Libe Rieber-Mohn
Foto: oslo.arbeiderparti.no

- Popsenteret må åpnes raskest mulig

Byrådslederkandidat Libe Rieber-Mohn i Arbeiderpartiet mener Popsenteret bør åpne fortest mulig, mens gründer Svein Bjørge mener utsettelsen må skyldes “et gigantisk feilskjær i planleggingen”.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Åpningen av Popsenteret i Schous kulturbryggeri har vært utsatt flere ganger. Foreløpig siste åpningsdato var i februar, men nå er åpningen utsatt på ubestemt tid fordi det ikke finnes penger til drift, skriver Aftenposten.

Ifølge avisen er kulturbyråd Torger Ødegaard og Oslo kommune på jakt etter noen som kan drive Popsenteret, der kommunen har investert et sted mellom 60 og 70 millioner kroner, og Øvingshotellet.


- Ikke forholdt seg til driftsstøtte
- Dette er en ganske trist sak, sier Libe Rieber-Mohn Arbeiderpartiets byrådslederkandidat til Ballade.

- Når man har brukt så mye penger på å etablere Popsenteret må man sørge for at det åpnes raskest mulig. Det bør byråden ta ansvar for. Det virker som han ikke har forholdt seg til behovet for driftsstøtte, sier Riber-Mohn, som sier at dette ikke har vært en sak i bystyret.


Krever samarbeid
Ødegaard sier til NRK Kulturnytt at han tror det drives en bevisst politikk for ikke å støtte Popsenteret, og mener at tidligere kulturminister Trond Giske gikk langt i å love penger til senteret.

Statssekretær Lubna Jaffery i Kulturdepartementet sier at regjeringen aldri har lovet penger, men at de vil vurdere det når senteret er ferdigstilt. En forutsetning for støtte er at Popsenteret samarbeider med andre museer i regionen. Dette vil ikke Ødegaard, ifølge NRK.

- Først bør de sørge for åpning og driftsmidler. Så bør man snarest mulig å gå i dialog med Kulturdepartement slik at man kan sikre drift av Popsenteret.

- Det er fullt mulig å disponere penger dit selv om det ikke er lagt inn årets budsjett. Det vil i så fall Arbeiderpartiet støtte, mener Riber-Mohn.


Rimelig pris viktigst
Øvingshotellet, som også drives av kommunen på samme sted, har bare et belegg på 15-20 prosent og har priser som er opptil dobbelt så høye som hos konkurrenter. Hotellet er langt unna å gå i balanse og ifølge Aftenposten skal Kulturetaten ha vurdert å stenge det.

- Det viktigste er at man sørger for at øvingslokaler har en rimelig pris, og at prisene er lave nok at grupper fra Holmlia og Groruddalen kan øve der. Må man samarbeide med private aktører for å få det til må kommunen uansett ha en finger med i spillet for å sikre, sier Riber-Mohn.


Halvveise lovnader
Svein Bjørge, gründeren av Popsenteret, ser på problemene i Oslo fra sin stilling som sjef i Steinkjerfestivalen.

- Hva er dine tanker om at byrådet har utsatt åpningen av Popsenteret på ubestemt tid?

- Det er selvsagt trist, men også noe merkelig hvis man har bygget et senter uten å ta høyde for at det trenger driftsmidler. Svaret fra Kulturdepartementet høres rart ut. De lover noe halvveis, men gir ingen garantier.

Bjørge mener det dumt å bruke 70 millioner på et bygg og så ikke åpne, og at må være et gedigent feilskjær i planleggingen.

- Kalkyle i forhold til drift har ligget til grunn fra dag 1. Det kommer ikke bardust på kommunen, men jeg husker prosessen da jeg holdt på. Departementet sa alltid at dette så spennende ut. Det ble uttrykk veldig positivt, men jeg fikk ikke noe konkret og skriftlig tilbake. Det har tydeligvis ikke endret seg siden de årene jeg holdt på med det.


Popsenteret et fyrtårn
Det må gjerne komme inn private aktører, men Bjørge har ingen formening om hvem dette skulle være.

- Det er et senter som vil være fantastisk for Oslo og det var derfor kommunen tok det i sin tid da kampen med Trondheim var over. Allerede da jeg gikk til Oslo kommune og spurte om de ville ta eierskapet til Popsenteret forelå det en budsjettplan som inneholdt drift. På veien her har det tydeligvis skjedd noe hos Oslo kommune.

- Ingen argumenterer på at Oslo er musikkbyen i Norge, både historisk og i nåtid. Da er det også helt naturlig at et slikt senter blir opprettet der. Dette er jo så veldig mye mer enn et museum, som noen ynder å kalle det. Dette er et opplevelses- og kompetansesenter, og en møteplass for det rytmiske miljøet i hovedstaden. Både publikumsmessig og økonomisk har et slikt senter alle forutsetninger for å bli en suksess, og et fyrtårn for Oslos fantastiske musikkliv, mener Bjørge.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

3 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
KULTURBAUTAKOLLAPS #3
Skrevet 31.01.2011 15:09 av Tellef Øgrim

Hørt'n før? Det er bare å spille "Den sørgelige visa om Riksscenen" en gang til, så skjønner du. Kåte politikere trenger håndfaste bautaer. Penger i en statsbudsjettkolonne er så luftig, det bør helst være kultursignalbygg (Riksscene, Rockheim) eller i det minste institusjoner som Popsenteret. Når folk begynner å mase om driftsbudjsett er det bare å skifte departement.

Svar på kommentar

 
 
MED EN LØNNINGSLISTE SOM DENNE:
Skrevet 31.01.2011 15:19 av KL

http://www.popsenteret.no/ansatte, så er det greit å få på det rene at det ihvertfall er *noen* som har tjent penger i musikkbransjen de seneste årene. Dette er en gedigen hån mot oss andre som drifter noe med egentjente penger, og bør føre til stor hoderulling i kulturoffentlig forvaltning.

Svar på kommentar

 
 
FORSLAG TIL ORGANISERING
Skrevet 31.01.2011 15:40 av Idémaker

Musikkinformasjonssenteret og Martin Revheim tar over driften, de setter av/lager plass til organisasjoner/foreninger/firmaer som ellers leier lokaler hver for seg (hvorfor sitter vi på hver våre tuer?), og som nå kan spleise/fordele kostnadene på hverandre. Det kan gi bedre likviditet og frigjør energi/dynamikk/kreativitet. Oslo og Norge er for lite for de strukturene vi skal tviholde på, og de eneste som taper på en slik løsning er private utleiere.

La oss lage et virkelig Musikkens Hus!

Svar på kommentar

Siste fra forsiden

Andreas Meland (Foto: Haakon Nordvik)

Strømme, eller ikke?

Lave inntekter fører fortsatt til at noen holder repertoar tilbake fra strømming. Mens Kirkelig Kulturverksted bremser, returnerer lille Hubro til strømmeuniverset.Les mer om dette

Erik Hillestad (Foto: kkv.no)

Hillestad i pluss

Kirkelig Kulturverksted slutter med å finansiere innspillinger. Dermed går selskapet i pluss i 2013.Les mer om dette

Oppussing ved Bergen Offentlige Bibliotek (Foto: Bergen Offentlige Bibliotek)

Ønsker lyd og liv på biblioteket

Kombinasjonen av lyttekvelder, konsertserier, debatter og foredrag skal bygge opp under bruken av musikksamlingen ved norske folkebibliotek.Les mer om dette



Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten