: General (ta:lik)
Geitungen: Bra kast (Heilo)

Konsertprogrammet for helga finner du her.

Publisert:

Del: