Safe as Milk legger ned

INTERVJU: Arrangørene bak Safe as Milk-festivalen i Haugesund bestemte seg i helgen for å legge ned. Det betyr at arrangementet sommeren 2008 ble den tiende og siste i rekken. - Gleden av å formidle kvalitetsmusikk i alle slags smale genre, til et lokalt publikum som har vært ganske sultent på den slags, har vært viktig for oss, sier Andreas Meland til Ballade.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Årabrot (Foto: safe-as-milk.org)

Av Carl Kristian Johansen

Safe as Milk startet på Festiviteten sommeren 1999. Konserten med Nils Henrik Asheim og Lasse Marhaug i Kulturkirken Skår avsluttet 2008-utgaven, og ble også den siste konserten i regi av Safe as Milk-festivalen i Haugesund.

Det betyr at festivalen var med på den eksplosjonsartede veksten i det norske festivalmarkedet, og at den legger ned når avskallingen har startet for alvor. Men festivalledelsen sier til Ballade at avviklingen er kontrollert, og at det ikke er økonomiske årsaker til at Safe as Milk nå går over i historien.

- Det er helt alminnelige grunner til at vi legger ned; som for eksempel at det er lite tid til å arrangere festival mellom jobb og familie. Samtidig har vi har alltid visst at vi ikke skulle holde på evig. Dette har vært et kjærlighetsprosjekt og vi har gitt mye krefter og energi til prosjektet for at det skulle bli skikkelig bra. Da er det lurt å gi seg når man ser at det ikke er plass til å gjøre det så bra som man ønsker at det skal være, sier Andreas Meland, en av arrangørene i Safe as Milk.

- Jeg forstår oppturen i festivalmarkedet. Det er mange som lukter næringspotensial og en mulighet til å trekke turister og skape samhold lokalt. Nedturen kommer for de som ikke vært flinke nok til å fokusere på innhold, mener Meland.


Idealisme

Meland har ikke sett på Safe as Milk som en del av det øvrige festival-Norge.

- Stort sett handler festival-Norge om festivaler med ganske likt program, med masse sponsorer og et mål om å trekke mest mulig folk. Det finnes også festivaler som ligner på Safe as Milk, men jeg føler at vi har stått utenfor festivalbølgen, sier han.

Meland er ansvarlig for distribusjon av platemerket ECM under Grappa i Norge. Safe as Milk-makker Kristian Kallevik driver musikkbutikken Tiger i Oslo sentrum. Hva måtte til for at dere ville fortsatt?

- Egentlig ingenting. Hvis den skulle fortsette måtte den ha blitt et mindre idealistisk prosjekt og mer institusjonalisert på et eller annet vis. Det har vi ikke vært interessert i, sier Meland.

- Safe as Milk har alltid vært i en privilegert situasjon og fått oppbacking fra Haugesund kommune og Norsk kulturråd og andre. Vi har aldri vært i noen økonomiske problemer, men hatt en liten og trygg økonomi hele veien. Vi har heller aldri hatt fokus på at festivalen skulle vokse seg stor. Fokus har vært å holde festivalen kunstnerisk interessant og liten.

Fra å starte som en bredt anlagt mønstring av forskjellige uttrykk ble Safe as Milk etter et par år en mer renskåren musikkfestival.

- Vi har hatt et formål om å pirre og lære opp publikum, og vi har hatt et trofast publikum. Grunnen til å starte opp var at vi hadde lyst til å vise fram musikk som ikke har vært synlig i Haugesund. Gleden av å formidle kvalitetsmusikk i alle slags smale genre, til et lokalt publikum som har vært ganske sultent på den slags, har vært viktig for oss, sier Meland.


- Betød mye for de med alternativ musikksmak

Artist og haugesunder Sten Ove Toft er bookingansvarlig på Blå i Oslo, og var involvert i festivalen i noen år på begynnelsen av dette tiåret. Toft synes avviklingen er trist, men har forståelse for begrunnelsen.

- Det har komme til en naturlig avslutning. Jeg synes det er helt greit å gi seg på topp. En annen ting er det at alt er i ferd med å bli sentralisert igjen. Det blir vanskeligere å opprettholde alternativ områder utenfor storbyene. Nå blir det opp til andre å holde i gang konserttilbudet i Haugesund og vi får se om det skjer, sier Toft.

Hva slags betydning har Safe as Milk har lokalt i Haugesund?

- Før Safe as Milk var Haugesund en by som ikke hadde noe å tilby annet enn store arrangementer og store festivaler. Safe as Milk betød mye for de med alternativ musikksmak. Festivalen har vært en liten aktør, men har hevet konserttilbudet for de smalere uttrykkene og på en måte skapt en scene. I Haugesund har Safe as Milk navngitt en bås for folk som ikke nødvendigvis hører på Sondre Lerche, sier Toft.

Foruten å være en identitetsmarkør i Haugesund, mener Blås bookingsjef at Safe as Milk også har hatt en nasjonal betydning.

- Som konsertarrangører har de hentet artister som ikke har vært i Norge før og sendt de videre til Oslo og Bergen i samme runde. Der har de gjort en bra jobb. Samtidig er det mange artister og band som har et utspring rundt festivalen, og som senere har flyttet til Bergen og Oslo, sier Toft.

Hvordan endres festivalfloraen i Norge med Safe as Milks bortgang?

- Vi mangler nå en festival som har troen på de alternative uttrykkene innefor populærmusikken. Det finnes enkelte kredibilitetsbookinger på de store festivalene, men Safe as Milk har vært en festival for de som har vært genuint interessert i eksperimentell musikk. Alternativ og eksperimentell jazz er ganske bra representert andre steder, men grensesprengende rock, særegen pop og lavmælt elektronika er det veldig få andre aktører som har tatt tak i, sier Toft.

Safe as Milk videreføres som plateselskap og er aktuell i disse dager med Lars Myrvolls plate ”The Island”.

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

1 lokal kommentar til denne artikkelen

 

 
 
SYND
Skrevet 06.02.2009 10:44 av Welde

Synd dette, men takk for festivaler som har vært!

Svar på kommentar

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette



Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten