Den britiske trioen Brainer kommer til Borealis i år.
Foto: borealisfestival.no

Tripping i mars

Hva har LSD, Odda, Fausto Romitelli og Kongo felles?

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Gjennom begrepet “tripping” kommer samtidsmusikkfestivalen Borealis i Bergen til å utforske forskjellige betydninger av dette engelske ordet, som antagelig sivet inn i det norske vokabularet på 1960-tallet.

- Det var Fausto Romitellis “Professor Bad Trip” som gav meg ideen til årets tema, sier festivalsjef Alwynne Pritchard til Ballade.


- “Professor Bad Trip” er inspirert av psykedelisk rock og har en musikalsk egenart. Det er et interessant startpoeng til det større bildet om forholdet mellom bevissthet og musikk, og kunst generelt. Forholdet er tilslørt og glir over i hverandre. Den psykedeliske opplevelsen som kommer med bruk av hallusinogener har hatt stor innflytelse på kunsten enda lenger tilbake enn til bruken av LSD. Temaet har noe med hvordan vi lytter til musikk og hvordan vi åpner opp bevisstheten og potensielt kan ekspandere vår oppfatning av verden. Vi vil også se på den vitenskapelige delen av det, hvordan hjernen virker, og vi vil utforske det i relasjon til kulturen, sier Pritchard.


- Psykedelia har spilt en sentral rolle
Den hallusinerende betydningen av “tripping” skal også være synlig gjennom et filmprogram som blant annet viser filmer med motkulturist og LSD-guru Timothy Leary og japansk psykedelia. Utstillingen ”Strawberry Butterflies and Peppermint Cats”, kurert av Jeremy Welsh, vil bestå av nye og gamle objekter relatert til den psykedeliske kulturen.

- Inspirasjon fra den psykedeliske kulturen er overalt på konsertplakater og i reklamer. Å late som det ikke har spilt en sentral rolle i hvordan vi tenker på er å ignorere noe som er relevant. Dette er et interessant fenomen i kulturen, sier Pritchard.


Også utvendige reiser
Borealis handler om bevissthetsutvidende psykologiske prosesser innad i hjernen. Men publikum dras med til Fantoft for å overvære det kongolesiske bandet Konono Nº 1, og festivalen, som foregår i slutten av mars, vil også ta med publikum til Odda på en “daytrip”. Hvorfor Odda?

- Det er et veldig interessant sted fordi det har en viktig industriell historie, som har vart i et utrolig kort tidsrom i forhold til det som er vanlig i England der jeg kommer fra. Det er fascinerende hvor mye aktivitet som er skvist inn mellom disse utrolige fjellene som omgir Odda. Når industrien er borte får industriarkitekturen og arbeiderboligene er en utrolig poetisk kraft. Byen er også interessant nå siden den ser etter en måte å redefinere seg selv på, noe som er et interessant også i et kunstnerisk perspektiv. Det er når ting endrer seg at det er interessant, sier Pritchard.


De små stedene
Hild Sofie Tafjord spilte på Litteratursymposiet i fjor i regi av Borealis, i år spiller blant annet Tanja Orning, Brainer og Tatsuya Nakatani. Borealisengasjementet i Odda kommer til å vare over tre år.

- I år er det de små stedene som står i fokus og vi kommer vi til å ta artistene inn i hjem, butikker og på kontorer, og andre steder for å generere aktivitet, sier Pritchard.

Det franske ensemblet Cairn vil fremføre ”Professor Bad Trip” på festivalens avslutningsdag. Brainer har denne hjemmesiden. Borealis skjer i perioden 22. – 26. mars. "Daytrip" til Odda er onsdag 23. mars. Mer om programmet kan leses på hjemmesiden til Borealis.

Del artikkelen på:
                  |     Mer
Den britiske trioen Brainer kommer til Borealis i år.

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette




Siste om kunstmusikk

04.04.2014

Kirkestemmer


Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten