Ultima-festivalen har vokst seg så stor at det er umulig å få med seg hele programmet. 4. – 14. oktober bys det på til sammen 120 arrangementer, deriblant hele 32 urframføringer – 19 norske og 13 utenlandske. Cecilie Ore, Mark Adderley, Olav Anton Thommessen, Rolf Wallin (bildet), Jon Øivind Ness, Eivind Buene og Henrik Hellstenius er bare noen av komponistene som stiller med nye verk.

Når teppet går opp for Pia Myrvolds ”Paintbox” på Black Box Teater onsdag 3. oktober markerer det starten på den ellevte Ultima-festivalen. Siden starten har Ultima etablert seg en viktig europeisk festival for samtidsmusikk, scenekunst og film – noe som gjenspeiler seg i interessen fra utenlandsk media. I år kommer journalister fra USA, Storbritannia, Spania, Tyskland og Danmark – fra tunge medier som New York Times, Financial Times, San Francisco Chronicle og Opera Now.

– Den utenlandske pressen er interessert i hele festivalen, selv om tyske medier er spesielt opptatt av at vi har valgt å presentere den tyske komponisten Hans Werner Henze og sju av hans verk. Interessen fra Opera Now gjenspeiler at vi i år kan by på hele tolv sceneproduksjoner, det har aldri tidligere vært så mange presentert i samme tidsrom i mange år, sier Beate Styri, infomarsjonsleder for Ultima

Fokuset på scenekunst viser seg også gjennom at den årlige konferansen for ny opera, NewOp, arrangeres under Ultima. Konferansen ledes av Operatoriets Michael McCarthy, og blant deltagerne kan vi nevne Poul Ruders fra Danmark and Paul Bentley fra Storbritannia – som står bak operasuksessen ”The Handmaid’s Tale”, samt librettisten og kritikeren Paul Griffiths, som for tiden skriver librettoen for Elliot Carters nye opera.

I fjor trakk Ultima hele 15.000 besøkende, og håper på enda flere i år. Og med hele 120 arrangementer er festivalen blitt så stor at tidligere tiders lysløypefilosofi – det vil si at samtlige publikummere skulle ha mulighet til å oppleve samtlige konserter – er et tilbakelagt stadium. ”Fra og med i fjor ble dette umulig, og i år er programmet definitivt satt sammen for å være en opplevelsespakke der publikum aktivt må foreta seg sine valg i et stort utbud av konkurrerende prosjekter”, skriver festivaldirektør Geir Johnson i festivalprogrammet. Dette er også en av årsakene til at ”ekspedisjonen” er den samlende metaforen for årets festival.

– Folk må velge sin egen løype, mens et såpass komplekst program er en ekspedisjon seg selv. Og tillegg har vi selvsagt avslutningskonserten, urframføringen av Klas Torstenssons opera ”Ekspedisjonen”, utfyller Styri.

Og hovedfokus for Ultima er nettopp det nye og uhørte, og derfor vies urframføringene god plass. I år er det 32 stykker, og 13 er utenlandske – noe som også viser Ultimas økende internasjonale status. Pia Myrvold, Cecilie Ore, Paal-Helge Haugen, Ståle Stenslie, Asbjørn Flø, Bjørn Skjelbred, Ingebjørg Torgersen, Marius Kolbenstvedt, Mark Adderley, Rolf Wallin, Olav Anton Thommessen, Eivind Buene, Asbjørn Schaathun, Kyrre Sassebo Haaland, Ole Henrik Moe, Jon Øivind Ness, Henrik Hellstenius og Yngve Slettholm representerer Norge. De utenlandske urframføringene er skrevet av Wayne Siegel og Bent Sørensen fra Danmark, Richard Barrett fra Storbritannia, Jesper Nordin, Örjan Högberg og Tomas Nilsson fra Sverige og Kunshu Shim og Gerhard Stäbler fra Tyskland. I tillegg blir det fem urframføringer under Bryt lydmuren-arrangementet på avslutningsdagen.

Og utøverne på Ultima utgjør også et sterkt lag, og blant høydepunktene kan vi nevne Ultima-debutant Leif Ove Andsnes, den svenske trombonisten Christian Lindberg og Irvine Arditti som solist med Oslo Sinfonietta. Nytt av året vil bli en serie med konserter der unge solisttalenter slippes til i en konsertserie i Oslo Konserthus.

Komplett Ultima-program finner du her.

Publisert:

Del: