Strømmemarkedet spås å eksplodere i løpet av de neste 5 årene. I viktige markeder som USA og Tyskland er overgangen trolig like om hjørnet.

- Markedet ligger åpent

Hva skjer med norsk musikk når strømmetjenestene kommer for fullt i viktige markeder som USA og Tyskland?

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Den svenske strømmetjenesten Spotify har allerede mislyktes én gang med å overholde en selvpålagt deadline for når de skulle entre musikkmarkedet i USA. Åpningen av Spotify i verdens største musikkmarked ser ut til å drøye noen måneder ennå, men det kommer stadig meldinger om de små skrittene det svenske selskapet tar på veien mot målet.

De siste nyhetene er at Spotify har hentet 100 millioner dollar i investeringsmidler og selskapet ansetter folk på sitt USA-kontor i jevnt tempo. Samtidig spås det at strømmemarkedet vil eksplodere også på verdensbasis.


Les også: Spotify runder 1 million betalende


Kan åpne nye dører
Spotify legger altså stein på stein, mens gigantselskaper som Google, Apple og Amazon legger sine strategier for å håndtere strømme-framtiden.

Men hva skjer med norsk musikkeksport når Spotify blir lansert i USA? Hvis man går ut fra at artistene på de norske plateselskapene som har sagt ja til å være tilgjengelig på Spotify, som er absolutt de fleste, automatisk blir tilgjengelig i strømmetjenesten når den åpner i USA, kan norsk musikk bli tilgjengelig på en helt annen måte en tidligere i verdens største og viktigste musikkmarked.


- En vesentlig inntekt
Larry Bringsjord, styreleder i FONO, som organiserer de fleste norske plateselskapene, og som selv driver MTG Music, mener at dette kan åpne en dør for de som driver med eksport i norsk bransje.

- Tidligere var distribusjon av CD-plater i USA noe et fåtall fikk. Nå er den barrieren borte, så markedet ligger åpent for oss. Jeg tror det vil være en vesentlig inntekt i framtiden fra Spotify og iTunes, fordi plateselskapene ikke trenger å lete seg fram til fysisk distributører.

Bringsjord legger vekt på at det allerede er en del norske plateselskaper som får gode avregninger fra iTunes i USA.

- Jeg tror folk roter seg fram til den norske musikken på en måte. Det handler ikke om megatall, men det er snakk om artister som overhodet ikke er markedsført og kjent i USA. Det at man blir tilgjengelig for 300 millioner kunder vil bety noe positivt for Spotify og norsk musikk, mener Bringsjord.


- Et svært viktig marked
Trond Tornes er markedssjef i Phonofile, som representerer den største digitale katalogen av uavhengig norsk og nordisk musikk. Når man opererer med CD-formatet koster det veldig mye å lansere et album i et land som USA, sier Tornes.

- Hvis man i det hele tatt fikk distribusjon. Nå er det gjennom nedlastning og strømming mulig å nå nisjemarkeder på en direkte måte i hele verden.

Phonofile karakteriserer USA som “et svært viktig marked for salg av musikk, også for norske artister”, og er per i dag det tredje største markedet for selskapet. En annen gigant som Tyskland er foreløpig på sjette plass markedsmessig for Phonofile. Spotify har heller ikke åpnet for fullt i Tyskland.

- Begge markedene har så godt som ingen strømming foreløpig, sier Tornes.


Tilgjengelighet positivt
- Tyskland er det tredje største utenlandsmarkedet for TONOs medlemmer, målt i antall kroner vi mottar fra Tyskland for bruk av norsk musikk, sier kommunikasjonssjef Jan Richard Kjelstrup i TONO, som forvalter rettighetene for norske opphavspersoner på musikkfeltet.

- TONO-medlemmenes inntekter fra USA er ikke like store som inntektene fra Tyskland og de nordiske land, men det er selvfølgelig veldig positivt at norsk musikk blir enda lettere tilgjengelig i USA og Tyskland, sier Kjelstrup.


Les også: 2011 er "År 1" for digitalmusikken


TONO mener også at USA er et stort og interessant marked.

- Men vi vet foreløpig lite om hvordan en amerikansk versjon av Spotify eventuelt vil se ut. Det er mulig å tenke seg at når norsk musikk blir lettere tilgjengelig i et nytt marked, så kan også turnémulighetene bli bedre. På den andre siden er det ofte turnévirksomhet som er drivende for tradisjonelt musikksalg, så det at musikken til norske artister som turnerer i utlandet også blir tilgjengelig på strømmetjenester, kan ha positive konsekvenser for salget av norsk musikk ute, mener Kjelstrup.

Music Export Norway (MEN) vil ikke uttale seg spesifikt om Spotifys USA-framstøt, men mener på generelt grunnlag at det er positivt at norsk musikk blir eksponert for store markeder.

- Vi ønsker at norsk musikk skal være tilgjengelig på flest mulige flater, og strømming er en viktig del av fremtidens leveransemodell. Potensielt er det snakk om svært mange brukere, selv om vi ikke kan uttale oss om hvilke avtaler som eventuelt ligger til grunn for rettighetshaverne, sier Pål Dimmen.

Ikke automatisk høyere forbruk
Audun Molde, høyskolelektor ved BI og fagansvarlig for musikk ved NISS, mener tilgjengelighet i et nytt marked som USA er bra for norske artister.

- Men det betyr ikke at forbruket går opp. Det betyr bare at distribusjonen øker og at tilgjengeligheten blir større. For forbruker er låta, produksjonen og innpakningen viktigere enn hvilket land den kommer fra.

- Det er veldig bra at ting blir tilgjengelig, men det betyr ikke at norsk musikk blir mer kjøpt eller brukt. Det er ikke sikkert at en Spotify-lansering i USA automatisk medfører større eksport av norsk musikk.

- Hva betyr det for markedsføring og turnémuligheter?

- At musikken er tilgjengelig er naturligvis en forutsetning for å kunne lanseres i det hele tatt. For å gjøre norsk musikk tilgjengelig bør man jobbe med mange digitale plattformer samtidig som for eksempel Slacker og Pandora i USA, eller Deezer i Frankrike. I det asiatiske markedet og i Sør-Amerika eksisterer det også flere digitale tjenester som kan være interessante i tillegg til Spotify, sier Molde.

Del artikkelen på:
                  |     Mer
Strømmemarkedet spås å eksplodere i løpet av de neste 5 årene. I viktige markeder som USA og Tyskland er overgangen trolig like om hjørnet.

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Fra Musikk i tall 2012 (Foto: Norsk kulturråd/Rambøll Management Consulting)

Musikk i tall

I dag presenteres tall for norsk musikkbransje fra 2012, første steg mot en årlig statistikk. Les rapporten her.Les mer om dette

Andreas Meland (Foto: Haakon Nordvik)

Strømme, eller ikke?

Lave inntekter fører fortsatt til at noen holder repertoar tilbake fra strømming. Mens Kirkelig Kulturverksted bremser, returnerer lille Hubro til strømmeuniverset.Les mer om dette

Erik Hillestad (Foto: kkv.no)

Hillestad i pluss

Kirkelig Kulturverksted slutter med å finansiere innspillinger. Dermed går selskapet i pluss i 2013.Les mer om dette



Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten