Pierre Schaeffer

Dagens objekt: Lyd!

Pierre Schaeffer ville inkludere alle slags lyder i musikken. Grønland Kammermusikkfestival inviterer lørdag til feiring av den franske komponisten.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Pierre Schaeffer (1910-1995) regnes ofte som grunnleggeren av den grenen av den elektroakustiske musikken som kalles Musique Concrète. Den konkrete musikken består av innspilt lyd (derav konkret), hvor biter av lyden er klipt og redigert uten hensyn til at lydens kilde skal kunne gjenkjennes. Altså en musikk som er abstrahert fra den virkelige verden, ikke som en musikk gjenskapt fra et notebilde. Den er også forskjellig fra den elektroniske musikken, hvor ideen i hovedsak var at lyden skulle være laget av elektronisk utstyr. Det førte også ofte til at den musikken fremsto som strammere komponert.


Radikal kost
Musique Concrète var radikal kost selv i etterkrigseuropa, hvor mange komponister var på leting etter et nytt musikalsk språk som ikke var skandalisert av propagandistiske formål. Modernismen skjøt også fart på denne tiden. Det ble lagt vekt på at musikken skulle kunne ha sin egen indre logikk, og ikke være avhengig av ytre legitimitet på noen måte.

Schaeffers viktigste bidrag var ideen om lyd som klangobjekt; et klangobjekt som kunne bearbeides og lyttes til på mange måter. Blant disse lyttemåtene er det den reduserte lyttingen som assosieres sterkest til Pierre Schaeffer, kanskje fordi det er langs den lytteaksen at man får mest ut av den tradisjonelle elektroakustiske musikken, eller den akusmatiske musikken.


Den nye folkemusikken
I dag er ikke elektronisk lyd lenger noe vi reagerer på – den er overalt og former hverdagslivet på måter vi sjelden tenker over. Elektroniske verktøy og elektronisk bearbeiding er nå blitt så vanlig at man trygt kan si at den elektroniske musikken har blitt den nye folkemusikken. Men dette betyr også at begrepet elektronisk musikk beskriver noe annet nå enn det gjorde tidligere; i dag viser det til et utall musikalske stilarter og andre kunstuttrykk med lyd som strekker seg fra enkel dansemusikk via kompliserte, nøyaktige komposisjoner hvor til og med rommet er eksakt definert, til grunnende og filosofiske uttrykk som kan sies å springe mer ut av visuell kunst.


Toglyd garanteres
For å ta pulsen på hvordan Schaeffers lydobjekt kan gjenfinnes i dagens uttrykk, arrangerer NOTAM i samarbeid med Ny Musikk en åpen samling i Cafeteateret, Hollendergaten 8, Oslo, på lørdag den 4. desember, kl. 14:00.

Dagen er lagt opp som en uformell samtale med innledning av Rob Young fra the Wire, og med musikkinnslag fra Therese Birkelund, Harald Fetveit, Natasha Barrett, Asbjørn Flø, Otomo Yoshihide, Sachiko M, Rolf Wallin og Jana Winderen.

Gratis inngang loves - jernbanelyd garanteres.

Del artikkelen på:
                  |     Mer
Pierre Schaeffer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette




Siste om kunstmusikk

04.04.2014

Kirkestemmer


Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten