19. oktober på John Dee i Oslo feirer AKKS at de har holdt på i 20 år. Målsettingen er den samme i dag som for 20 år siden, å integrere jenter i norsk musikkliv, ved for eksempel å lære dem å spille instrumenter og kanskje gi dem litt bedre selvtillit på kjøpet. Trass i arbeidet AKKS har lagt ned synes jenter i Oslos rockemiljø at gutta dominerer altfor mye, og etterlyser tiltak for å integrere jenter bedre i miljøet.

Rebelettes, 2002

Det har skjedd mye for AKKS siden den spede begynnelsen i Blitz’ lokaler for 20 år siden. i 1982 holdt Blitz en kvinnekulturfestival, da den var over satt de igjen med et lite overskudd som ble brukt til å starte RadiOrakel og AKKS. Sistnevnte stod for Aktivt KvinneKultur Senter og som skulle være en senter som kunne hadde som mål å få jenter inn i rocken. I dag har organisasjonen avdelinger i alle de fem største byene i Norge og tilbyr som en av svært få aktører jenter (og gutter, hvis det er plass) kurs i musikk og et sted å øve. De har også kurs i lydteknikk, arrangerer konserter og festivaler og har gitt ut samleplata ”Stiff Nipples” med forskjellige band to ganger. AKKS er kanskje ikke så militante som de var tidligere, men prioriterer jenter og prøver å gi dem en liten dytt og mer selvtillit som musikere – og det trengs visst.

Gutta dominerer
Cathrine Halsaa, som spiller i Kings og Medusa og som har bakgrunn fra AKKS, skrev 12. oktober i et innlegg på spot.no at ”Noe må gjøres for å få rocken bort fra en gammeldags gubbebastion som skviser ut damene.” og lanserte videre forslag om forskjellige støtteordninger som kunne legge forholdene til rette for jentene i dette guttedominerte rockemiljøet.
Står det virkelig så dårlig til, selv etter 20 år med AKKS, at jenter omtrent må kvoteres inn i rocken?

— Det er ikke til å komme fra at rockemiljøene er veldig guttedominerte, og at jenter må overbevise dobbelt for å bli godtatt. Gutteband tar med seg andre gutteband på turne, og de er flinke til å bygge opp nettverk seg i mellom. Det er ikke så lett å komme inn i varmen som jente.

Hvorfor er det sånn, tror du?

– Jeg tror gutter trives med at rock er en guttegreie og liker kanskje ikke tanken på at jenter kan overta, spekulerer Halsaa.

Men er det egentlig et tap at så få jenter markerer seg i rockemiljøene, når var sist vi så et rent jenteband på høyde med Turboneger og Gluecifer for eksempel?

— Det kan vel hende at det finnes like bra jenteband som Turboneger rundt omkring, bare at vi ikke hører om dem fordi de ikke er del av miljøet enda. Uansett skal ikke jenter finne seg i å bli fryst ut. Det er masse jenter som er veldig interessert i rock, og vi har like lyst til å spille som det gutta har. Men uten oppmuntring, og med følelsen av at man må overbevise dobbelt, er det ikke rart at mange jenter gir opp før de har blitt skikkelig gode.

Halsaa mener at mye av problemet kunne blitt løst hvis jenter og gutter hadde naturlige samlingspunkter i form av øvingslokaler med fellesarealer. Steder hvor man kunne dyrke musikkinteressen, utveksle erfaringer og knytte kontakter på tvers av kjønnene.

— Derfor er AKKS er viktig, vi trenger sånne steder. En av grunnene til at jeg har blitt en dyktig gitarist er at jeg hadde mennesker rundt meg i miljøet rundt Blitz, som kjefta når jeg gjorde det bra og gav meg ros når jeg var flink. Det er jo det det handler om, når alt kommer til alt. Om du er flink eller ikke, ikke hvilket kjønn du har.

20 års-jubileum
AKKS- og Radio Orakel- jubileet skal feires på John DEE med opptredener av bandene Umbrella, Pumps, X-Lovers, Coax og Rita Kvist. DJ for kvelden er Ingvild fra Laundrettes, og Beate Nossum skal bidra med et lyrisk innslag. En festkveld for jentene, og det er klart AKKS bør feires, men også Siri Eriksen, en av lederene i AKKS, er enig i at de nok ikke har kommet så langt med å integrere jenter i musikkbransjen som man kunne ha håpet.

— Det har ikke akkurat skjedd en revolusjonerende utvikling de siste 20 årene, nei, sukker hun.

Hun synes også at rockemiljøet er fremdeles er altfor guttedominert, og det gjelder resten av bransjen også. Lydteknikere, bookingansvarlige, lysmenn og folk i platebransje er sjelden jenter.

— Jeg tror ikke gutta dominerer med vilje eller at de er så gammeldagse at de mener at jenter ikke har noe i rockeband å gjøre. Rockekulturen er maskulin, og for mange jenter virker det kanskje vanskelig å komme inn i. Det er hardt å skulle være dobbel så tøff som gutta.

Det finnes desverre ikke noe kvinnelig motstykke til Rolling Stones, og den jenterockeren som har markert seg mest på 90-tallet og har solgt mye plater, Courtney Love, har heller ikke greid det selv. Kurt Cobain og Billy Corgan får mye av æren for at Hole har blitt et band som selger bra.

— Jeg tror det at jenter ikke har andre jenter å se opp til gjør noe med lysten til å begynne å spille. Dessuten er jeg fryktelig lei av å høre at jentebandene ikke er like bra som rene gutteband. Det er bare en promille av guttebandene som blir like store og like bra som for eksempel Gluecifer. Jenteband er det så få av i utgangspunktet at det blir lenger mellom hver gang du finner noen som virkelig utmerker seg. Det er jo enkel matematikk, sier Eriksen.

Det å bli rockestjerne er jo heller ikke det viktigste.

— Det som først og fremst er viktig for oss i AKKS er at jentene får ta del i spillegleden. Det handler om noe så enkelt som å få være med å leke. Rent musikalsk har ikke gutter noen spesielle fordeler bortsett fra at de begynner tidligere, får kanskje gitar til 12-årsdagen eller noe sånt. Mange av de jentene som begynner her hos oss er rundt 20 år, og de blir jo selvfølgelig ikke like flinke på tre uker som de gutta som har holdt på i åtte år.

Det har ikke vært lett å overleve disse 20 årene, og fremdeles kjemper AKKS for anerkjennelse av det arbeidet de gjør, og fremdeles blir de avspist med smuler av kommunen. For 800 000 i året drives hele organisasjonen, og det er tre og et halv årsverk som blir lagt ned hvert år. Det sier seg selv at de fleste jobber for luselønn eller ingen lønn, men jentene i AKKS har en ukuelig vilje og er overbevist om at det de driver med er verdifullt.

— Som alle andre bransjer har også musikkbransjen godt av en jevn kjønnsfordeling. Jeg tror at ved å fortsette og skvise ut jentene går vi glipp av mange gode sangere og musikere. Jeg tror ikke at gutta konspirerer for å holde musikk-Norge jentefritt, men det er fremdeles alt for mange fordommer som lever i beste velgående. Musikkanmeldere som blir overrasket av teknisk dyktige jenter for eksempel. Ved å få jentene inn i varmen og ta kvinnelige rockemusikere på alvor kommer vi til å få et mye rikere musikkliv. Jeg håper bare at det ikke tar 20 år til å komme dit.

Publisert:

Del: