Skal sammen med blant annet Agderforskning forske frem kunst- og kulturattraksjoner med internasjonal konkurransekraft.

Anders Beyer Foto Thor Brødreskift

Festspillene i Bergen får tre millioner kroner over tre år til et forskningsprosjekt der målsettingen er å utløse verdiskapning og vekst gjennom å utvikle reiselivs-, kunst- og kulturattraksjoner av høy kvalitet og med internasjonal konkurransekraft.

Samarbeidspartnere i prosjektet som har fått navnet «Norwegian Icons» er Solstrand Hotel & Bad, Oseana Kunst og Kultursenter, Moster amfi- og kyrkjehistoriske senter, Hotell Ullensvang, Bekkjarvik Eiendom og matkunstnerne på Lysverket i Bergen og Bekkjarvik Gjestgiveri om å utvikle nye opplevelsesprodukter og -tjenester. Agderforskning er forskningspartner i prosjektet.

– Vi ønsker å bidra til å utløse ny vekst og verdiskaping på et faktabasert grunnlag. Sammen med partnerne vil vi utvikle unike og innovative kunst- og kulturattraksjoner av høy kvalitet og med internasjonal konkurransekraft, sier festspilldirektør Anders Beyer i en pressemelding.

«Norwegian Icons» har som mål å både utvikle hver enkelt partnerbedrift, og sy de tenkte nye attraksjonene sammen til en helhetlige konsepter. De vil også utforske mulighetene for økt gjenkjøp, og satser på kommunikasjon i digitale flater.

Forskningsmidlene er gitt av Regionalt forskingsfond Vestlandet.

Publisert:

Del: