Forskningen fra 2010 viste blant annet hvordan interessen for Lillebjørn Nilsens musikk toppet seg akkurat samtidig med at mannen sto på scenen under Øyafestivalen.

Mer strømmeforskning

Fjorårets nybrottsarbeid er nå utvidet til et fireårig prosjekt.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Forskningsprosjektet "Sky og scene" undersøker hvordan strømmetjenester brukes under store musikkarrangement. Det startet under Øyafestivalen i fjor og blir gjentatt i år, men nå med en bredere horisont. Det som i fjor var et nybrottsarbeid med begrensede midler, er i dag blitt til et fireårig prosjekt som skal se på mange ulike sider av hvordan musikk spres, oppdages og brukes.

- Det er flere forskere involvert i dette arbeidet nå enn det var i fjor, både fra UiO og fra Telenor. Vi skal også utvide forskningsområdet til å gjelde andre arrangement enn kun Øyafestivalen - det blir mer generelt et prosjekt om hvordan livemusikk og sosiale medier fungerer sammen, sier førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, Arnt Maasø.


Han er leder for prosjektet, sammen med professor i musikkvitenskap Anne Danielsen.


"Festivaleffekten"
Fjorårets forskning antydet at det norske publikum
også i streamingalderen fortsetter å høre på album, og viste ulike eksempler på hvordan det som skjedde på scenen i middelalderparken hang sammen med hva folk ville høre på WiMP.

Et av de mer bemerkelsesverdige funnene var hvordan interessen for Lillebjørn Nilsens sanger på WiMP toppet seg akkurat samtidig med at mannen sto på scenen i Middelalderparken. Det antyder altså at "festivaleffekten" også gjelder blant dem som ikke selv er festivaldeltakere.

- I år har vi fått utvidet tilgang til informasjon om hvordan WiMPs abonnenter bruker tjenesten. Vi får ikke bare tall fra Norge, men også fra bruken i Sverige og Danmark, noe som kan gjøre det lettere å spesifisere hva "festivaleffekten" består av, sier Maasø.


Bedre datagrunnlag
WiMP har også gjort om på måten de logger bruk av tjenesten på, slik at det blir lettere å se om brukerne hører på låter fra samme album, eller bare samme artist.

- Man kan si at vi denne gang har tilgang på data som ikke bare er av økonomisk interesse, men også mer rendyrket forskningsinteresse.

I tillegg til tall fra WiMPs logger, vil forskerne også intervjue fokusgrupper bestående av folk som var gjester på festivalen.

Del artikkelen på:
                  |     Mer
Forskningen fra 2010 viste blant annet hvordan interessen for Lillebjørn Nilsens musikk toppet seg akkurat samtidig med at mannen sto på scenen under Øyafestivalen.

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette



Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten