Lars Myrvoll – The Island

PLATEANMELDELSE: Med romanen The Island som en slags inngang, Aldous Huxleys litterære motstykke til klassikeren Vidunderlige nye verden, foretar Lars Myrvoll et dypdykk som resulterer et fint knippe av semi-abstrake, diffuse og stemningsskapende lydstykker. Det ligger også et alvor til grunn på The Island, mener Ballades anmelder.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Lars Myrvoll - The Island_omslag

Av Carl Kristian Johansen

Lars Myrvoll har i noen år vært en aktør på ”downtown”-scenen i Oslo, en eksperimentvillig og åpen sirkel av kreative personer som dyrker frihet i måten å lage lyd og musikk på. Improvisasjon, støy, elektronika, samtidsmusikk, jazz, et uoversiktlig antall samarbeidsprosjekter, alt er lov, og entreprenørskap, er stikkord.

Myrvoll driver også nennsom kultivering av en liten plateetikett med navn Enligthenment, som blant annet gir ut CD-plater i 3”-format. Der har Andreas Meland én oppføring i katalogen, og det er Meland på selskapet Safe as Milk som slipper ”The Island”.


Utopi/dystopi

Aldous Huxley skrev i 1932 den klassiske og svært innflytelsesrike romanen ”Vidunderlige nye verden”, eller ”Brave New World” på originalspråket. Det er en slags dystopisk framstilling av en verden der menneskene forsøksvis er frarøvet vitale humane trekk, som har blitt erstattet av høyteknologi og lykkedopet soma. Dette dopet skal døyve ”uønskede” trekk i menneskenes psyke og hukommelse. Pushwagners Soft City kan ses på som en avart av Huxleys dystopi.

30 år senere skrev Huxley romanen ”The Island”. Den har jeg ingen førstehåndserfaring med selv, men denne historien omtales som et motstykke til ”Brave New World”. ”The Island” forteller om et idealsamfunn der menneskene lever i absolutt harmoni, en utopi, og handlingen i ”The Island” beskriver hvordan dette kan fungere i praksis. Dette samfunnet er også truet av naboer hvis levesett og målsetninger er basert på ganske andre verdier.

Stemningen i dette albumet strekkes mellom utopi og dystopi. Det kan være Myrvolls idé om å lage et lydteppe til Huxleys ”The Island”, og det kan være spennet mellom de to omtalte romanene som utforskes. Det er i hvert fall i en forestillingenes verden Myrvoll har landet i med dette albumet.


Dyptloddende

Via omslagskunsten gir musikken en følelse av lett surrealisme og fantasi, noe metafysisk og livsfjernt. Samtidig er låttitlene forankret i erfaringer som er vanlig for mennesket, som Rain, Heartbeat, The Storm, The Dream og Departure. Jeg har sansen for det semi-abstrakte, litt duse og ubestemmelige uttrykkslandskapet som kombinasjonen av det fjerne og det nære munner ut i med ”The Island”.

Det ligger også et alvor til grunn her. Det kan være et resultat av en refleksjon over det eksistensielle aspektet som ligger til grunn i Huxleys utopi/dystopi. Samtidig får jeg lyst til å sammenligne dette albumet med en Devendra Banhart som etter en plutselig og dyp innsikt har kollapset, stablet seg på beina, og funnet en ny retning i musikken som er enda mer melankolsk og sorgtung, enda mer nedstrippet, og enda mer lo-fi.

For til tross for mange elementer gjennom de forskjellige sporene framstår musikken på ”The Island” som enkel, bestanddelene er lette å skille fra hverandre og musikken er åpen. Som bidragsytere har Myrvoll med seg oppfinnsomme kolleger fra ”downtown”-scenen, som Ole Henrik Moe jr. Martin Taxt, Kari Rønnekleiv, Klaus Ellerhusen Holm og Solmund Nystabakk. Det er massevis av plass til å lese ”mellom linjene” her - musikken inviterer til det - og det er stemningene som står i fokus.

Det finnes også lettere kutt med spor av positivitet og optimisme, men hovedinntrykket er dyptloddende og tunge stemninger som kan sammenlignes med en drøm det tar flere døgn å bli ferdig med – en klump i magen man ikke vet hvorfor er der – et fenomen man bruker dager på å forstå.

Hvis man kan forsone seg med det tar det lang tid å gå lei av Myrvolls plate. Alt i alt vil jeg si at ”The Island” er et modig album som greier å mane fram sinnsstemninger som er forbundet med noe dypt humant. Det er ikke hver uke et slikt album slippes i Norge.


Lars Myrvoll – The Island
Selskap: Safe as Milk

Medvirkende:
Lars Myrvoll – diverse gitarer, vokal
Martin Taxt – tuba
Solmund Nystabakk – klassisk gitar
Ole Henrik Moe jr. – fiolin, fele
Kari Rønnekleiv - fiolin

Del artikkelen på:
                  |     Mer

Kommentarer:

Kom gjerne med informasjon, argumenter og synspunkter. Du kan enten kommentere via din Facebook-profil, eller, om du ikke har det, via vårt lokale kommentarsystem. Vi krever uansett at du underskriver med fullt navn. Alle kommentarer må godkjennes av redaksjonen før de offentliggjøres (mer om Ballades kommentarsystem). På forhånd takk!


Lokale kommentarer:

Legg til ny lokal kommentar

1 lokal kommentar til denne artikkelen

 

 
 
LARS
Skrevet 05.02.2009 22:01 av hilma

DETTE ER EN PLATE MAN BARE KAN DRØMME OM ! ETT ER Å SI OM DEN :FANTASTISK

Svar på kommentar

Siste fra forsiden

Marianne Sveen (Foto: Linn Carin Dirdal)

Skriver på fonetikk og overtoner

– Uten at man tenker over det bevisst, så tror jeg det er overtonene som inviterer til ulike melodier, sier Marianne Sveen. Ballade møtte artisten og komponisten til en prat om det å skrive musikk.Les mer om dette

F.v. Helene Myklemyr Bolstad (nestleiar), Per Øyvind Tveiten (leiar) og Mari Skeie Ljones (nestleiar) i FolkOrg
 (Foto: Knut Aastad Bråten)

Unyanserte påstander

INNLEGG: I programmet Vårt lille land på TV2 sist søndag fremstiller Gerhard Helskog folkemusikken som et pengesluk, og stiller spørsmål om tilskuddene bidrar til å stagnere utviklingen. Fremstillingen er både feil og unyansert, mener FolkOrg – organisasjon for folkemusikk og folkedansLes mer om dette

Caroline Ailin (Foto: Presse)

Kunsten å forstå en artist

Låtskriver Caroline Ailin gjør kommersiell karriere i London. Snart går turen også til USA. - Det handler om å finne balansen mellom det ingen andre har gjort og noe som appellerer, sier hun.Les mer om dette



Ballade · Kongens gate 24 , 0153 Oslo
  Redaktør Ida Habbestad · ida@ballade.no
Vil du annonsere i Ballade? Ta kontakt med: Sture Bjørseth · sture@ballade.no · Mob: 95 43 60 31
Ballade drives etter redaktørplakaten og vær varsom-plakaten