Ultimafestivalen i Oslo er Nordens største festival for samtidsmusikk og relaterte kunstarter. Fra 3. til 13. oktober arrangeres festivalen for 12. gang. Den spanske kulturavisen El Pais omtalte fjorårets festival som “enorm”, og mente at den ga “nytt håp for samspillet melom skapere og publikum i samtidsmusikkken”. I år kan publikum se frem til hele 25 urfremføringer, hvorav 15 er ved norske komponister som Jon Øivind Ness, Lasse Thoresen og Finn Mortensen – den sistnevnte med et glemt orkesterverk fra 1957.

Finn Mortensen

Under og etter fjorårets Ultimafestival, med sine mer enn 120 arrangementer, vanket det varme hyllester fra tilreisende journalister og kritikere fra flere kontinenter. Den kjente danske kulturskribentten Anders Beyer i Information, som også er redaktør for Dansk Musik Tidsskrift og Nordic Sounds, var blant de som villig lot seg begeistre, og mente at Ultimafestivalen var “bedre end nogen andre i Norden til at sætte ny musik ind i en provokerende sammenhæng.” Årets program bør borge for at den internasjonale oppmerksomheten ikke bør bli noe mindre, samtidig som Ultimafestivalen håper at også enda flere nordmenn vil ta for seg av det av det rikholdige tilbudet.

— I fjor kom det 15.600 besøkende til festivalen. I år kan man vente seg ytterligere noen tusen, sier Ultimaledelsen. – I 2002 er Ultima for første gang en nasjonal begivenhet. Etter all sannsynlighet kan du oppleve deler av Ultima også uten å ta turen til Oslo, i hvert fall om du har tilgang til en radio eller et konserthus. Velger du å ta nattoget til Oslo S i begynnelsen av oktober, blir du også møtt av en uventet klanglig opplevelse i lydinstallasjonen “Norge – et lydrike”, som bringer lyder fra hele Norge inn i sentralhallen der alle reisemål i dette land møtes. Dobbeltbunnen i tittelen er tilsiktet, for her snur man opp ned på forholdet mellom sentrum og periferi. Periferien kommer til sentrum og blir sendt ut igjen som kunstnerisk bearbeidet uttrykk.

Ultima forteller at dette er et stort prosjekt for NRK, ikke bare fordi man gjør det utenfor Marienlyst, men fordi det er første gang samtlige distriktskontorer har vært med å bidra til et felles kunstprosjekt. Lydkildene som kjennetegner hver region har vært samlet inn og videresendt til NOTAM, senteret for teknologi, akustikk og musikk som ligger på Grünerløkka i Oslo, der materialet bearbeides til en komposisjon som går hele festivalen igjennom.

Akustiske rom
Mottoet for årets Ultimafestival er ellers Acoustic Spaces (“akustiske rom”), og med det vil arrangørene peke på den betydning rommet har hatt for musikken i det 20. århundre. Spesielt interessant i så måte blir visstnok avslutningskonserten med et av hovedverkene i europeisk orkestermusikk fra forrige århundre, den franske komponisten Gerard Griseys “Les Espaces Acoustiques” for bratsj solo, kammerorkester og symfoniorkester, skrevet 1976-83, et stykke som sies å ha hatt avgjørende påvirkning også på yngre norske komponister.

Årets festivalkomponist er italienske Salvatore Sciarrino, som Ultima omtaler på følgende vis: – Årets festivalkomponist er en stemme som ikke har latt seg tilpasse, men som har skapt det akustiske rom i sitt bilde. Den italienske komponisten Salvatore Sciarrino, har steget fram til å bli en av de stemmer som man lytter til over hele verden. Vi er glade for og stolte over å kunne presentere ham på bred front med bl.a. to urframføringer.

25 urfremføringer
Urfremføringene utgjør som kjent en vesentlig del av Ultimafestivalens kunstneriske profil. – Det å bringe frem nye verk ved å inspirere, bestille og finansiere, er et viktig aspekt av festivalens mål, heter det.

Årets festival presenterer ca. 25 nye verk hvorav over 15 er norske. Urfremføringene gir et representativt utsnitt av den store bredden i årets Ultima med besetninger fra solo fløyte til fullt orkester. Denne bredden gjelder ikke bare instrumentariet – uttrykksformene varierer fra elektroniske og elektroakustiske verk, filmer og scenekunst, til rent akustiske instrumentale og vokale verk. Urfremføringene inkluderer også en rekke verk for barn og unge, bl.a. “A ConSPIracy Cantata” av Yannis Kyriakides, som omtales som en sjelden begivenhet. Dette skal dreie seg om musikk den unge komponisten fra Kypros bokstavelig talt har hentet ned fra himmelen.

En av de norske godbitene er uroppføringen av “Pezzo Orchestrale, op. 12” av Finn Mortensen (1922 – 1983) – et hittil oversett orkesterverk fra 1957.

Et særlig spektakulært innslag er nok opptredenen til Beijing Opera, som under Ultima 2002 gjester Norge for første gang på 20 år. Ultima sender dessuten ensemblet ut på en liten Norgesturné, slik at forestillingen også kan oppleves i Drammen, Stavanger, Bergen og Trondheim.

“Dråpen”, Arne Nordheims installasjon i Nye Bekkelagets renseanlegg, vil for øvrig også bli å høre under Ultima 2002, mens Arne Nordheims komponistpris for annen gang skal deles ut til en av landets komponister. Prisen vil bli delt ut under en konsert lørdag 12.oktober i Lindemansalen på Norges Musikkhøgskole, og på programmet står verk av Rolf Wallin og Arne Nordheim.

Ultima ble opprettet som en stiftelse etter initiativ fra komponisten John Persen, som også var festivalsjef de tre første årene. Seksten av landets store institusjoner og organisasjoner innen det profesjonelle kulturliv koordinerer og stiller sine ressurser til rådighet for festivalen, som i 2000 ble omgjort til en forening. Ultima ble internasjonalt lansert som en del av Verdensmusikkdagene i Oslo i 1990, og debuterte som selvstendig festival for første gang i oktober 1991. Hele programmet for Ultima 2002 kan du nå studere på hjemmesidene for festivalen.

— Hovedtanken for årets program er vel at vi prøver å bringe på banen mange innspill til hva samtidsmusikk er, sier Ultimadirektør Geir Johnson til Ballade mandag ettermiddag. – Vi vil også i enda sterkere grad enn i fjor sette fokus på sammenhengen mellom musikk og visuelle kunstarter. I bunn og grunn kan du si at vi på en litt uhøytidelig måte prøver å si farvel til 20. århundret.

Publisert:

Del: