Jonathan Forster -
Foto: Espen A. Eik

- De aller, aller fleste har signert

1. mars trådde den nye Spotify-avtalen i kraft. Motstand er snudd til velvilje i norsk platebransje.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

I midten av januar, rett etter denne saken i Ballade, fikk norske plateselskaper en ny avtale med Spotify til vurdering.

FONO, plateselskapenes interesseorganisasjon, har allerede gått ut og erklært sin støtte til Spotify-avtalen, mens Jørn Dalchow i daWorks tidligere har sagt til Ballade at han relanserer katalogen sin på Spotify som en følge av den nye avtalen.


Les også: - Snur i forholdet til Spotify


Vesentlig bedre
Phonofile har representert FONO og de uavhengige norske plateselskapene i Merlins forhandlinger med Spotify, og distribuerer avtalen i Norge. Phonofiles direktør, Erik Brataas, sier at responsen fra plateselskapene har vært god både fra de enkelte selskapene og deres interesseorganisasjon FONO.

- Konsekvensen er at de aller, aller fleste norske selskaper har signert denne avtalen.

- Hva kan du si om den avtalen som trådde i kraft fra 1. mars?

- Den er på vesentlig områder bedre enn den forrige versjonen, og det er vi fornøyd med. Det totale og samlede bildet av betingelser er bedre, sier Brataas, uten å ville gå i detaljer.


Tyv eller tjener?
Rune Kristoffersen i Rune Grammofon ville trekke seg før den nye avtalen ble lagt fram, men katalogen vil nå likevel være tilgjengelig på Spotify.

- Den nye avtalen, slik jeg har forstått den, er et skritt i riktig retning. Det er bedre utbetalinger og satser. Ikke minst er det en fleksibilitet i forhold til at man kan legge ut nyheter en stund etter release av det fysiske produktet.

Med sin tilstedeværelse ønsker Kristoffersen å finne ut av om Spotify, eller strømming generelt, kommer til å være en tyv eller tjener for selskapet hans.

- Strømming har kommet for å bli, men det kan bety forskjellig ting for forskjellig type musikk og forskjellige type mennesker. Jeg trenger litt tid på å finne ut av om det vil bli slik optimistene eller pessimistene spår. Skal man finne ut av det må man være der for å evaluere det.

- En av grunnene til at jeg fortsatte er med er at jeg ikke kan påvise et fall i salg av fysiske produkter som følge av at musikken er tilgjengelig i strømmetjenester, sier Kristoffersen.


Les også: - Spotify: 750 000 betalende abonnenter


Satser på WiMP
NORCDs katalog vil man derimot ikke finne på Spotify. Karl Seglem har bestemt seg for å trekke selskapets utgivelser, som eneste selskap av en viss størrelse.

- Jeg fjerner hele katalogen fra Spotify, som den eneste tror jeg. Det gjør jeg fordi jeg mener at de må slutte med gratistjenesten. Jeg vil satse på WiMP og må be folk om å bruke WiMP når de skal strømme fra NORCD-katalogen.

Hovedargumentet til Seglem er at musikk skal koste penger og ikke finansieres med reklame.

- Musikken er mye mer verdifull enn at den skal finansieres av helt andre ting enn det det egentlig handler om. Det er også med håp om at det finnes folk som lytter til og ikke bruker musikk, og at lytterne som er genuint opptatt av musikk skal betale for det. Musikk er ikke en gratis ting – det koster penger å lage musikk og det skal koste å høre på den.

- I løpet av våren blir WiMP tilbudt gratis til abonnenter av Canal Digital. Hva synes du om det?

- Det synes jeg er betenkelig. Det er en underholdningspakke der musikk blir satt på lik linje med annen lett eller tung underholdning. Musikken blir redusert til en vare – for meg er den verdt mer enn det. Musikk skal koste, sier Seglem


Les også: - Kraftig drahjelp for WiMP


Uproblematisk
- At enkelte selskaper som har betenkeligheter ved enkelttjenester velger å stå utenfor er uproblematisk for oss. Det er opp til den enkelte å avgjøre. Vi har anbefalt denne avtalen fordi det for bransjen som helhet er viktig at man omfavner strømmetjenestene og har en mer offensiv holdning der man tar i bruk de muligheter som disse tjenestene legger til rette for, sier Brataas.

Phonofiles direktør berømmer de norske plateselskapene og FONO for Spotify-debatten vi har hatt i Norge.

- Vi har hatt en særnorsk kritisk holdning til Spotify fordi det norske markedet er et ekstremt velutviklet marked. Da man ikke så seg fornøyd med progresjonen tok man til orde for en bedre avtale, og det har vi oppnådd. Misnøye har blitt snudd til en sunn og god prosess og vi kan derfor gå offensivt framover.

- Det som står på programmet for oss nå er å sette i gang diverse tiltak for at selskapene kan nyttiggjøre seg av verktøyene som ligger i disse tjenestene, sier Brataas.

Del artikkelen på:
                  |     Mer
Jonathan Forster - "Jonathan from Spotify" - viser pengestrømmen fra Spotify til artister under et seminar på by:Larm.

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

1 lokal kommentar til denne artikkelen

 

 
 
SJØLMOTSIGELSE
Skrevet 15.03.2011 09:26 av Elvis bling laden

"Musikken blir redusert til en vare – for meg er den verdt mer enn det. Musikk skal koste, sier Seglem"

Humre-humre.

Svar på kommentar

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette



Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten