Jan Lothe Eriksen, daglig leder på Riksscenen, mener at den offentlige satsingen på det rytmiske feltet langt fra er god nok, og støtter Lars Mossefinn i kravet om reell likestilling mellom sjangrene.

Jan Lothe Eriksen 2006 (Foto: nfd.no)

Av Carl Kristian Johansen

Som regionleder i Vestnorsk jazzsenter og talsmann for en musiker- og arrangørkonferanse i Haugesund sist helg, krevde Lars Mossefinn mandag denne uken en oppgradering av det rytmiske musikkfeltet. I første grad jazz, men også de andre genrene i Samstemt-kollektivet, altså folkemusikk og rock. Kravet er at oppgarderingen må skje gjennom en sterk økning i bevilgningene.

— Vi har en kulturminister som har skaffet ekstremt mye ferske midler til musikk og kultur, men når det kommer til Samstemt-området er det ikke like rosenrødt selv om det skjer ting også der, sier Jan Lothe Eriksen daglig leder på Riksscenen for nasjonal og internasjonal folkemusikk, joik og folkedans.

Eriksen er ikke nødvendigvis enig med Mossefinn i at det er satsing på vestlandsjazzen som nå bør stå for tur, men:

— Jeg vil tro at de fleste innen Samstemt i utgangspunktet skulle ønske at opptrappingsplanene for rytmisk musikk var nærmere fulgt opp. Det gjelder nok alle genrene, sier Eriksen.

Rundt 2000 lanserte Norsk folkemusikk og danselag (NFD), der Lothe Eriksen tidligere var daglig leder, ideen om en nasjonal scene som skulle fungere i et nettverk med 7-8 regionale sentre. Dette foregriper noe av det som har kommet i Samstemt og blitt en bred genregreie, mener Eriksen.

Et nøysomt krav

På samme tidspunkt sammenlignet folkemusikkfeltet seg med det klassiske feltet i forhold til størrelsen på den offentlige støtten.

— Hvis vi tenker i en størrelsesorden som er lik bare ett av de nasjonale symfoniorkestrene havner vi på en sum som ligger rundt 100 millioner kroner. Det høres ut som et vilt krav å stille på vegne av folkemusikken, men det er nøysomt krav om man ser på det etablerte klassiske miljøet. I tillegg til de nasjonale institusjonene i Oslo og Bergen, finnes det regionale symfoniorkestre i Kristiansand, Stavanger, Trondheim og Tromsø.

— Dette er ikke noe angrep på det klassiske feltet, de er verdt alle pengene de får. Men det er viktig for et mangfoldig musikkliv at det finnes profesjonelle muligheter utenfor det klassiske området, og det er det ikke i dag, sier Eriksen.

Hva mener du om initiativet i Bergen, Arena USF?

— Det er viktig å ha profesjonelle arrangører og spillesteder rundt om i landet som har økonomisk styrke til å betale musikerne skikkelig, slik man gjør i det klassiske feltet, mener Eriksen.

Hva forventer du av det neste statsbudsjettet?

— Jeg forventer mye penger og at det er tydelig i forhold til den regionale delen som man oppfordret Samstemt til å tenke rundt. Jeg forventer at dette tas videre i budsjettet.

— Nå har man løftet operaen med et nytt hus, og Stavanger og Kristiansand får nye konserthus. Nå er det på tide å se videre på andre genre, sier Lothe Eriksen.

Riksscenen for nasjonal og internasjonal folkemusikk, joik og folkedans flytter inn på Schous på Grünerløkka I Oslo i november, og åpner antagelig i februar. Inntil videre arrangerer Riksscenen sine konserter på Mir i Oslo, i samarbeid med OsloFOLK og Folkemusikkscena.

Publisert:

Del: